Start > Körkortsforum > Stopplikt: stanna vid linje el…

Stopplikt: stanna vid linje eller skylt? Eller båda?

Gäst 2015-05-16 22:32 ! Citera #
Vid stopplikt finns det ofta både en skylt (förstås) och en stopplinje. Stopplinjen är alltid en bit innan skylten och därmed också korsningen. Vad gäller då? Ska man stanna vid linjen, och därefter köra om det är fritt? Eller ska man stanna vid linjen OCH skylten som är lite längre fram? Eller bara vid skylten? Jag vet flera korsningar där man inte ser tillräckligt vid stopplinjen. Det betyder att jag ändå måste åka fram vid skylten för att kunna se ordentligt.
Gäst 2015-05-17 10:29 ! Citera #
Tillägg: Jag var otydlig, självklart finns det ju stopplikt där det inte finns en stopp-skylt (t.ex. rödljus) men jag menar alltså där både stoppskylt OCH stopplinje finns, och linjen är en bit innan skylten.
Gäst 2015-05-17 10:35 ! Citera #
19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Du ska alltid bara stanna en gång. Finns både skylt och linje ska du stanna vid linjen.
Gäst 2015-05-17 10:36 ! Citera #
Gäst
19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Du ska alltid bara stanna en gång. Finns både skylt och linje ska du stanna vid linjen.



Misstänkte det var så.. Dock blir det ofta att man får stanna två ggr oavsett, eftersom man i vissa korsningar inte ser tillräckligt vid linjen. :)
Gäst 2015-05-17 10:38 ! Citera #
I så fall borde du klaga hos kommunen/Trafikverket, för man ska se tillräckligt vid linjen, annars är nåt fel :)
Bilist 2017-05-16 20:40 ! Citera #
Hur gör man iåfall skylten är först och linjen efeter skylten?
Gäst 2017-05-16 21:20 ! Citera #
Bilist 2017-05-16
Hur gör man iåfall skylten är först och linjen efeter skylten?
Du stannar vid linjen.
Gäst 2017-05-16 23:23 ! Citera #
Skylten sitter väl alltid före linjen, iaf dom stoppskyltar jag har sett så är det så...
Och det säger sig självt att man ska stanna framme vid linjen :D :D :D
Janne 2018-04-21 15:59 ! Citera #
Skylten kommer först, sedan linjen där man har fri sikt !!!! Alltså, stanna vid linjen !!!
Allan R 2019-06-09 12:26 ! Citera #
Om stopplinjen saknas på vägbanan, måste jag stanna före stopp-skylten?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov