Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörning idag, Jönkö…

Kuggade uppkörning idag, Jönköping

GästKili 2015-05-08 13:15 ! Citera #
Klarade teorin i måndags med 60poäng utav 65:). Kuggade min uppkörning i dag!! Känner mig värdelös o ledsen. Jag trodde det skulle bra för att jag hade kört mkt de senaste månaderna men ändå kuggade...Var väldigt nervös som påverkade att jag körde FÖR försiktig...
Gäst 2015-05-08 13:35 ! Citera #
Vet du själv vilka misstag du gjorde?
Gäst 2015-05-08 14:07 ! Citera #
Ja... På en cirkulationsplats missade jag titta på dödavinkeln men hade kollat trafiken bakom mig... och att jag körde för sakta(40km/h) på väg(precis efter man kör ut från trafikverket och sen mot E4S) där det inte fanns hastighetsbegränsning...Och att jag körde in i motorväg på 60 Km/h
Gäst 2015-05-08 14:28 ! Citera #
Tror att nerverna trasslade till det för dig , men se positivt det var inga stora misstag utan bara småsaker som du kommer fixa galant nästa gång :) vart körde du upp ?
GästKili 2015-05-08 14:34 ! Citera #
Det var ju nervositet... Försökte lugna mig ner men det var inte lätt. Jag körde från trafikverket o följde E4S, tog avfart mot centrum och vid den rondellen i Kämpevägen fortsatte vi mot McDonalds, och det i den vägen där jag inte hittade ngn hastighetsskylt o körde för sakta...man vill ju inte köra för fort på en uppkörning...men men...sen därifrån vände vi tillbaka till E4 och sen till trafikverket...
Mim85 2016-11-21 15:53 ! Citera #
Hur e det o köra upp i Jönköping tack för allt svar!
Mim85 2016-11-21 16:00 ! Citera #
Hur e det o köra upp i Jönköping tack för allt svar,jag körde upp i Göteborg 2ggr men tyvärr inte godkänt! Närmaste tiden fanns det bara i Jönköping sååå e tvungen o köra upp där eftersom jag har bara 4 veckor på mig o klara körprovet. ????
OP 2016-11-22 17:14 ! Citera #
Var inte ledsen. Nära anhörig kuggades förra veckan. Finn tröst i nedanstående text från Svt:

Allt fler kuggas när de ska ta körkort trots att proven inte blivit svårare. Transportstyrelsen talar om en attitydförändring.
Enligt siffror från Trafikverket, som Sveriges Radio Ekot tagit del av, krävdes förra året i genomsnitt lite mer än två försök (2,01) för att få godkänt på kunskapsprovet (teoriprovet). År 2010 var siffran 1,73 försök.

För själva körprovet ser man samma utveckling. I fjol försökte en körkortsaspirant i genomsnitt 1,92 gånger innan hen blev godkänd i körprovet. År 2010 var siffran även för körprovet drygt 1,7 försök.

Mindre än hälften godkända
Under 2014 gjordes totalt 246.434 körprov. Av dem godkändes 128.641, det vill säga 52,2 procent. I fjol gjordes också 267.660 kunskapsprov. Av dem godkändes mindre än hälften, närmare bestämt 133.048 eller 49,7 procent.

Andelen godkända prov är inte lika stor över hela landet. I exempelvis Örnsköldsvik godkänns 70, 8 procent av körproven. I bland annat Stockholmsområdet godkänns mindre än hälften av körproven (uppkörningarna): i Farsta 42,5 procent, i Jakobsberg 40,3 procent, i Sollentuna 40,2 procent.

Inte skämmigt
Det ökande antalet kuggningar beror inte på att teoriprovet eller uppkörningen blivit svårare. Det har de nämligen inte.

Enligt den kontrollerande myndigheten Transportstyrelsen handlar det istället om en attitydförändring.

– Jag ser det som en samhällsutveckling. Det är inte skämmigt att misslyckas i provsituationen utan man tror att det är billigare att prova igen istället för att satsa på att utbilda sig rätt och kunna det man ska kunna för att ta körkortet, säger Thomas Fahlander på Transportstyrelsen till Ekot.

På Transportstyrelsen anser man att många introduktionsutbildningar inte håller måttet och tänker nu förbättra tillsynen. Man kommer därför att informera handledarna bättre om att det är deras ansvar att se till att eleverna är tillräckligt utbildade när det är dags för uppkörning. Det gäller också dem som kör upp privat.

Dessutom vill Transportstyrelsen att Trafikverket gör det omöjligt att köra upp flera gånger samma dag, något som faktiskt förekommer idag.
gäst 2017-10-24 23:34 ! Citera #
Vad vilken märke använder man uppkörning i Jönköping ? :
Gäst 2017-10-25 15:22 ! Citera #
gäst 2017-10-24
Vad vilken märke använder man uppkörning i Jönköping ? :
Spelar det någon roll för att du ska kunna klara en uppkörning??

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov