Start > Körkortsforum > Haft körkort 1 år. Mina tips s…

Haft körkort 1 år. Mina tips som gjorde att jag klarade det

Gäst 2015-04-01 09:50 ! Citera #
Håll avståndet från bilarna framför, det är dem super noga med och något jag kuggade på första gången jag körde upp i Farsta.

Så håll avståndet till bilarna framför !

Kör inte fel! Det var något jag också kuggade på för att vända tillbaka är ingen ”miljövänlig körning” ;) .
LÄS skyltarna och kör rätt dit inspektören vill att du ska köra

Kör självständigt ! Jag hade hört massa gånger från min trafiklärare ”Gör inga onödiga moment på uppkörningen såsom omkörning” MEN när jag klarade mitt körkort som (privatist) så gjorde jag faktiskt en omkörning då jag ansåg att det var nödvändigt när en personbil med släp körde i 90 km/h på en 120 väg och jag närmade mig. Så det kan du visst göra ;) Gör det som känns rätt för dig !

Kör SJÄLVSTÄNDIGT ! SÅ viktigt. Då visar du att du KAN köra bil :lol:

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, då jag själv kuggade innan jag äntligen klarade det :lol:
Lycka till :lol:
Gästen 2015-04-01 10:07 ! Citera #
Allt som du har skrivit är ganska självklart när man ska köra upp, men inte bara då, utan det är så man alltid ska köra bil :)
Bilkörning handlar om planering! :)
Och gällande omkörning eller ej på sin uppkörning beror helt på trafiksituationen, du gjorde helt rätt som körde om eftersom du annars hade kunnat bidra till att hindrat bilarna bakom dig, och helst ska man då göra en flygande omkörning så man slipper gasa på för att komma om, det är både bra för miljön samt ekonomiskt då man sparar bränsle :D
Gästen 2015-04-02 12:02 ! Citera #
Gäst
Gäst

Kör inte fel! Det var något jag också kuggade på för att vända tillbaka är ingen ”miljövänlig körning” ;) .
LÄS skyltarna och kör rätt dit inspektören vill att du ska köra


Fel! Man kan bli kuggad om man får en otrevlig trafikinspektör som också är en paragrafryttare. Merparten är dock snälla och förstår att man kan köra fel eftersom man är nervös. Det viktiga är dock att påpeka att man kört fel men att man kommer rätta till det.


Man kan bli godkänd även om man kör fel, det hela har att göra med hur långt man åker vidare innan man vänder. En kompis till mig körde fel när han hade sin uppkörning, dock vände han vid första bästa ställe (busshållplats) och körde tillbaka. Han klarade uppkörningen, men fick dock en påpekan att om han hade fortsatt köra istället för att vända där han vände så hade han blivit kuggad.
Gäst 2015-04-03 17:18 ! Citera #
Jag tycker att man inte borde bli kuggad om man kör fel, det gör man hela tiden när man som jag t.ex. har körkort. Man hittar inte överallt, jag tycker dem ska bedöma körningen, om man kan reglerna och om man kör trafiksäkert - inte om man kör fel ! ;)
Kalle 2015-04-03 18:20 ! Citera #
Hej det är så att jag gjorde uppkörningen idag och ja blev kuggad. Jag har bokat en ny tid (om 1 vecka)
Brister som visade sig under provet var start i lutning och körning i tätort.
Min fråga är vad är start i lutning och vad bör jag tänka på körning i tätort inför nästa körprov? Och vad är användande av reglage och måste jag göra om säkerhetskontrollen (fastän jag hört att man inte måste andra gången om klarat det första gången)
Jossan-88 2015-04-03 20:49 ! Citera #
Kalle
Hej det är så att jag gjorde uppkörningen idag och ja blev kuggad. Jag har bokat en ny tid (om 1 vecka)
Brister som visade sig under provet var start i lutning och körning i tätort.
Min fråga är vad är start i lutning och vad bör jag tänka på körning i tätort inför nästa körprov? Och vad är användande av reglage och måste jag göra om säkerhetskontrollen (fastän jag hört att man inte måste andra gången om klarat det första gången)


Det första jag tänkte på när jag läste vad du hade blivit kuggad på, var att du bokade nog ditt prov alldeles för tidigt. För det du har kuggat på är rena rama basic saker..
Start i lutning är precis som det låter, du startar och kör iväg i lutning :)
När du kör inom tätort så ska du vara extra uppmärksam då det kan komma fler bilister samt gående, dom kan komma fram vid varje gathörn. Så då gäller det att hålla en så pass låg fart så att du skulle hinna stanna, samt så gäller högerregeln väldigt ofta när du kör i tätort.
Användande av reglage är att du ska kunna ställa in rätt belysning(hel/halv/dim eller parkeringsljus) det brukar sitta ett reglage till vänster sida om ratten där du kan ställa in sånt. Samt så ska du bland annat kunna visa hur defrostern samt kupéfläkten fungerar.. Säkerhetskontrollen kan man slippa, men det väljer din inspektör som du får om du ska göra en eller inte. Så även om du klarade den första gången, men kuggade körningen, så kan du mycket väl få göra en ny säkerhetskontroll vid din andra uppkörning... Och som jag började skriva så tycker jag att detta är grundkunskaper som man bara SKA kunna om man ska göra sin uppkörning. Och jag tycker fortfarande att du körde upp för tidigt om du inte kan dessa saker.
Men ja önskar dig lycka till vid nästa uppkörning! :)
Gäst 2019-11-26 19:40 ! Citera #
HUR kan du kuggas för att du körde fel? Sjukt galet

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest