Start > Körkortsforum > Det är svårt, men nu kommer kl…

Det är svårt, men nu kommer klara det !

Gäst 2015-03-31 17:34 ! Citera #
Jag har snart haft körkort 1 år, men vägen till körkort var inte smärtfri.

Jag har endast kört med trafikskola - bra men dyrt!
Jag kuggade 2 gånger i Farsta

Första ggn kuggade jag för jag körde fel och inspektören ansåg att det inte var någon miljövänlig körning då jag fick vända tillbaka. Ett litet men kostsam miss - Så kör inte fel på uppkörningen !

Andra gången kuggade jag för jag gjorde en fruktansvärt dålig vändning - runt en påbuds stolpe som tydligen inte var okej. Kan skratta åt det nu, för det är en sådan ”fuling” man gör när man har körkort i typ flera år inte på en uppkörning :lol: ;)
+ jag koncentrerade mig mer på att jag skulle stanna OM det kom en bil från höger än att vara uppmärksam på trafikanter som ville gå över det obevakade övergångsstället så inspektören fick ingripa. Hade han gett mig körkort den dagen hade han gjort tjänstefel !

Tredje (gillt) körde jag för första gången upp som privatist (!) och jag klarade det, galant :lol: Jag kommer ihåg att mitt körkortstillstånd skulle gå ut om 1 vecka och mitt teoriprov gå ut om 2 veckor. Istället för att nojja mig över det så tänkte jag bara: Det får gå det som det!
Jag gjorde t.om. en omkörning på motorvägen på uppkörningen (som jag har hört att man inte ska göra då det är lätt att bli kuggad på det men jag ansåg att det krävdes och gjorde det ändå) Efteråt fick jag veta att inspektören ansåg jag gjorde det perfekt och att jag körde självständigt

Till saken hör att det tar tid att ta ett körkort och det är en STOR press att köra bra JUST DÅ och bevisa att man FÖRTJÄNAR det kortet !

Jag hade också flyt. Jag körde upp 3 gånger och behövde inte göra om teorin.
Men lycka till alla som kör upp. Ni klarar det !
Gäst 2015-03-31 18:48 ! Citera #
Vilken stöttande inlägg, tack för det, det behövs! :)
Jag antar att vi är många som kämpar med körkortet. Själv har jag precis fått höra av en körskolelärare att jag inte är så bra som jag själv trott att jag är. Alltså, säger inte att jag kör bil bra, men åtminstone så pass okej att jag skulle kunna ta mig an en uppkörning - men min lärare avrådde från det. Det är en hjälplös situation, för det tyder på att ens egna uppfattning inte alltid är korrekt.....
Gäst 2015-04-01 09:36 ! Citera #
Jag tycker du ska gå på din egen känsla ! Anser du att du är redo så är du nog det ! Däremot måste du då kunna alla moment speciellt backa runt hörn, fickparkera, parkera och såklart alla regler som gäller i trafiken. Har ni gått igenom allt så tycker jag du ska köra :lol:
Gäst 2015-04-06 00:03 ! Citera #
Hej allihopa jag har läst alla komoterar dt var alla nöjda men inte jag tyvärr :( vet ni grabbar hur många jag gjorde uppkörnings prov skit många gånger men dem hitta på bara och jag fick ej godkänt vet ej vad ska jag göra att får jag godkänt och bli glad oxå en av er!!!
Jossan-88 2015-04-06 13:39 ! Citera #
Gäst
Hej allihopa jag har läst alla komoterar dt var alla nöjda men inte jag tyvärr :( vet ni grabbar hur många jag gjorde uppkörnings prov skit många gånger men dem hitta på bara och jag fick ej godkänt vet ej vad ska jag göra att får jag godkänt och bli glad oxå en av er!!!

Tråkigt och höra, vad står det i protokollet att du har för brister?
Gäst 2015-04-06 18:46 ! Citera #
Gäst
Jag tycker du ska gå på din egen känsla ! Anser du att du är redo så är du nog det ! Däremot måste du då kunna alla moment speciellt backa runt hörn, fickparkera, parkera och såklart alla regler som gäller i trafiken. Har ni gått igenom allt så tycker jag du ska köra :lol:

bullshit. jag gjorde inte ett enda moment körde upp som privatist så gjorde inte ens hälften av momenten o jag fick de direkt, den moment planen som dom har e bara för o mjölka cash
Jossan-88 2015-04-06 21:32 ! Citera #
Gäst

bullshit. jag gjorde inte ett enda moment körde upp som privatist så gjorde inte ens hälften av momenten o jag fick de direkt, den moment planen som dom har e bara för o mjölka cash

Det där är minst lika mycket bullshit, allt beror på hur duktig man är, ser läraren att man kan vissa saker så kan dom hoppa över vissa moment som är snarlika. Jag gjorde inte heller alla moment när jag gick på min körskola. Men det berodde ju på att körläraren såg att jag klarade av vissa saker och tyckte att det var lite onödigt att ha en snarlik lektion, just för att bespara mig lite pengar!
ibrahim tt 2015-04-06 23:29 ! Citera #
Ska säga dig att en trafikskola lever på pengar från elever, inga elever - inga cash förstår du? dom har 16 moment av en anledning, skaffa cash annars hade dom slått ihop parkering och backa runt hörn som man lätt hinner på en lektion men dom har delat upp det i delar för att mjölka, du fick hoppa över för att du hade en trafikskola på miljonen som inte är 100% beroende av dina para fattar du vad jag menar?
Jossan-88 2015-04-07 00:19 ! Citera #
Jodå, jag förstår hur en trafikskola sköts, men är man seriös och gör ett bra jobb som trafiklärare så sprider sig ryktet och man får då fler kunder även den vägen. Så ett gott rykte är betydligt mer värdefullt än att hålla kvar sina elever och mjölka dom på pengar. Men visst finns det sådana trafikskolor också, och det är knappast seriöst. Och ofta så sprider sig ett sådant rykte, så med tiden så får dom mindre och mindre kunder..
Där jag gick så slog dom ihop alla parkeringsövningar i en enda lektion, så innan man väljer trafikskola så får man lyssna runt med vänner och släktingar vilka dom har hört som ska ha bra rykte...Fattar du vad jag menar?
ibrahim tt 2015-04-07 00:23 ! Citera #
Ja jag fattar men det jag menar är att dom är professionella ormar som vet hur dom ska mjölka para samtidigt som eleven blir nöjd, för om en vanlig svensk person tar 40 körlektioner när han egentligen kanske bara behövt 20 så spelar det ju ingen roll sen när han får sitt körkort eftersom han fortfarande fick den hjälp av 40 lektioner och det sprider ändå ett bra rykte, men fortsätt du hålla båda händerna på ratten och köra 30 på 40 väg

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov