Start > Körkortsforum > A2 Teori - Hjälp!

A2 Teori - Hjälp!

MiinnMiinn 2015-05-17 02:02 ! Citera #
Hejsan!

Jag har haft lite svårt med vissa moment inom teorin vilket har gjort att jag endast är ett par poäng ifrån att bli godkänt. Mitt allra sista teoriprov fick jag 47 poäng med följande resultat:

* Fordonskännedom, manövrering: 6/7
* Miljö: 4/5
* Trafiksäkerhet: 12/16
* Trafikregler: 22/32
* Personliga förutsättningar: 3/5

* Fordonskännedom/manövrering, motorcykelns olika skyddssystem och hur dessa fungerar
* Miljö, motorcykelns konstruktion och funktioner samt hur dessa inverkar på miljön
* Trafiksäkerhet, anpassa hastighet, placering och övrig körning utifrån de omständigheter som råder
* Trafiksäkerhet, förutse olika händelseförlopp i trafiken
* Trafiksäkerhet, hur man ger första hjälpen och vilka åtgärder som kan vidtas vid en trafikolycka
* Trafikregler, gemensamma bestämmelser för trafik med fordon
* Trafikregler, vägmärken, vägmarkeringar, trafiksignaler och tecken av polisman
* Trafikregler, fordons plats på vägen, val och byte av körfält eller färdriktning
* Trafikregler, korsande trafik och trafik i vägkorsning
* Trafikregler, stannande och parkering
* Trafikregler, signalering, tecken och belysning
* Personliga förutsättningar, hur medvetna eller impulsiva handlingar, sökande efter äventyr, spänning, nöje, lek etc.,
* kan påverka förarbeteendet
* Personliga förutsättningar, hur påverkan av medicin, alkohol, andra droger, stress och trötthet påverkar
förarbeteendet

Jag skulle gärna uppskatta tips ifrån er som har körkortet eller som kör bil. Jag har tänkt att inte fokusera mycket på Fordon/manöv., miljö och personliga förut. och lägga mer tid på trafiksäkerhet och reglerna.
Gäst 2015-05-17 09:39 ! Citera #
Du ser ju själv vad du behöver träna på, men glöm inte bort att träna lite på det du kan lite då och då ändå :)
MiinnMiinn 2015-05-17 13:08 ! Citera #
Jag har en fråga som jag skulle vilja behöva hjälp med.

Jag kör ner till från en mindre väg till en T-Korsning, vägen är täckt av blött löv, träd och buskar täcker för trafik som kommer från höger men inte från vänster. Vad ska jag tänka på här? Vägen som är förmodligen hal, trafik från höger eller vänster?

Tack =)
Gäst 2016-10-07 16:34 ! Citera #
Svar till Minnin Minn: Jo, höst, det är löv på vägen, det kan vaa si under löven. Bara löven på vägen är en risk för kort briosmmstärcka, sladd. Kör med stor stoppsträcka. Dva, reaktionsstäckan plus bromsstäckan som kan vara 10 gånger så lång som på torr asfalt.
Gäst 2016-10-07 20:24 ! Citera #
MiinnMiinn 2015-05-17
Jag har en fråga som jag skulle vilja behöva hjälp med.

Jag kör ner till från en mindre väg till en T-Korsning, vägen är täckt av blött löv, träd och buskar täcker för trafik som kommer från höger men inte från vänster. Vad ska jag tänka på här? Vägen som är förmodligen hal, trafik från höger eller vänster?

Tack =)
Du ska vara väldigt försiktig när du kör ner till T-korsningen, blöta löv kan vara som att köra på is.
Så förbered inbromsning tidigare än vad du skulle göra i vanliga fall.

Gällande korsningen så skrev du inte om du kommer fram till en korsning med väjningsplikt.
Men för det mesta så brukar det antingen vara väjningsplikt eller högerregeln som gäller, så det är bara att följa dom regler som råder på platsen :)
Gäst 2018-06-26 16:16 ! Citera #
Hur fordonets kontruktion och funktioner inverkar på miljön

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor