Start > Körkortsforum > 50km/h i brant backe

50km/h i brant backe

parisparis 2015-04-01 19:01 ! Citera #
Hej! har en diskussion mellan mig/mina föräldrar med körkort/min kompis som övningskör samt min körlärare, som jag vill höra eran uppfattning om!

På en större väg är det 50km/h. Där kan man svänga av till en järnvägskorning med bommar. Efter korsningen är det en brant (alltså, jättebrant. extremt brant faktiskt) backe uppför. Den slingrar sig ganska mycket innan den kommer upp på plan yta. I backen finns hus på båda sidor med utfarter.
Efter korsningen innan backen finns ej en ny hastighetsskylt, och därför gäller alltså 50km/h i den branta, slingrande backen med utfarten på båda sidor! (efter backen kommer 30-skylt)

Jag körde där med min körlärare, jag körde i 28-30km/h uppför med anledningen att det var utfarter överallt, det kan komma ut barn, cyklar osv det är som tätbebyggt! När jag kom upp på krönet sa min körlärare; det där hade du blivit kuggad på på uppkörningen, du vet väl att man inte får köra 28 på en 50-väg! Vilket jag svarade, självklart men under rådande omständigheter ville jag inte köra snabbare än vad jag gjorde! Hon upprepade bara att nej det skulle inte inspektören godkänna.
Efter har jag kört där med pappa, och han sa att han skulle hålla drygt 30, att det inte kändes lämpligt i ett sånt område.
Även min kompis som övningskört med sin mamma höll med oss!

Min fråga är alltså, vilken hastighet skulle ni hålla i backen/anse vara lämplig under omständigheterna?
inspektörn 2015-04-01 20:12 ! Citera #
Vad kom Newton på när han satt under äppleträdet? Kolla upp det, för där har du svaret!
Gäst 2015-04-01 20:26 ! Citera #
inspektörn
Vad kom Newton på när han satt under äppleträdet? Kolla upp det, för där har du svaret!

nej du, ville veta hur andra människor hanterar det / gärna en trafikregel ?
Gäst 2015-04-02 13:19 ! Citera #
Jag ser inte problemet (hos körskoleläraren). Allt beror ju på omständigheterna. Jag menar, om du inte hade någon trafik bakom dig och du inte kunde störa trafikflödet på något vis (jag vet inte hur det var när du körde, men OM), hur kan det då göra något att säkerheten går först? Självklart är det inte ok att köra 30 på en 50-väg om vägen är ”normal” och saknar överraskningar...
parisparis 2015-04-03 21:36 ! Citera #
Jag tänker också SÅKLART att körläraren kan mest pga är utbildad lärare. MEN i en backe med tvära kurvor, brant uppför direkt efter en järnvägövergång och med hus (med utfarter) på varje sida - hur kan det vara säkert att köra 50?!
Gäst 2015-04-10 11:40 ! Citera #
Svårt att bedömma bara med ena sidan storyn. Men säkerheten går så klart alltid före hastigheten. Men din körskolelärare verkade ha gjort en annan bedömning av säkerhetsläget och trodde kanske att du körde så sakta pga backen?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov