Start > Körkortsforum > Kuggad idag hur hade ni gjort?

Kuggad idag hur hade ni gjort?

Gäst 2015-04-23 17:58 ! Citera #
Jag har övningskört i 2 år (med ett litet uppehåll på ngr månader) var helt tvärsäker på att klara uppkörningen (el nej det var jag ju inte, tänkte på att man måste ju göra allt supertydligt o inga missar som körkortsbärande trafikanter gör dagligen när man övningskört bland dem) min körlärare var också tvärsäker på min körning, aldrig nånsin har jag missat de här klassiska tabbarna som att slarva med uppsikt, spegelrutiner, hastighet el något. Kör alltid prickfritt o har senaste gångerna bara mängdtränat för att få in rutin, men börjar bli löjligt då jag alltid kört säkert osv. Idag hade jag då min uppkörning och kände väl att nervositeten gjorde sitt, men jag kunde ÄNDÅ köra så som jag hade gjort annars. Så kom vi tillbaka o kuggen var ett faktum. Det jag kuggade på var ekodrive, för att jag inte la i femman utan 4an på en 70-väg. Jag har tjatat på min körlärare att säga till om jag skulle köra för dåligt med växlar o anpassar växlar ofta efter hastighet. Min körlärare har sagt att med hans bil så kan man vänta längre med att växla upp, exempelvis brukade jag på min förra körskola gå upp på 3an vid 30 osv medan han sagt att jag bör ha i 2an till åtminstone 35 o Hållt för växellådan då jag velat växla för tidigt. 5an har han sagt att jag ska upp i endast på motorväg, 90-110. Det andra var att jag fick instruktion om att vända i en mkt trång korsning i ett villaområde. Det gick inte att göra u-sväng så det enda jag kunde komma på var att svänga och backa ut, självklart med full uppsikt runtom fordonet efter trafikanter åt alla håll, det fanns inga. Det var dubbelriktde vägar men pga parkerade bilar kunde man bara köra en bil åt gången oavsett placering, så jag försökte göra min vändning så smidig som möjligt utan att tunna på säkerheten med att ha uppsikt samt inte backa för fort. Inga bilar fanns i närheten. Då kuggade jag på att jag blockerade ev trafik som kunde kommit på gatan från där jag backade in. Men oavsett hade de inte kunnat köra igenom eftersom det var parkerade bilar i andra körfältet så jag kunde endast backa in på det körfält som fanns. Jag frågade min körlärare efter som sa att båda kuggningarna var konstiga eftersom han gjort o gör likadant, bl.a körde vi exakt samma väg tillbaka o då körde han exakt lika, dvs 4an på 70 vägen o provade t.om femman i samma fart men sa att det gick inte för motorn skriker ifrån att det är för hög växel o varvtalet är över 2000. Jag är absolut ingen person som på nåt sätt ifrågasätter inspektörens kompetens o tror att jag är felfri, det är man aldrig. Men har lagt 40.0000:- på körlektioner o då har jag inte räknat kostnader för alla proven, risk 1+2, uppkörning, lån av bil, o kunskapsprov. Min körlärare sa bara på’t igen, vi kan ju köra 100 lektioner till om ja känner för det o nöta alla möjliga situationer som kan uppstå, men eftersom jag alltid klarar mig ur dem på ett trafiksäkert sätt så känns det som jag kan fortsätta öva på dem utan en lärare i sätet. Tilläggas skall att jag har barn o min trafiklärare sa för länge sen att jag var klar men ville fortsätta nöta tulls jag blev ”perfekt” för jag vill absolut inte köra med mina barn i trafik o utsätta dem för faror pga min körstil. Min förra trafiklärare sa redan för ett år sedan att jag var klar men pga mitt uppehåll o att jag böt trafikskola så fortsatte jag köra ytterligare. Nu vet jag inte vad jag ska göra, tänka att jag hade ”otur” med en ”kuggare” (vilket är ett big no-no i detta sammanhang utan man ska ta på sig sina missar själv) o boka ny tid snarast möjligt eller fortsätta med det här?
Gäst 2015-04-23 20:15 ! Citera #
Prova en till uppkörning tycker jag, kanske några lektioner emellan i väntan på att du får tid. :)

PS. Lite svårt att läsa när du inte delar upp texten i stycken, tror många hoppar över och inte ens bryr sig om att läsa då :?
Gäst 2015-04-23 21:20 ! Citera #
Jag fick världens impulsryck nu o bokade in mig på en ny imorgon i ottan som ”privatist” med vv bil. Kommer ju kugga nu pga kan inte köra deras bilar, minns när jag böt från deras (som min förra skola hade) till min nuvarandes. Det tog ett tag att greja bytet av körteknik. Kul nu om jag får stopp osv pga det . Va inte genomtänkt alls o nu kan jag INTE boka av pga det är mindre än 24 h kvar
Gäst 2015-04-23 21:24 ! Citera #
Blir ytterligare en 1,5 lax i sjön suck
Gäst 2015-04-23 21:40 ! Citera #
Gäst
Jag fick världens impulsryck nu o bokade in mig på en ny imorgon i ottan som ”privatist” med vv bil. Kommer ju kugga nu pga kan inte köra deras bilar, minns när jag böt från deras (som min förra skola hade) till min nuvarandes. Det tog ett tag att greja bytet av körteknik. Kul nu om jag får stopp osv pga det . Va inte genomtänkt alls o nu kan jag INTE boka av pga det är mindre än 24 h kvar

tänk inte så! Jag vet inte var du kör upp, men där jag körde upp var trafikverkets bil SÅ modern och snäll. Den ba gled fram som en katt typ. Så skön att köra.
Om du kan köra bil, så spelar det ingen roll vilken du kör! De är medvetna om att du inte kört deras bil innan, så är det ryckigt början så är det ok :)
Gäst 2015-04-24 09:09 ! Citera #
Hur gick det? :o
Gäst 2015-04-24 09:50 ! Citera #
Håller med, styckeindelning hade inte varit fel.

Jättetråkigt att du kuggade, får man fråga vart du körde upp?
Gäst 2015-04-25 12:28 ! Citera #
Kugga igen, Farsta båda gånger
Gäst 2015-04-25 12:30 ! Citera #
Denna gg på för tidig blink i en rondell = otydligt samspel med trafikanter
Gäst 2015-04-25 14:42 ! Citera #
Hur kan man kugga flör att man blinkar för tidigt i en cirkulationsplats kan du förklara händelseförloppet mer detaljerat?

Att köra i 4an i 70km/h känns helt fel om du inte håller på att accelerera, motorbromsa eller åker upp för en väldigt brant backe. Detta säger jag trots att vägverkets bilar ofta krävt en lägre växel än vad jag annars brukar köra med.

Har kört upp 3 gånger de senaste 10 dagarna och behöver inte länge göra det igen! När jag kuggade första gången körde jag bättre än när jag klarade uppkörningen igår, klantade mig vid en parkering då jag rätade ut min placering mellan två bilar mellan bilarna istället för att backa ut. Inspektören hoppade till lite och tyckte jag körde alldeles för nära, förvisso sant, men körde långsamt och hade kontroll... Men den kuggningen var begriplig och det var något jag inte tänkte på som privatist.

Så försök igen och igen, men undvik att boka impulsivt, jag bokade om efter min första kuggning dagen efter i en stad jag aldrig åkt i (Uppsala) det gick åt helvette och tappade allt självförtroende jag fått från dagen innan (trots kuggningen).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor