Stopplikt: stanna vid linje eller skylt? Eller båda?
Vid stopplikt finns det ofta både en skylt (förstås) och en stopplinje. Stopplinjen är alltid en bit innan skylten och därmed också korsningen. Vad gäller då? Ska man stanna vid linjen, och därefter köra om det är fritt? Eller ska man stanna vid linjen OCH skylten som är lite längre fram? Eller bara vid skylten? Jag vet flera korsningar där man inte ser tillräckligt vid stopplinjen. Det betyder att jag ändå måste åka fram vid skylten för att kunna se ordentligt.
Tillägg: Jag var otydlig, självklart finns det ju stopplikt där det inte finns en stopp-skylt (t.ex. rödljus) men jag menar alltså där både stoppskylt OCH stopplinje finns, och linjen är en bit innan skylten.
19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Du ska alltid bara stanna en gång. Finns både skylt och linje ska du stanna vid linjen.
19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Du ska alltid bara stanna en gång. Finns både skylt och linje ska du stanna vid linjen.
Misstänkte det var så.. Dock blir det ofta att man får stanna två ggr oavsett, eftersom man i vissa korsningar inte ser tillräckligt vid linjen.
I så fall borde du klaga hos kommunen/Trafikverket, för man ska se tillräckligt vid linjen, annars är nåt fel
Hur gör man iåfall skylten är först och linjen efeter skylten?
Hur gör man iåfall skylten är först och linjen efeter skylten?
Du stannar vid linjen.
Skylten sitter väl
alltid före linjen, iaf dom stoppskyltar jag har sett så är det så...
Och det säger sig självt att man ska stanna framme vid linjen
Skylten kommer först, sedan linjen där man har fri sikt !!!! Alltså, stanna vid linjen !!!
Om stopplinjen saknas på vägbanan, måste jag stanna före stopp-skylten?
Senaste foruminläggen
Rubrik