Start > Körkortsforum > Svänga in i en skarp kurva

Svänga in i en skarp kurva

Gäst 2015-04-14 14:15 ! Citera #
Tinypic.com/r/2v19sma/8
Hur svänger man in till höger i en sådan kurva, alltså hur förbereder man inför den och vad gör man precis efteråt. Jag brukar som exempel köra i 3:e växeln och vid ungefär 1-2 meter innan kurvan så byter jag till 2:an och svänger in medans kopplingen är inne. sen när jag ska fortsätta blir det inte så smidigt, utan det ryckar till lite. vad beror det på?
Gäst 2015-04-14 15:10 ! Citera #
Växla ner lite tidigare. 2:an funkar bra vid svängar. Ett tips är att aldrig svänga med kopplingen nere(använd kopplingen endast vid växling och krypkörning).
Testa att släppa upp kopplingen långsamt så borde bilen inte rycka till.
Gäst 2015-04-14 21:19 ! Citera #
Håller med föregående skrivare.. Du kan gott och väl börja att växla ner 10-15 meter INNAN du ska svänga, du har du en bra fart när du väl kommer fram och ska svänga, sedan slipper du det där ryckiga som du känner, utan kan accelerera från kurvan helt normalt.
Gäst 2015-04-15 18:50 ! Citera #
Tack för svar! men blir det inte för långsamt då, med tanke på att det kan finnas bilar bakom mig?
Gäst 2015-04-15 20:27 ! Citera #
Om du blinkar i god tid innan du börjar sänka farten så vet dom andra om att du kommer att vilja svänga höger. Och om du då lägger dig så långt åt höger så kan bakomvarande bilar köra om dig om det inte kommer något möte. Annars får dom helt enkelt finna sig vid att du ska svänga :)
Så nej du kommer inte köra för sakta, dessutom så kan du inte komma in i en skarp kurva med för mycket fart! :D
Gäst 2015-04-16 00:40 ! Citera #
Perfekt, tack!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo