Start > Körkortsforum > Kuggad idag hur hade ni gjort?

Kuggad idag hur hade ni gjort?

Gäst 2015-04-25 14:47 ! Citera #
Vid 90-120 har du 6ans växel som du f.ö. kan rulla i på 70 vägar när de är plana och raka. Generellt vill du lära dig att ha så hög växel som möjligt, om inte omständigheterna gör att du måste vara beredd på att accelerera eller manövrera.
Gäst 2015-04-25 14:51 ! Citera #
Med ovanstående sagt vill jag också tillägga att de inte kuggar dig för att du inte la in 6ans växel på motorväg, vad jag märkte iallafall, så du behöver inte ”fokusera” på det. Däremot får du inte glömma att omkörning på höger sida är olagligt, även om en långsam förare lägger sig i mittifilen får du inte passera till höger! (Höll på att göra det igår innan jag häjdade mig själv. :D)
Gäst 2015-04-26 10:39 ! Citera #
Gäst
Hur kan man kugga flör att man blinkar för tidigt i en cirkulationsplats kan du förklara händelseförloppet mer detaljerat?

Att köra i 4an i 70km/h känns helt fel om du inte håller på att accelerera, motorbromsa eller åker upp för en väldigt brant backe. Detta säger jag trots att vägverkets bilar ofta krävt en lägre växel än vad jag annars brukar köra med.

Har kört upp 3 gånger de senaste 10 dagarna och behöver inte länge göra det igen! När jag kuggade första gången körde jag bättre än när jag klarade uppkörningen igår, klantade mig vid en parkering då jag rätade ut min placering mellan två bilar mellan bilarna istället för att backa ut. Inspektören hoppade till lite och tyckte jag körde alldeles för nära, förvisso sant, men körde långsamt och hade kontroll... Men den kuggningen var begriplig och det var något jag inte tänkte på som privatist.

).

Cirkulationsplatsen: jag ville vara tydlig så jag blinkade ut när jag skulle fram, det var en bakomvarande bil och det fanns en avfart till höger, så jag råkade blinka innan jag helt kört förbi den så att det såg ut som att jag skulle till höger.

4:an på 70-väg, jag fick också lära mig att hoppa upp tidigt i växlingen, men när jag började på denna körskola sa han att på den bilen kunde jag vänta längre, dvs 5:an först vid 80, 3:an vid 35. Jag har läst på som en blåhök kring ekodrive eftersom jag sett att många kuggar på just detta, och tagit upp det med min körlärare massa gånger, han sa då att jag skulle göra så som han sagt med denna bil. Varje gång jag försökte gå upp på 3:an vid 30 osv så höll han för växellådan o sa växla inte, o släppte den först när jag var uppe i fart. På andra uppkörningen gjorde jag som förarprövaren sagt istället o fick ok för ekon osv men samspelet blev jag då kuggad för eftersom jag lurade bakomvarande att jag skulle till höger. Hon tyckte jag skulle ut o övningsköra o fokusera på samspelet under en tid. Problemet är art min körlärare har inte tid förrän om 2v att öva med mig och då endast 2 lektioner innan uppkörning och en 3e uppvärmning inför körningen, så jag kommer inte kunna öva så mycket mer än jag redan gjort, eftersom jag inte har ngn att köra privat med. Alltså är risken stor att jag bara går o väntar och kuggar igen.

Jag vet nu inte om Farsta är orimligt hårda eftersom jag hört delade meningar kring det, samtidigt kan jag alla vägar i Farsta i stort utantill, och uppkörningsfällorna här. Så min tanke om att ev ta uppkörningen någonstans där alla säger att det är superlätt o man har utrymme för småmissar vet jag inte om det är för mig en fördel eller nackdel

Och jag kan köra, om jag inte lärt mig det än på 2 års övningskörning 3-4 lekt i veckan kommer jag knappast lära mig det på två lektioner, för dumma nervositetssaker kan alltid hända även om helheten är säker o bra. Vet ex många med körkort som råkat blinka fel även efter 10 år, eller glömmer att blinka alls. Så jag anar att nästa uppkörning också kommer sluta i ”du kollade för lite åt det här hållet” och nästa i ”du kollar för mycket” osv. Så här kan jag alltså få hålla på ett tag :(.

Det här när de säger att småmissar är ok, det är helheten som bedöms, gäller uppenbart inte för mig.

Grattis till lappen!
Gäst 2015-04-26 10:41 ! Citera #
Gäst
Med ovanstående sagt vill jag också tillägga att de inte kuggar dig för att du inte la in 6ans växel på motorväg, vad jag märkte iallafall, så du behöver inte ”fokusera” på det. Däremot får du inte glömma att omkörning på höger sida är olagligt, även om en långsam förare lägger sig i mittifilen får du inte passera till höger! (Höll på att göra det igår innan jag häjdade mig själv. :D)

Det höll jag koll på:)
Gäst 2015-04-26 10:42 ! Citera #
Men min fråga är: bör jag vänta på nästa tid i Farsta då min körlärare kan följa med el boka nån extra uppkörning, kanske på mindre ort ?
Gäst 2015-04-26 13:54 ! Citera #
Gäst
Men min fråga är: bör jag vänta på nästa tid i Farsta då min körlärare kan följa med el boka nån extra uppkörning, kanske på mindre ort ?

Dilemmat är att nästa tid du kan boka i Farsta är kanske först om en månad. Däremot dyker det ofta upp tider långt innan dess om man kollar då och då.

Det beror helt på dig och vad du är bekväm med. Jag tyckte min första kuggade uppkörning gick så bra att jag bokade i Uppsala, väl där blev jag hur nervös som helst och allt gick åt skogen. Valde då att boka i Farsta igen först i Maj. Hittade tillslut en tidigare tid och bokade om. Kanske hade det gått bättre i Uppsala om jag övat där några gånger, eventuellt övningskört innan... Men kan inte svara på varför jag blev så extremt nervös den gången.

Mitt tips är att köra upp där du kört tidigare, så om du bokar på en ny ort försök planera in 1-3 tillfällen där du kör runt i området.
Gäst 2015-04-26 13:59 ! Citera #
Om du är lugnast om din körlärare är med, gör det - om det inte behövs låt bli. Jag övningskörde en timme strax före lunch, spenderade resterande 3 timmar före uppkörningen hos en vän som bor i Farsta. Min förhoppning var att det skulle få mig mindre nervös.
Gäst 2015-04-26 17:27 ! Citera #
Ni har alltså båda klarat era uppkörningar till slut i Farsta? Det är inte omöjligt Mao? :D
Gäst 2015-04-26 17:37 ! Citera #
Det är inga problem att få nya tider i Farsta, finns ju typ 10 lediga om dagen, undra varför, ingen vill köra upp med dem :) alla andra ställen är svårt att få tid nu

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest