Start > Körkortsforum > Hur mycket kör ni?

Hur mycket kör ni?

Jossan-88 2015-05-23 23:09 ! Citera #
Tack! Kan bara hålla med om att min svärfar var urgullig som erbjöd sig att skaffa en bil till mig så fort jag klarade körkortet. Så när jag hade klarat bägge proven så åkte han och jag raka vägen till Möllers bil i Katrineholm och väl där fick jag välja ut en bil som jag ville ha. Dock så ska jag säga att det var prat om en begagnad bil, en helt ny hade han inte haft råd med :)
Men jag valde tillslut en svart Mazda 3 -09 som min första bil, och den har fungerat jättebra än så länge :)
Jag körde också mycket privat när jag tog mitt körkort, när jag började min jakt på körkortet så hade jag ingen erfarenhet alls av att köra bil. Så vi tyckte att jag skulle ta 10 körlektioner på körskolan för att lära mig grunderna rätt, sedan körde jag provat under 2 månader innan jag tog 5 avslutande lektioner hos körskolan innan det var dags att köra upp :)
Kan förstå din situation gällande bilägande, men så länge du kör så fort du får chansen så är ju det jättebra. Hade ju vart värre om du inte hade kört något alls :D
Gäst 2015-06-07 12:36 ! Citera #
Hej!
Jag är lite nojjig av mig och blir nervös om jag inte känner mig van, så jag var livrädd för att hamna i ett läge att jag inte kände mig säker och inte våga köra, så jag har kört så mycket jag kan själv.

Vi har egen bil och hittills har min man skött allt, så klart, men efter att jag tog körkortet så ”tog jag över”.
Jag åkte och tankade, tvättade bilen, åkte till verkstaden, körde till landet, körde till okänd destination via GPS, körde till okänd destination utan GPS, tog bilen till konsert, stadstrafik, etc.

Förutom ”besvärliga situationer” som jag har försökt hitta för att öva, så har jag kört ca. 2 ggr i veckan för att handla och så (mer första veckan) för att inte tappa känslan.

Självklart är det ju beroende på om man har tillgång till bil eller inte, men mitt tips är att försöka hålla i körandet precis efter att man har tagit sitt körkort. Speciellt om man är den nojjiga sorten, som jag. :)
Jossan-88 2015-06-08 20:58 ! Citera #
Gäst
Hej!
Jag är lite nojjig av mig och blir nervös om jag inte känner mig van, så jag var livrädd för att hamna i ett läge att jag inte kände mig säker och inte våga köra, så jag har kört så mycket jag kan själv.

Vi har egen bil och hittills har min man skött allt, så klart, men efter att jag tog körkortet så ”tog jag över”.
Jag åkte och tankade, tvättade bilen, åkte till verkstaden, körde till landet, körde till okänd destination via GPS, körde till okänd destination utan GPS, tog bilen till konsert, stadstrafik, etc.

Förutom ”besvärliga situationer” som jag har försökt hitta för att öva, så har jag kört ca. 2 ggr i veckan för att handla och så (mer första veckan) för att inte tappa känslan.

Självklart är det ju beroende på om man har tillgång till bil eller inte, men mitt tips är att försöka hålla i körandet precis efter att man har tagit sitt körkort. Speciellt om man är den nojjiga sorten, som jag. :)

Absolut, jag håller med dig fullt ut..
Precis som jag skrev om tidigare i denna tråd så blir man ju automatisk sämre på det man inte tränar eller utför ofta, som bilkörning. Tar man körkort men sedan inte körbil på 6 månader upp till 1 år, så är det självklart att man kommer vara i sämre ”körskick” den dagen man väl sätter sig bakom ratten igen, jämfört med hur bra man var när man precis hade klarat sin uppkörning. Så mitt tips till alla nyblivna körkortstagare är att köra så mycket dom bara kan! :)
Gäst 2015-06-08 22:14 ! Citera #
Jossan-88
Gäst
Hej!

Absolut, jag håller med dig fullt ut..
Precis som jag skrev om tidigare i denna tråd så blir man ju automatisk sämre på det man inte tränar eller utför ofta, som bilkörning. Tar man körkort men sedan inte körbil på 6 månader upp till 1 år, så är det självklart att man kommer vara i sämre ”körskick” den dagen man väl sätter sig bakom ratten igen, jämfört med hur bra man var när man precis hade klarat sin uppkörning. Så mitt tips till alla nyblivna körkortstagare är att köra så mycket dom bara kan! :)

Jodå, och det har jag också tagit åt mig av. Men återigen, alla har inte en bil som de kan använda dagligdags.
Vad gäller föregående inlägg (”Gäst”) och ditt sätt att ”ta över” och köra trots nojighet. Cred till dig! Bra jobbat. Borde göra som du. :)
Gäst 2015-09-18 20:59 ! Citera #
Varje dag när jag hade ett jobb och nu så lite som möjligt för att spara pengar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor