Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta vs andra s…

Uppkörning i Farsta vs andra ställen

Gäst 2015-04-25 15:05 ! Citera #
Körde upp i farsta den 14 och 24 aprill, klarade det tillslut. Det kommer bli mycket landsvägkörning. Många avfarter och påfarter man måste vara uppmärksam på. Ligg till höger så mycket som möjligt, du behöver inte visa att du kan köra om en långsam personbil om det är mycket trafik när du kör upp tänk också på att inte köra om till höger om någon om det maxhastigheten är högre än 70 km/h, det finns en del bussfiler där, så kör inte in i dem. Generellt undvik att göra solklara misstag de kan kugga dig för så kommer det gå bra.

Öva att köra från Fyrsdalsbacken till: Nyneshamn, tyresö, skarpnäck, Älvsjö, Larsboda, Stockholm, Hökarängen, etc.
Gäst 2015-04-25 15:08 ! Citera #
Vill också tillägga att när jag körde upp första gången så hade jag i princip kört på alla vägar han bad mig köra på, ni anar inte hur mycket det hjälpte. Synd bara att jag fumlade med parkeringen den gången. :D
Cecci 2015-08-20 21:12 ! Citera #
Ge inte upp! Jag körde upp i Farsta och klarade det inte först på 3 gången.. 1 gången körde jag för nära stillastående bilar efter järnvägskorsningen i Hökarängen, 2 gången missade jag tyd Döda vinkeln i CP Globen och 3 gången blev jag godkänd fast jag tyckte min backning i Enskede gick sådär men jag satte parkeringen vid Dalens sjukhus sen :)) Tips är att kör mycket i området! Tillslut lyckas man!
Piraten 2015-08-21 07:35 ! Citera #
Tycker är man inte trafiksäker så ska man inte ha körkort, sen kan man alltid tycka inspektörerna är orättvissa!
Bättre man inser att man behöver öva mer istället för lägga skulden på någon som vill att du inte får körkort och kör ihjäl dig eller någon annan.

Kan man inte köra felfritt i 30 min eller hur lång uppkörningen är, så är man inte redo!!

Hur ska det gå när du kör 1 timme helt själv om man inte kan köra ens 30 min utan fel.

Finns inga svåra orter bara dålig kunskap!
Piraten 2015-08-21 07:48 ! Citera #
Gäst
Ja kugga i Farsta idag, de områden som inspektören gick igenom ifrågasatte min körlärare starkt.

Punkt 1) ecodrive, jag körde växel 4 då jag körde 70km/h. På körlärarens bil (till skillnad från andra jag kört) måste man vänta med att växla upp. Då jag gått upp på 3:an vid 30+ har körläraren Hållt för växellådan o sagt att jag måste köra mycket fortare innan uppåtväxling, samma med 5:an så brukar jag få gå upp i den först vid 90. Det tyckte då inte inspektören. På väg tillbaka från kuggningen provade min körlärar

2) jag skulle vända i en trång korsning i ett villaområde i Enskede. Parkerade bilar överallt och bara en bil åt gången får plats på gatan, alltså ett område som kräver mkt uppmärksamhet. ..


Till och börja men har jag aldrig kört en bil som inte skulle klara att köra på 5 vid en 70 väg.. Å absolut inte nyare bilar! Är det så illa så borde du växlat upp för att visa inspektören att femman och visat att det inte går , så han vet att du tänker miljövänligt..

Kan man inte vända utan att kunna släppa egenom bilar , så kör man en bit så man har den möjligheten att göra det säkert, å har inspektören sagt att du ska vända den just där så ska du säga eller visa att det inte är säkert här och välja en bättre plats.visar att du tänker trafiksäkert !!
Jossan-88 2015-08-21 11:03 ! Citera #
Piraten
Tycker är man inte trafiksäker så ska man inte ha körkort, sen kan man alltid tycka inspektörerna är orättvissa!
Bättre man inser att man behöver öva mer istället för lägga skulden på någon som vill att du inte får körkort och kör ihjäl dig eller någon annan.

Kan man inte köra felfritt i 30 min eller hur lång uppkörningen är, så är man inte redo!!

Hur ska det gå när du kör 1 timme helt själv om man inte kan köra ens 30 min utan fel.

Finns inga svåra orter bara dålig kunskap!



Håller med mycket om vad du skriver, men att kräva att man ska köra felfritt under sin uppkörning är helt omöjligt då man alltid gör små fel varje gång man är ute och kör, men som helhet av sin uppkörning så får man ju inte göra grövre fel som skulle kunna ha inneburit trafikfara för sig själv eller andra..

Och kuggar och inte förstår varför man gjorde det, så har man precis som du skrev för dålig kunskap om vad man gjorde för fel, och då ska man inte sätta sig vid närmsta dator och skriva att ens inspektör är super dålig, utan lyssna noga på vad han/hon har att säga, och sedan är det bara att träna lite extra på just det/dom momenten..
Jossan-88 2015-08-21 11:07 ! Citera #
Piraten
Gäst
Ja kugga i Farsta idag, de områden som inspektören gick igenom ifrågasatte min körlärare starkt.

Punkt 1) ecodrive, jag körde växel 4 då jag körde 70km/h. På körlärarens bil (till skillnad från andra jag kört) måste man vänta med att växla upp. Då jag gått upp på 3:an vid 30+ har körläraren Hållt för växellådan o sagt att jag måste köra mycket fortare innan uppåtväxling, samma med 5:an så brukar jag få gå upp i den först vid 90. Det tyckte då inte inspektören. På väg tillbaka från kuggningen provade min körlärar

2) jag skulle vända i en trång korsning i ett villaområde i Enskede. Parkerade bilar överallt och bara en bil åt gången får plats på gatan, alltså ett område som kräver mkt uppmärksamhet. ..


Till och börja men har jag aldrig kört en bil som inte skulle klara att köra på 5 vid en 70 väg.. Å absolut inte nyare bilar! Är det så illa så borde du växlat upp för att visa inspektören att femman och visat att det inte går , så han vet att du tänker miljövänligt..

Kan man inte vända utan att kunna släppa egenom bilar , så kör man en bit så man har den möjligheten att göra det säkert, å har inspektören sagt att du ska vända den just där så ska du säga eller visa att det inte är säkert här och välja en bättre plats.visar att du tänker trafiksäkert !!



Håller med Piraten, men ska med lätthet kunna köra på 5:ans växel när man kör i 70km/h, så det där låter mera som en brutalt dålig bortförklaring, eller rent skit snack om man ska ta det på ren svenska! Alla nyare bilar kan köra på 5:ans växel när man kör i 70, oavsett om man kör en diesel eller bensin driven bil :)
Gäst 2015-08-21 15:40 ! Citera #
Jossan-88
Piraten
Tycker är man inte trafiksäker så ska man inte ha körkort, sen kan man alltid tycka inspektörerna är orättvissa!
Bättre man inser att man behöver öva mer istället för lägga skulden på någon som vill att du inte får körkort och kör ihjäl dig eller någon annan.

Kan man inte köra felfritt i 30 min eller hur lång uppkörningen är, så är man inte redo!!

Hur ska det gå när du kör 1 timme helt själv om man inte kan köra ens 30 min utan fel.

Finns inga svåra orter bara dålig kunskap!



Håller med mycket om vad du skriver, men att kräva att man ska köra felfritt under sin uppkörning är helt omöjligt då man alltid gör små fel varje gång man är ute och kör, men som helhet av sin uppkörning så får man ju inte göra grövre fel som skulle kunna ha inneburit trafikfara för sig själv eller andra..

Och kuggar och inte förstår varför man gjorde det, så har man precis som du skrev för dålig kunskap om vad man gjorde för fel, och då ska man inte sätta sig vid närmsta dator och skriva att ens inspektör är super dålig, utan lyssna noga på vad han/hon har att säga, och sedan är det bara att träna lite extra på just det/dom momenten..


Så klart så är små fel en helt annan sak, men äventyra trafiksäkerheten är inte felfritt som ja menar :D

Mvh
Piraten
Jossan-88 2015-08-22 09:46 ! Citera #
Gäst
Jossan-88
Piraten
Tycker är man inte trafiksäker så ska man inte ha körkort, sen kan man alltid tycka inspektörerna är orättvissa!
Bättre man inser att man behöver öva mer istället för lägga skulden på någon som vill att du inte får körkort och kör ihjäl dig eller någon annan.

Kan man inte köra felfritt i 30 min eller hur lång uppkörningen är, så är man inte redo!!

Hur ska det gå när du kör 1 timme helt själv om man inte kan köra ens 30 min utan fel.

Finns inga svåra orter bara dålig kunskap!



Håller med mycket om vad du skriver, men att kräva att man ska köra felfritt under sin uppkörning är helt omöjligt då man alltid gör små fel varje gång man är ute och kör, men som helhet av sin uppkörning så får man ju inte göra grövre fel som skulle kunna ha inneburit trafikfara för sig själv eller andra..

Och kuggar och inte förstår varför man gjorde det, så har man precis som du skrev för dålig kunskap om vad man gjorde för fel, och då ska man inte sätta sig vid närmsta dator och skriva att ens inspektör är super dålig, utan lyssna noga på vad han/hon har att säga, och sedan är det bara att träna lite extra på just det/dom momenten..


Så klart så är små fel en helt annan sak, men äventyra trafiksäkerheten är inte felfritt som ja menar :D

Mvh
Piraten


Då förstår jag, vart lite konfunderad när du skrev ordet ”köra felfritt” :)
MvH/
Jossan-88
Lincoln 2015-08-27 00:26 ! Citera #
Jag körde upp i Farsta för andra gången och klarade det för någon vecka sedan. Körde nästan samma rutt båda gångerna och tänkte därför dela med mig av den här.

Tog först till höger när man kommer ut på Frykdalsbacken och åkte tills man kommer till en större korsande väg. Där skulle jag ta till höger igen. Fick därefter anvisningen att köra mot Nynäshamn, vilket är skyltat i en kurva (kör lagom snabbt och håll ögonen öppna) innan man kommer fram till en korsning med trafikljus. Där tar man åt vänster, och lägger sig i högerfil för att åka mot Nynäshamn. Man kommer då ut på en 110-väg och man behöver inte blinka ut sig efter påfarten, då det är en egen fil som fortsätter.

Därefter fick jag anvisningen att följa skyltarna mot Huddinge, så jag tog av vid avfarten mot Huddinge och tog därefter vänster i påföljande rondell. Blev därefter ombedd att vända någonstans och åka tillbaka till Nynäsvägen, vilket enkelt kunde göras genom att åka ett helt varv i en rondell som jag var på väg mot.

Väl nere på Nynäsvägen igen fick jag anvisningen att följa skyltarna mot Haninge (Centrum?). Jag tog av vid avfarten mot Haninge och följde skyltarna, vilket innebar att man åker rakt genom 3 på varandra följande rondeller. Efter den tredje rondellen får man se upp i nästa korsning med trafikljus: om man ligger i högerfil får man nämligen endast svänga höger, vilket visas av pilar i gatan. Men jag skulle rakt fram mot Haninge C, så jag fick byta fil ganska hastigt innan korsningen (men jag hann kolla så det var fritt bakom och så). Efter korsningen blev jag ombedd att ta till vänster i vid påföljande rondell. Nästan direkt efter att jag kommit ur rondellen (och kommit in på Parkvägen) blev jag ombedd att ta till höger och åka in på parkeringen som ligger precis där. På parkeringen fick jag välja ut en parkeringsplats att backa in på.

När parkeringen var genomförd åkte jag ut från parkeringen och när jag kom fram till Parkvägen igen fick jag ta höger. Och NU gäller det att ha uppsikt. Vid den andra korsningen man kommer till är det -- just det -- en stoppskylt. Stopplinjen är inte jättetydlig men ligger väldigt långt fram, så stanna inte för tidigt. Ganska kort efter att ha kört rakt genom den korsningen (fortfarande på Parkvägen) blev jag ombedd att ta till vänster (in på Vikingavägen). Och NU kommer man till vad jag betraktar som ett ”kuggställe”. Efter att ha svängt in på Vikingavägen blev jag ombedd att ta till vänster snart igen i en t-korsning (med Dalarövägen). Det luriga med den korsningen när man ska svänga vänster är att det ser ut som att det finns en refug innan korsningen. Det ser alltså lite ut som att det finns TVÅ körfält i olika körriktningar som är avdelade av en smal refug. Men så är det inte! Det som ser ut som en refug är helt enkelt vänsterkanten av vägen (svårt att beskriva, men kolla google maps!). Misstaget man kan göra är alltså att lägga sig till vänster när man ska svänga till vänster. Gör man det så står man i körbanan för mötande trafik, vilket ju innebär att man kuggar. Detta vet jag att folk har gjort under körprov.

Efter det fick jag följa skyltar mot Stockholm och därefter tillbaka mot Farsta. Slut.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo