Start > Körkortsforum > Hur mycket kör ni?

Hur mycket kör ni?

Gäst 2015-05-20 12:41 ! Citera #
Kanske en luddig fråga, men hur mycket körde ni efter att ni tog körkort? Då menar jag främst tiden närmast efter att ni fick körkortet.. Själv tog jag det för inte så längesen men känner att jag inte hunnit köra så mycket och att det i sig stressar mig lite. Jag vet att jag inte på något vis kommer bli sämre bilförare för det, men jag vill ju åtminstone bli bättre och utmana mig själv. Blir väl så när man inte har en egen bil.
Gäst 2015-05-20 22:55 ! Citera #
Fortsätt att köra annars kommer man bara bli mer och mer osäker/stressad och rutinen kommer inte sitta lika bra! Just den tiden efter man tagit körkortet är väldigt viktig att vara ute och köra så man bli ännu bättre

erfarenhet bakom ratten får du inte automatiskt, det måste du köra dig till, och enda sättet och göra det är att just, köra på, mil efter mil....så ut och kör, annars är du en trafikfara för både dig själv och andra...
Jossan-88 2015-05-20 23:21 ! Citera #
Jag håller med föregående skribent, du MÅSTE köra mycket just efter att du har tagit ditt körkort, du skriver att du inte blir sämre av att inte köra, men det är just det du kommer att bli. Det man inte regelbundet sysslar med blir man automatiskt sämre på ju längre tiden går. Så ut och kör för guds skull! :)

När jag tog mitt körkort så körde jag dagligen, dom första 2-3 dagarna vart det inte så långa sträckor kanske bara 4-5 mil om dagen, men 5 dagar efter att jag fick mitt körkort så bestämde jag att jag skulle och hälsa på min mamma som bor 16 mil ifrån mig. Så den dagen vart det 32 mil, och man var bra mör i armarna dagen efter, men gud vad kul det var att köra så långt på egen hand. Nu har jag snart haft körkort i 2 år, har aldrig fått böter och aldrig blivit stoppad av polisen och njuter varje gång exakt lika mycket idag av att få gå ut till bilen och köra en sväng som den dagen jag fick mitt körkort :D

Så åter igen, ut och kör för guds skull!!! :D :D :)
Gäst 2015-05-21 09:20 ! Citera #
Ni har båda rätt i det ni säger iofs.. Men möjligheten ATT kunna köra så mkt och ofta som ni verkar göra kräver ju också att man har tillgång till bil. Jag äger ingen än så länge, så enda tillfällena jag kan köra bil är när jag är hos mina föräldrar och då kan jag bara köra om de inte använder bilen. Så redan där försvinner massvis med tid att köra. Bor också i storstan så landet ligger inte direkt ”runt hörnet” om man vill åka nåGrattis mil bara sådär. Hade jag haft en egen bil hade jag kört precis som du Jossan. Dessvärre har jag inte det och det försvårar mycket... :|
Gäst 2015-05-21 09:21 ! Citera #
Gäst
Ni har båda rätt i det ni säger iofs.. Men möjligheten ATT kunna köra så mkt och ofta som ni verkar göra kräver ju också att man har tillgång till bil. Jag äger ingen än så länge, så enda tillfällena jag kan köra bil är när jag är hos mina föräldrar och då kan jag bara köra om de inte använder bilen. Så redan där försvinner massvis med tid att köra. Bor också i storstan så landet ligger inte direkt ”runt hörnet” om man vill åka nåGrattis mil bara sådär. Hade jag haft en egen bil hade jag kört precis som du Jossan. Dessvärre har jag inte det och det försvårar mycket... :|

*några mil, ska det stå (dumma autocorrect :P)
Jossan-88 2015-05-21 09:36 ! Citera #
Gäst

Du har helt rätt i att jag har egen bil, där jag bor måste man nästan ha egen bil för att kunna komma någonstans med tanke på att dom kommunala transportmedlen inte går så ofta om dagarna. När jag började med min körkortsutbildning så sa min svärfar att ”När du har körkortet i handen, så skaffar jag en bil till dig” Och självklart vart det en extra morot att klara proven på bara ett försök, vilket jag gjorde.. Men om man som dig bor i storstan och inte kan köra så ofta så är det naturligtvis väldigt tråkigt, först betala en massa pengar till att klara körkortet, men sedan inte kunna få användning av det i så pass stor utsträckning, men då får du passa på att köra när du hälsar på dina föräldrar eller träffar kompisar som har körkort och bil. För det är extremt viktigt att köra så ofta och så mycket som möjligt direkt efter man klarat körkortet.
Kan du inte köpa en egen bil? Finns ju billiga bilar på både blocket och vissa Facebook sidor :)
Gäst 2015-05-22 16:03 ! Citera #
Kör minst 2 timmar per dag (till/från arbetet).
Jossan-88 2015-05-23 15:37 ! Citera #
Idag vart det nästan 30 mil bakom ratten då jag var iväg och hälsade på några kompisar som bor på en annan ort.
Så nu är man lite små mör i både ben och armar :D
Men gud vad roligt det är att köra bil :D :D
Gäst 2015-05-23 16:56 ! Citera #
Jossan-88

Du har helt rätt i att jag har egen bil, där jag bor måste man nästan ha egen bil för att kunna komma någonstans med tanke på att dom kommunala transportmedlen inte går så ofta om dagarna. När jag började med min körkortsutbildning så sa min svärfar att ”När du har körkortet i handen, så skaffar jag en bil till dig” Och självklart vart det en extra morot att klara proven på bara ett försök, vilket jag gjorde.. Men om man som dig bor i storstan och inte kan köra så ofta så är det naturligtvis väldigt tråkigt, först betala en massa pengar till att klara körkortet, men sedan inte kunna få användning av det i så pass stor utsträckning, men då får du passa på att köra när du hälsar på dina föräldrar eller träffar kompisar som har körkort och bil. För det är extremt viktigt att köra så ofta och så mycket som möjligt direkt efter man klarat körkortet.
Kan du inte köpa en egen bil? Finns ju billiga bilar på både blocket och vissa Facebook sidor :)

Snacka om gullig svärfar, Jossan :) Nu betalade jag inte ”massa pengar” eftersom jag körde mestadels privat, så det är inte där skon klämmer för mig. Utan enbart som jag skrev att jag inte har bil och inte heller bor på en liten ort. Köpa bil är däremot en väldig kostnad, oavsett om man köper den begagnad, så jag vet inte om det blir något bilköp inom en snar framtid. Men ja, jag får göra som du säger, köra med föräldrars och kompisars bil. Det är åtminstone inte så att jag inte kör något alls, som vissa. Men inte dagligdags, och inte så många mil du nämner.
Gäst 2015-05-23 21:01 ! Citera #
Har bara haft mitt körkort och bil i ett par månader men har redan kört över 350 mil.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov