Start > Körkortsforum > Växla ner

Växla ner

Gäst 2015-04-13 09:18 ! Citera #
Hej,

jag har en fråga angående nedväxling. Om jag kör i 50 på femman och ser ett rödljus 200 m längre fram, hur ska man växla ner. (vi säger att jag inte behöver stanna i läge 1 men behöver stanna i läge 2.

1.Om jag motorbromsa i väntan på grönt vad är lämpligast att göra. När jag motorbromsar så rullar bilen fort även fast jag lägger i en lägre växel.

2. Jag behöver stanna. Tex vid en stoppskylt(samma hastighet). Hur växlar man ner på ett smidigt sätt? Håller man ner kopplingen när man lägger i ettan från tvåan och rullar till stopplinjen(med kopplingen nere)?

Tacksam för svar. :)
Gäst 2015-04-15 07:13 ! Citera #
Läge 1: Det är inte förbjudet att bromsa lite bara för att du motorbromsar, så det är bara att växla ner, i vissa lägen t.ex. vid snabbare avfarter med högre hastighet och skarpa kurvor kan du t.ex. från 5:an lägga i 3:an och bromsa lite samtidigt så att du snabbt kommer ner i 30-40 km/h. Men jag är ingen expert.

Läge 2: Tror inte man ska motorbromsa från 2an till 1an, utan du rullar i tvåan, kanske bromsar lite och kopplar när du märker att det behövs för att därefter/samtidigt lägga i 1an när du stannat/hålller på att stanna och släpper kopplingen när du står helt stilla.
Gäst 2015-04-15 07:26 ! Citera #
Så för att förtydliga när du motorbromsar i 50 km/h från 5an hade jag nog lagt i 3 an direkt då 4an kan upprätthålla den hastigheten ganska bra, du kan dock prova att lägga i 4an först om det finns tid för det. Tänk på att bromsa lätt samt titta i backspegeln så att bakomvarande är med på noterna. Glöm inte heller att om du släpper kopplingen för snabbt kommer varvtalet bli väldigt högt och motorn kommer låta väldigt högt, vet inte om det är dåligt men det är vad som kan hända när du motorbromsar. När fartminskningen från 3an börjat plana ut lägger du i 2an.
Gäst 2015-04-15 08:06 ! Citera #
Tack så mycket för era svar. Tänkte bara i läge två så känns motorbromsning onödigt då jag ändå måste stanna, behöver inte rejsa fram o tvärbronsa men ni förstår.

Växlar man ändå ner, om jag ligger på 5 an, till 3:an och sedan glider man fram o lägger i tvåan och precis innan jag stannar lägger jag i 1:an och håller nere kopplingen tills linjen? För man ska väl undvika att köra på ettan?(Menar att jag inte kör på ettan alls utan håller nere koppl o glider fram några meter) är detta godkänt?
Gäst 2015-06-02 14:15 ! Citera #
Jag brukar ”glida” i trean eller fyran tills jag känner att bilen kräver nedväxkling, då trycker jag ner kopplingen och bromsar fram tills linjen och lägger då i 1an

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest