Start > Körkortsforum > Vilken hastighet ska man ha nä…

Vilken hastighet ska man ha när man kör i villaområden?

Gäst 2015-05-09 16:44 ! Citera #
Vilken hastighet ska man ha när man kör i villaområden? Jag vet att det i flesta fall är begränsat till 30 km/h men ska man då köra typ 22 km/h eller lägre?
Gäst 2015-05-09 17:55 ! Citera #
Inom villaområden har hastigheten sänkts till 30 km/h men detta är oftast inte tillräckligt. Du har dessutom krav att köra med tillräckligt ”låg” fart vilket innebär att du har ett ansvar att hålla en hastighet så att du kan undvika en trafikolycka.
Gäst 2015-05-09 18:02 ! Citera #
Situationen avgör vilken hastighet du BÖR ha. Med många buskar och träd som gör sikten svår i (högelregels)korsningar är det självfallet extra viktigt att man saktar ner. Ibland när jag kör i 30km/h brukar jag tycka det går för fort för att jag ska hinna göra alla avsökningar och då går jag ner mkt lägre i fart.
Gäst 2015-05-09 18:15 ! Citera #
Jag kuggade för att jag tydligen hade för hög fart i tätort, jag höll ca 25 km/h men saktade såklart ner ganska mycket och tog ettan i vissa fall när jag körde där det var lite skymt etc
Bara lilla jag 2015-05-11 13:56 ! Citera #
Du ska inte bara köra sakta utan anpassat efter de förhållande som råder på platsen. Det vill säga att sikt eller andra faktorer ska bestämma hhur snabbt det ska gå. Tänk också på att variera ditt körsätt (hastighet/placering) utifrån hur t.ex. en korsning i ett villaområde ser ut. Är sikten god behöver du kanske inte stanna utan endast inte bromsberedskap. Lär dig att självständigt bedömma hur du ska anpassa din körning i olika trafikmiljöer.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov