Start > Körkortsforum > Uppkörning-->Nervös !

Uppkörning-->Nervös !

Gäst 2015-05-23 21:47 ! Citera #
Gäst
Det verkar som att privatister kuggar extremt mycket mer än dom som går körskola. Stämmer verkligen detta?

Ja, men inte av den anledning att man är mer strikt med privatister utan att privatister har sämre kunskap, kommer oftare sämre förberedda för förarprovet. Ofta beror det på handledaren som har haft körkort i 20+ år och som sitter inne med fel och ovanor som man för över på eleven/barnet.
Gäst 2015-05-23 21:56 ! Citera #
Max

Ja, men inte av den anledning att man är mer strikt med privatister utan att privatister har sämre kunskap, kommer oftare sämre förberedda för förarprovet. Ofta beror det på handledaren som har haft körkort i 20+ år och som sitter inne med fel och ovanor som man för över på eleven/barnet.

Samtidigt är jag less på detta ständiga snack om att privatister automatiskt är sämre. För det finns faktiskt inget sådant likhetstecken. Jag är enormt tacksam för att jag kunde köra privat. Det gjorde att jag kunde mängdträna så att allt satt i ryggmärgen utan att behöva betala pengar för den inlärningen. T.om inspektören sa att det märktes, dvs att det märktes att jag kört mycket. Så snälla alla, underskatta inte privatister (säger detta med risk för att reta upp nån. Men inte meningen).
Gäst 2015-05-24 12:30 ! Citera #
Jag har kört privat sen 2012, alltså sen jag fyllde 16 och började på körskola 2013 då jag var 17 med teorilektioner och körning. I år har jag bokat mina prov via trafikverket själv och klarade uppkörningen på andra försöket nu i torsdags. Och jag har då som sagt kört både hemma och på körskola. Första gången var jag extremt nervös och missade att kolla ordentligt i speglar osv så där förstår jag att jag blev kuggad men nu i torsdags flöt allt på hur bra som helst.
Min pappa åkte även med och det lättade på stressen och nervositeten så jag rekommenderar faktiskt att ha med en förälder under uppkörningen. :)
Gäst 2015-05-24 12:31 ! Citera #
Glömde tillägga att jag inte har kört överdrivet många lektioner på körskola utan det har varit mest ibland då man vill se om man kan lära sig något nytt samt att jag hade en dubbellektion dagen innan min första uppkörning i mars.
Tokyoboy 2015-05-24 14:03 ! Citera #
Gäst
Samtidigt är jag less på detta ständiga snack om att privatister automatiskt är sämre. För det finns faktiskt inget sådant likhetstecken.

Och jag blir trött på personer som kastar ur sig saker som inte stämmer. Finns statistik på detta som visst visar att privatister klarar både teoriprov och uppkörning klart sämre än personer som gått på Trafikskola.

Källa STR: goo.gl/6QwU3H (kopiera och klistra in goo.gl/6QwU3H i webbläsarens textfält för webbadresser och tryck på enter).
Gäst 2015-05-24 17:34 ! Citera #
Tokyoboy

Och jag blir trött på personer som kastar ur sig saker som inte stämmer. Finns statistik på detta som visst visar att privatister klarar både teoriprov och uppkörning klart sämre än personer som gått på Trafikskola.

Källa STR: goo.gl/6QwU3H (kopiera och klistra in goo.gl/6QwU3H i webbläsarens textfält för webbadresser och tryck på enter).

Kan bara hålla med, det finns anteckningar som visar klart och tydligt att dom som kör upp privat kuggar i större utsträckning sina bägge prov oftare än vad elever från en körskola gör. Och det är iofs inte så konstigt om man tänker till! :D
Gäst 2015-05-24 18:59 ! Citera #
Vi säger så. Trots antalet kuggningar anser jag fortfarande inte att det finns något likhetstecken mellan privatister och dåliga bilförare. Jag anser snarare att de som kör (mycket) privat vinner på det i längden för de får en mängdträning som är värd mycket. Det är värt mycket även om privatister uppenbarligen missar på andra saker såsom behärskning att kolla i speglar, men det fråntar inte värdet av att köra privat.

Alla som kör privat: kör på, och ta någon/några lektioner för att be dem utvärdera och komma med konstruktiv kritik på vad ni kan förbättra!

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo