Hur kan man kugga flör att man blinkar för tidigt i en cirkulationsplats kan du förklara händelseförloppet mer detaljerat?
Att köra i 4an i 70km/h känns helt fel om du inte håller på att accelerera, motorbromsa eller åker upp för en väldigt brant backe. Detta säger jag trots att vägverkets bilar ofta krävt en lägre växel än vad jag annars brukar köra med.
Har kört upp 3 gånger de senaste 10 dagarna och behöver inte länge göra det igen! När jag kuggade första gången körde jag bättre än när jag klarade uppkörningen igår, klantade mig vid en parkering då jag rätade ut min placering mellan två bilar mellan bilarna istället för att backa ut. Inspektören hoppade till lite och tyckte jag körde alldeles för nära, förvisso sant, men körde långsamt och hade kontroll... Men den kuggningen var begriplig och det var något jag inte tänkte på som privatist.
).
Cirkulationsplatsen: jag ville vara tydlig så jag blinkade ut när jag skulle fram, det var en bakomvarande bil och det fanns en avfart till höger, så jag råkade blinka innan jag helt kört förbi den så att det såg ut som att jag skulle till höger.
4:an på 70-väg, jag fick också lära mig att hoppa upp tidigt i växlingen, men när jag började på denna körskola sa han att på den bilen kunde jag vänta längre, dvs 5:an först vid 80, 3:an vid 35. Jag har läst på som en blåhök kring ekodrive eftersom jag sett att många kuggar på just detta, och tagit upp det med min körlärare massa gånger, han sa då att jag skulle göra så som han sagt med denna bil. Varje gång jag försökte gå upp på 3:an vid 30 osv så höll han för växellådan o sa växla inte, o släppte den först när jag var uppe i fart. På andra uppkörningen gjorde jag som förarprövaren sagt istället o fick ok för ekon osv men samspelet blev jag då kuggad för eftersom jag lurade bakomvarande att jag skulle till höger. Hon tyckte jag skulle ut o övningsköra o fokusera på samspelet under en tid. Problemet är art min körlärare har inte tid förrän om 2v att öva med mig och då endast 2 lektioner innan uppkörning och en 3e uppvärmning inför körningen, så jag kommer inte kunna öva så mycket mer än jag redan gjort, eftersom jag inte har ngn att köra privat med. Alltså är risken stor att jag bara går o väntar och kuggar igen.
Jag vet nu inte om Farsta är orimligt hårda eftersom jag hört delade meningar kring det, samtidigt kan jag alla vägar i Farsta i stort utantill, och uppkörningsfällorna här. Så min tanke om att ev ta uppkörningen någonstans där alla säger att det är superlätt o man har utrymme för småmissar vet jag inte om det är för mig en fördel eller nackdel
Och jag kan köra, om jag inte lärt mig det än på 2 års övningskörning 3-4 lekt i veckan kommer jag knappast lära mig det på två lektioner, för dumma nervositetssaker kan alltid hända även om helheten är säker o bra. Vet ex många med körkort som råkat blinka fel även efter 10 år, eller glömmer att blinka alls. Så jag anar att nästa uppkörning också kommer sluta i ”du kollade för lite åt det här hållet” och nästa i ”du kollar för mycket” osv. Så här kan jag alltså få hålla på ett tag
.
Det här när de säger att småmissar är ok, det är helheten som bedöms, gäller uppenbart inte för mig.
Grattis till lappen!