Start > Körkortsforum > Start och stoppsekvenser på up…

Start och stoppsekvenser på uppkörning

JoeThePlumber 2009-08-05 21:59 ! Citera #
Hej alla

Jag skulle vilja ha ett förtydligande för hur start och stoppsekvenser ser ut IDAG, då jag av de multimediella verktyg jag använt och jämfört med vad jag fått lära mig på handlerutbildningen ser olika ut:

Start(handledarutbildning i mars):

Koppling, lägg i ettan, ned med handbromsen, starta bilen.

Stopp - vet ej om det finns någon exakt praxis för detta, det beror väl på hur man är skolan; om man lägger i en växel, om man drar åt parkeringbromsen innan man släcker bilen.

Någon får gärna förklara hur de vill att man gör på vägverket, vad som är säkrast, om man ska lägga i en växel när man stannat?

Hoppas på ett förtydligande svar.
Gäst 2009-08-06 00:07 ! Citera #
Så som jag gjorde på min uppkörning för ca 1 mån sedan som jag klarade så gjorde jag som jag alltid gör. Är bilen avstängd så trycker jag först ner kopplingen och lägger i friläge och sen i med rätt växel, 1:an om jag ska köra rakt fram bara eller backen om jag ska backa, sen så startar jag bilen, släpper på handbromsen såvida jag inte känner för att ha handbromsen dragen tills jag funnit dragläget om jag inte vill rulla med bilen

När jag stannar och ska stänga av bilen så parkerar jag bilen där jag vill ha den, trycker ner kopplingen, lägger i ettans växel och drar handbroms, men notera att jag fortfarande har kopplingen nedtryckt då motorn fortfarande är igång, och sen stänger jag av bilen och släpper efter det upp kopplingen.

På detta vis gjorde jag och gör än idag iaf. jag har inte fått någon synpunkt på det hela, det må säkert inte vara perfekt men det fungerar bra för mig, får inga klagomål om det så jag kommer nog fortsätta med det på det sättet tills jag hittar nåt annat sätt jag trivs med xD men jag hoppas att du fick lite mer koll på läget iaf :) Och lycka till med körkortet :)

Mvh
Christopher Anderson

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest