Start > Körkortsforum > Fråga om parkering ur handleda…

Fråga om parkering ur handledarboken 8

JoeThePlumber 2009-08-06 15:35 ! Citera #
I Handledarboken 8, s.57 finns följande fråga:

Får du parkera här en söndag kl 15.00?

Till frågan finns följande vägmärken, P-skylt och tilläggstavla med tre rader:
1. 2 tim
2. 9-18 (vit text)
3. (9-14) (vit text)

samt huvudledsmärke.

Enligt facit är svaret ja, med motiveringen att man får parkera alla dagar i veckan men att man bara får parkera två timmar i följd vardaga och lördagar.

Det finns en liknande fråga där svaret är nej och då är motiveringen att det är en huvudled, är det så att just tidsangivelsen 2 tim spelar roll eller har det blivit något fel. Någon får gärna upplysa mig
Carl 2009-08-10 19:33 ! Citera #
1. Du får stå parkerad högst 2 tim.
2. Du får stå parkerad i 2 tim mellan kl 9 och 18 mån-fre.
3. Du får stå parkerad i 2 tim mellan kl 9 och 14 lör.

Övrigt tid fritt så länge det inte är huvudled, då är det förbjudet att parkera.

Om du ställer dig där när som helst efter kl 18 på en vardag måste du flytta på bilen senast kl 11 dagen efter.
Ladyn 2009-08-17 22:24 ! Citera #
Som jag förstår det är klockslagen en förklaring till när det är tillåtet att endast parkera 2h i följd. Det betyder att det är övrig tid är tillåtet att parkera fritt.

Varför ska bilen flyttas kl 11 dagen efter? 17 h efter? Är det inte 24 timmar som gäller såtillvida det inte ”inkräktar” på eventuella nämnda tidsrestriktioner?
Ali yosefi 2018-11-04 09:29 ! Citera #
Hej
Hur kan man parkera på skid 08:till 22 alla dagar?
Får jag parkera på platsen efter 22?
Är det gratis fram 08 till 22?
Tack!
Mvh
Ali
Bahtman 2018-11-10 19:43 ! Citera #
Ladyn 2009-08-17
Som jag förstår det är klockslagen en förklaring till när det är tillåtet att endast parkera 2h i följd. Det betyder att det är övrig tid är tillåtet att parkera fritt.

Varför ska bilen flyttas kl 11 dagen efter? 17 h efter? Är det inte 24 timmar som gäller såtillvida det inte ”inkräktar” på eventuella nämnda tidsrestriktioner?
Får ju bara parkera där 2 timmar mellan 9-18 på vardagar,, därför måste man flytta bilen klockan 11.00 på Måndag.Där är ingen skylt om söndagar och röda dagar. Alltså gäller inte max 2 timmar då utan är som en vanlig P-skylt

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor