Hej på er alla!
Inledning:
2015-05-04 gjorde jag teoriprovet, och blev godkänd på första försöket. Två dagar senare gjorde jag körprovet och blev godkänd på första försöket också. Det betyder att jag fick körkortet IDAG !!! För att det känns så himla härligt just nu så vill jag gärna dela med mig hur jag kunde få körkortet både billigt och utan krångel.
Material:
Bonnierstrafikskola.se, korkortonline.se, 40 privata körlektioner (Pappa), 3 körlektioner i trafikskola, pappans bil Mitsubishi årsmodell 1996, andras erfarenheter i förarprov (underkända och godkända på nätet), och goda studieteknik.
Kostnad:
Bonnierstrafikskola.se (90 dagar) 299 kr
Korkortsonline.se (30 dagar 1000 frågor) 399 kr
40 privata körlektioner 70 kr (handledarbevis)
3 körlektioner i trafikskolan 1500 kr
Förarprov (på svenska) 1525 kr
halkbana 1900 kr
Riskettan 700 kr
Intro.utbildning 400 kr
Foto., ansökning och övrigt ~ 500 kr
Totalt 7293 kr !!
OBS: Kostnaden var mycket låg i jämförelse med andra (mina vänner), MEN ansträngningen och djupinlärningsförmågan var däremot mycket höga! (Räkna med att jag är en skarp läkarstudent). Min pappa bjöd dessutom på bensinen, det skulle annars kosta 1500 kr mer ink. bränsle.
Metod:
På slutet av förre sommaren läste jag och antecknade det viktigaste i Bonnierstrafikskola.se i en vecka samt gjorde jag intro.utbildningen. Därefter övningskörde jag med min pappa 3 timmar varje dag, tre dagar i veckan i tre veckor, dvs, totalt 27 körlektioner på tre veckor. När Vintern närmade sig tog vi ett uppehåll och i mitten av mars 2015 satte vi igång igen. Jag tog ytterligare 7 körlektioner, sedan genomförde jag halkbana och riskettan utan problem. Därefter tog jag två körlektioner i trafikskolan för att komplettera det som jag inte kunde lära mig från privata övningskörningen. Fyra dagar innan teoriprovet registrerade jag mig på korkortonline.se, och det blev 850 frågor som jag studerade. Frågorna som jag inte svarade rätt på fick jag anteckna och repetera i 50 minuter innan själva teoriprovet. En dag innan körprovet tog jag ytterligare en körlektion i trafikskolan och och tre timmar privat, med min pappa. När jag hade möjlighet så läste jag på nätet om andra elevers erfarenheter (båda när det gäller förarprov och halkbana) samt tips i tidningar och andra hemsidor. Förarproven gjordes därefter med två dagar i mellanrum.
Resultat:
Halkbanan och riskettan klarades utan minsta problem, dyrt men roligt och värt det. På teoriprovet fick jag 62 av 65, felen jag fick berodde mer på missförstånd av själva frågorna än på okunskap, och på körprovet hade jag inga fel alls. Jag körde ”snyggt och trafiksäkert” enligt kontrollanten. I körprovet fick jag köra i stan, tillämpa högerregel, utfartsregel, avsöka i övergångsställen, byta körfält, köra på motorväg (fick köra om en lastbil), svänga i rondeller, använda mig av reglage (det regnade då), fickparkera, köra sparsamt (ecodriving), samt köra mot mål (tre mål). Körprovet tog ungefär 40 minuter, säkerhetskontrollen bara 1-2 minuter.
Diskussion:
Viktigt att nämna att av trafikskolan fick jag lära mig ecodriving, känna till bilens olika delar och hur de fungerade, samt vara mer van med att följa skyltar mot målet. Pappans bil är gammal och skiljer sig ganska mycket från trafikskolans och vägverkets bilar. Bonnierstrafikskola.se innehåll grafiska förklaringar av hur man bör köra i trafiken, vilket hjälpte mig väldigt mycket under min privata övningskörning med min pappa. Min pappa tog körkortet för många år sedan och han kör absolut inte så bra som en trafikskolelärare. Korkortonline.se innehåll ganska svåra och luriga frågor som till svårighetsgrad liknade teoriprovets frågor. Det skulle säkert ha gått mycket sämre utan denna fina hemsida. På nätet finns det dessutom otroligt många personer som skriver hur de kuggade eller blev godkända, ju mer jag läste desto mer säker blev jag på att jag är på rätt väg.
Till slut vill jag nämna att jag faktiskt var lugnare i mitt körprov än i min privata övningskörning med min pappa, min pappa blir lätt arg och han kan lätt göra någon nervös. I teoriprovet var jag lite nervös, men det var viktigt för att djupare fokusera på frågorna och inte missförstå några ord eller formuleringar.
Det var verkligen en jätte härlig resa, man hade roligt, man kände sig nervös, ledsen ibland, men jätte glad till slut. Jag blir verkligen jätte ledsen när jag ser elever kuggar på halkbanan, eller går ut underkända på teoriprovet. Det kostar verkligen mycket pengar och de flesta som kuggar är ofta fattiga unga personer som mig. Så ta det på allvar när ni lär er något, lär er av era misstag, och var lugnare under proven, gör inte proven om ni är osäkra om er körförmåga, underskatta inte svårighetsgraden, proven var svåra, och lycka till önskar jag er allihopa!