Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta vs andra s…

Uppkörning i Farsta vs andra ställen

parisparis 2015-03-29 16:53 ! Citera #
Min körlärare har bokat uppkörning för mig i Farsta 8 april. Har dock endast hört skräckhistorier därifrån, både här och av vänner/familj. Min kusin misslyckades tre gånger i farsta, bokade sen in sig i västerås och klarade sig fläckfritt.
Har ni några tips för farsta? Är så otroligt nervös!!! Ska jag skita i det och boka egen uppkörning nånannanstans? ;)
Gäst 2015-03-30 00:55 ! Citera #
Tänker också tar där först, för det är nära... Men har hört mkt, så ska byta till söder, det gå att byta via hemsida om du vill alltså. Många rekommendera Södertälje och andra ställe som inte e mitt i stan
Gäst 2015-04-16 20:16 ! Citera #
Nej det finns inga skräckhistorier! Folk kommer i största utsträckning med historier ”om varför och hur” de kuggat eller om att ”kontrollanten va elak”.
Strunta i det. Farsta är ett bra område med trevliga kontrollanter.
Farsta är exakt som alla nära platser att köra upp på!

Gjorde min andra uppkörningen idag och satte den! Först gången va eet en tabbe v mig som gjorde att jag kuggade.

Kontrollanterna är bra och område är också schyssta att köra upp i

Kommer man oförberedd så ska du se att man kuggar obetydandes vart du väljer att köra upp.
Lycka till!
Gäst 2015-04-23 16:49 ! Citera #
Ja kugga i Farsta idag, de områden som inspektören gick igenom ifrågasatte min körlärare starkt.

Punkt 1) ecodrive, jag körde växel 4 då jag körde 70km/h. På körlärarens bil (till skillnad från andra jag kört) måste man vänta med att växla upp. Då jag gått upp på 3:an vid 30+ har körläraren Hållt för växellådan o sagt att jag måste köra mycket fortare innan uppåtväxling, samma med 5:an så brukar jag få gå upp i den först vid 90. Det tyckte då inte inspektören. På väg tillbaka från kuggningen provade min körlärare att köra samma sträcka på 5:an o sa att det hörs att det inte går, motorn klagar, så hur ska JAG veta hur jag ska köra o växla om de säger emot varann o tänker att körläraren kan ändå sin bil.

2) jag skulle vända i en trång korsning i ett villaområde i Enskede. Parkerade bilar överallt och bara en bil åt gången får plats på gatan, alltså ett område som kräver mkt uppmärksamhet. Gick ner på ettan o smög fram så att mitt huvud kunde gå mellan alla gator o se åt alla håll. Ingen trafik! Fine, nu skulle jag vända. Eftersom u-sväng inte gick så svängde jag o backade in, med rutinen som medföljer backning dvs rörlig blick åt de håll som trafik Kan komma. Ingen trafik nånstans. Då sa han att hur ska en bil kunna komma igenom? Å att jag blockerat trafiken. Givetvis kan ingen bil komma igenom om det bara finns plats för en bil o det går inte att vända på annat sätt enl Min körlärare där. Har vänner som missat stoppskyltar, kört mot rött osv på sina uppkörningar o skrattat o sagt att uppkörning är det enklaste som finns, man måste i princip va katastrofal för att kugga osv. Kul det känns då att kugga på såna saker på en i övrigt bra körning med full koll på alla övriga vägtrafikanter osv dvs helt säker körning vilket jag inte skulle kalla att köra mot stoppskyltar o röda trafikljus...
Gäst 2015-04-23 16:51 ! Citera #
Inspektören sa dessutom att körningen i övrigt var felfri o säker
Gäst 2015-04-24 10:01 ! Citera #
Gäst
Ja kugga i Farsta idag, de områden som inspektören gick igenom ifrågasatte min körlärare starkt.

Punkt 1) ecodrive, jag körde växel 4 då jag körde 70km/h. På körlärarens bil (till skillnad från andra jag kört) måste man vänta med att växla upp. Då jag gått upp på 3:an vid 30+ har körläraren Hållt för växellådan o sagt att jag måste köra mycket fortare innan uppåtväxling, samma med 5:an så brukar jag få gå upp i den först vid 90. Det tyckte då inte inspektören. På väg tillbaka från kuggningen provade min körlärare att köra samma sträcka på 5:an o sa att det hörs att det inte går, motorn klagar, så hur ska JAG veta hur jag ska köra o växla om de säger emot varann o tänker att körläraren kan ändå sin bil.

2) jag skulle vända i en trång korsning i ett villaområde i Enskede. Parkerade bilar överallt och bara en bil åt gången får plats på gatan, alltså ett område som kräver mkt uppmärksamhet. Gick ner på ettan o smög fram så att mitt huvud kunde gå mellan alla gator o se åt alla håll. Ingen trafik! Fine, nu skulle jag vända. Eftersom u-sväng inte gick så svängde jag o backade in, med rutinen som medföljer backning dvs rörlig blick åt de håll som trafik Kan komma. Ingen trafik nånstans. Då sa han att hur ska en bil kunna komma igenom? Å att jag blockerat trafiken. Givetvis kan ingen bil komma igenom om det bara finns plats för en bil o det går inte att vända på annat sätt enl Min körlärare där. Har vänner som missat stoppskyltar, kört mot rött osv på sina uppkörningar o skrattat o sagt att uppkörning är det enklaste som finns, man måste i princip va katastrofal för att kugga osv. Kul det känns då att kugga på såna saker på en i övrigt bra körning med full koll på alla övriga vägtrafikanter osv dvs helt säker körning vilket jag inte skulle kalla att köra mot stoppskyltar o röda trafikljus...

Tycker 2 låter dumt? Körde också upp i farsta och gjorde en backning runt hörn i enskede villaområde. Gjorde precis som du, och hon sa ingenting om att jag blockerade för annat trafik (vilket jag gjorde iom att gatan var trång). Menar, bilar ser att du vänder, precis som om du gjort en fickparkering, och då väntar de ju snällt..? (om du gör det kvickt alltså!!)

Jag kuggade på att jag inte kollade backspegeln en gång när jag körde av motorvägen och att jag accelererade för tidigt när jag körde på motorvägen... Ifrågasätter inte inspektören MEN det känns som om man måste vara 99,9% i farsta för att få kortet...
Gäst 2015-04-24 12:31 ! Citera #
Det där med att vara 99,9% perfekt. Ska det verkligen behöva vara så? Inte ens de som har körkort följer alla de (små)saker man hör folk kuggas för.
Gäst 2015-04-24 12:40 ! Citera #
Gäst
Det där med att vara 99,9% perfekt. Ska det verkligen behöva vara så? Inte ens de som har körkort följer alla de (små)saker man hör folk kuggas för.

Jag förstår hur du menar, men blir ändå fel. Är ju samma som att polisen skulle säga ”äsch, vi stoppar inte den där bilen för att inte ha blinkat, eftersom så många andra struntar i att blinka när vi inte ser”

Bara för att folk ”kommer undan” med dåligt beteende kan man ju inte ge upp och tillåta beteendet.
Gäst 2015-04-24 12:44 ! Citera #
Gäst

Jag förstår hur du menar, men blir ändå fel. Är ju samma som att polisen skulle säga ”äsch, vi stoppar inte den där bilen för att inte ha blinkat, eftersom så många andra struntar i att blinka när vi inte ser”

Bara för att folk ”kommer undan” med dåligt beteende kan man ju inte ge upp och tillåta beteendet.

Självfallet beror det på vad man gör för fel. Blinkers, inte kolla i backspegel, etc är sådant som jag har förståelse för att man kuggar för. Men att man accelererar för fort, och andra, mindre saker tycker jag absolut att man kan se förbi.
Gäst 2015-04-25 11:49 ! Citera #
Håller med! vissa saker (inte kolla döda vinkeln t ex) är ju livsviktiga att komma ihåg! mest för cyklisten som kommer i döda vinkeln. Men att kugga för att man accelerera för tidigt när man ska köra på e4an där det är 110 direkt tycker jag låter dumt...

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest