Start > Körkortsforum > Hur jag klarade allt på första…

Hur jag klarade allt på första försöket (Gävle)

Ameer Al Faham 2015-05-06 14:43 ! Citera #
Hej på er alla!

Inledning:
2015-05-04 gjorde jag teoriprovet, och blev godkänd på första försöket. Två dagar senare gjorde jag körprovet och blev godkänd på första försöket också. Det betyder att jag fick körkortet IDAG :D !!! För att det känns så himla härligt just nu så vill jag gärna dela med mig hur jag kunde få körkortet både billigt och utan krångel.

Material:
Bonnierstrafikskola.se, korkortonline.se, 40 privata körlektioner (Pappa), 3 körlektioner i trafikskola, pappans bil Mitsubishi årsmodell 1996, andras erfarenheter i förarprov (underkända och godkända på nätet), och goda studieteknik.

Kostnad:
Bonnierstrafikskola.se (90 dagar) 299 kr
Korkortsonline.se (30 dagar 1000 frågor) 399 kr
40 privata körlektioner 70 kr (handledarbevis)
3 körlektioner i trafikskolan 1500 kr
Förarprov (på svenska) 1525 kr
halkbana 1900 kr
Riskettan 700 kr
Intro.utbildning 400 kr
Foto., ansökning och övrigt ~ 500 kr
Totalt 7293 kr !!

OBS: Kostnaden var mycket låg i jämförelse med andra (mina vänner), MEN ansträngningen och djupinlärningsförmågan var däremot mycket höga! (Räkna med att jag är en skarp läkarstudent). Min pappa bjöd dessutom på bensinen, det skulle annars kosta 1500 kr mer ink. bränsle.

Metod:
På slutet av förre sommaren läste jag och antecknade det viktigaste i Bonnierstrafikskola.se i en vecka samt gjorde jag intro.utbildningen. Därefter övningskörde jag med min pappa 3 timmar varje dag, tre dagar i veckan i tre veckor, dvs, totalt 27 körlektioner på tre veckor. När Vintern närmade sig tog vi ett uppehåll och i mitten av mars 2015 satte vi igång igen. Jag tog ytterligare 7 körlektioner, sedan genomförde jag halkbana och riskettan utan problem. Därefter tog jag två körlektioner i trafikskolan för att komplettera det som jag inte kunde lära mig från privata övningskörningen. Fyra dagar innan teoriprovet registrerade jag mig på korkortonline.se, och det blev 850 frågor som jag studerade. Frågorna som jag inte svarade rätt på fick jag anteckna och repetera i 50 minuter innan själva teoriprovet. En dag innan körprovet tog jag ytterligare en körlektion i trafikskolan och och tre timmar privat, med min pappa. När jag hade möjlighet så läste jag på nätet om andra elevers erfarenheter (båda när det gäller förarprov och halkbana) samt tips i tidningar och andra hemsidor. Förarproven gjordes därefter med två dagar i mellanrum.

Resultat:
Halkbanan och riskettan klarades utan minsta problem, dyrt men roligt och värt det. På teoriprovet fick jag 62 av 65, felen jag fick berodde mer på missförstånd av själva frågorna än på okunskap, och på körprovet hade jag inga fel alls. Jag körde ”snyggt och trafiksäkert” enligt kontrollanten. I körprovet fick jag köra i stan, tillämpa högerregel, utfartsregel, avsöka i övergångsställen, byta körfält, köra på motorväg (fick köra om en lastbil), svänga i rondeller, använda mig av reglage (det regnade då), fickparkera, köra sparsamt (ecodriving), samt köra mot mål (tre mål). Körprovet tog ungefär 40 minuter, säkerhetskontrollen bara 1-2 minuter.

Diskussion:
Viktigt att nämna att av trafikskolan fick jag lära mig ecodriving, känna till bilens olika delar och hur de fungerade, samt vara mer van med att följa skyltar mot målet. Pappans bil är gammal och skiljer sig ganska mycket från trafikskolans och vägverkets bilar. Bonnierstrafikskola.se innehåll grafiska förklaringar av hur man bör köra i trafiken, vilket hjälpte mig väldigt mycket under min privata övningskörning med min pappa. Min pappa tog körkortet för många år sedan och han kör absolut inte så bra som en trafikskolelärare. Korkortonline.se innehåll ganska svåra och luriga frågor som till svårighetsgrad liknade teoriprovets frågor. Det skulle säkert ha gått mycket sämre utan denna fina hemsida. På nätet finns det dessutom otroligt många personer som skriver hur de kuggade eller blev godkända, ju mer jag läste desto mer säker blev jag på att jag är på rätt väg.

Till slut vill jag nämna att jag faktiskt var lugnare i mitt körprov än i min privata övningskörning med min pappa, min pappa blir lätt arg och han kan lätt göra någon nervös. I teoriprovet var jag lite nervös, men det var viktigt för att djupare fokusera på frågorna och inte missförstå några ord eller formuleringar.

Det var verkligen en jätte härlig resa, man hade roligt, man kände sig nervös, ledsen ibland, men jätte glad till slut. Jag blir verkligen jätte ledsen när jag ser elever kuggar på halkbanan, eller går ut underkända på teoriprovet. Det kostar verkligen mycket pengar och de flesta som kuggar är ofta fattiga unga personer som mig. Så ta det på allvar när ni lär er något, lär er av era misstag, och var lugnare under proven, gör inte proven om ni är osäkra om er körförmåga, underskatta inte svårighetsgraden, proven var svåra, och lycka till önskar jag er allihopa! :)
Gäst 2015-05-06 17:41 ! Citera #
Härligt att höra! Grattis! Själv har jag ny chans på fredag, 3e uppkörning och alla trafiklärare sagt att jag är redo, men kör upp på Sveriges hårdaste trafikverk (enl ryktena) Farsta. Hittills har det kostat 40:000 o är på vippen att ge upp för all ork är slut (och blivit tvungen att ta banklån nu då de undansparade inte räckte) men kommer vara äckligt glad om det går vägen. :) men stort grattis hoppas på samma lycka! Har också lätt för plugget men gör småmissar på uppkörningen som de inte vill förbise. Så nu har jag gett mig fn på att köra äckligt perfekt o dessutom försöka hitta nåt sätt att bli av med nervositeten som gör att jag ser ut som en som rymt från hispan varje gång de säger Hej :) (och nej det har inte med min körvana att göra Utan med min vidriga prestationsångest)
Jossan-88 2015-05-07 00:04 ! Citera #
Stort grattis till ditt körkort!
Det var roligt att få läsa om din resa till ditt körkort :)
Dock så ser man att det skiljer väldigt mycket i pengar när man kommer till halkbanan, jag betalade ”bara” 1200 kr när jag skulle göra min halkbana, och mitt förarprov inkl lånad bil från trafikskolan kostade 900 kr.
Men jag tog fler körlektioner än vad du gjorde, så vi hamnar nästan på samma summa ändå :) (mitt kostade 7573 kr)

Passa på att njuta nu, och kör inte fortare än vad din skyddsängel hinner flyga!
Gäst 2015-05-08 12:49 ! Citera #
Shit vad kul för dig, grattis!!
Själv klarade jag också teoriprovet i måndags med 58 rätt, men kuggade dessvärre på uppkörningen idag. Känner mig som en värdelös skit och det finns inga lediga tider förräns om 1,5 månad.
Njut av ditt körkort för det är du värd, och kör lugnt!
Gäst87 2015-05-08 13:03 ! Citera #
Vad naisss!!Grattis till körkortet!! Jag klarade också teoriprovet i måndags men kuggade uppkörningen idag. Känner mig väldigt ledsen o deppig...
Gäst 2015-05-08 13:07 ! Citera #
Kuggade också idag Gäst87..
Har gråtit nonstop i flera timmar. Nästa gång tar vi det båda två!
Gäst 87 2015-05-08 13:09 ! Citera #
Man känner helt värdelös!!! Hoppas vi båda klarar det nästa gång :) Håller tummarna för dig. Jag fick faktiskt en tid nästa vecka!!
Gäst92 2015-05-08 13:37 ! Citera #
Vart körde ni upp, ni som kuggade ? :(
Gäst87 2015-05-08 14:08 ! Citera #
Jag körde i Jönköping.
Gäst 2015-05-08 14:57 ! Citera #
Och jag körde i Malmö. Fick köra halva uppkörningen på motorväg, tycker att stadstrafik är lite viktigare i en stad som Malmö.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest