Hej! har en diskussion mellan mig/mina föräldrar med körkort/min kompis som övningskör samt min körlärare, som jag vill höra eran uppfattning om!
På en större väg är det 50km/h. Där kan man svänga av till en järnvägskorning med bommar. Efter korsningen är det en brant (alltså, jättebrant. extremt brant faktiskt) backe uppför. Den slingrar sig ganska mycket innan den kommer upp på plan yta. I backen finns hus på båda sidor med utfarter.
Efter korsningen innan backen finns ej en ny hastighetsskylt, och därför gäller alltså 50km/h i den branta, slingrande backen med utfarten på båda sidor! (efter backen kommer 30-skylt)
Jag körde där med min körlärare, jag körde i 28-30km/h uppför med anledningen att det var utfarter överallt, det kan komma ut barn, cyklar osv det är som tätbebyggt! När jag kom upp på krönet sa min körlärare; det där hade du blivit kuggad på på uppkörningen, du vet väl att man inte får köra 28 på en 50-väg! Vilket jag svarade, självklart men under rådande omständigheter ville jag inte köra snabbare än vad jag gjorde! Hon upprepade bara att nej det skulle inte inspektören godkänna.
Efter har jag kört där med pappa, och han sa att han skulle hålla drygt 30, att det inte kändes lämpligt i ett sånt område.
Även min kompis som övningskört med sin mamma höll med oss!
Min fråga är alltså, vilken hastighet skulle ni hålla i backen/anse vara lämplig under omständigheterna?