Start > Körkortsforum > Intensivutbildning Säffle

Intensivutbildning Säffle

Ultima81 2015-03-29 12:30 ! Citera #
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter från när ja själv tog körkort...

Det har nu gått ca 1 månad sedan jag tog mitt körkort i Säffle.. Valde Säffletrafikskola å som rubriken lyder är detta en Intensivutbildning som går ut på att man skal lära alt under 2 veckor å sen återvända för uppkörning å ev teori ”teorin kan man göra var som helst, gäller även uppkörningen, men just uppkörningen är det vanligast att man gör just i Säffle”

Jag själv kommer från en mindre ort å valde Säffle för att komma bort hemifrån å kunna koncentrera mig fult ut på utbildningen, samt pga av att jag behövde mitt körkort fort å inte hade tid med månad efter månad på en vanlig trafikskola...man kan ”som är vanligast” bo på skolan.. Vilket merparten gör då dom flesta kommer från Västra Götaland specifikt Göteborgsområdet

Tyvärr så har jag mer negativ ärfarenhet än positivt om själva stället då ja förväntat mig liiite mer..

Säffletrafikskola är en av 3st Intensivutbildningar som fins att välja i Säffle, dom andra är Icenter och körkortsinternatet ... Jag skulle nog rekommendera dom andra..

Själva byggnaden ”som ligger ett stenkast från Tågstationen” härstammar från 70-80 talet gammal med andra ord.. Första intrycket när man kommer är altså just ”gammalt” jag frågade aldrig men utgick i från att det tidigare varit en kontorsbyggnad pga höjden till taket i alla rum å alla kontakter ”för övrigt fungerade bara hälften av uttagen så varför dom som inte fungerade inte är borttagna utgår ja ifrån är av ren lathet” inredningen på rumen är som tagen ur en IKEA katalog.. Billigt med andra ord.. Vist inget fel med billigt men billigt betyder ju inte att grejerna är hålbara

Gör du din utbildning på vintern kan du med andra ord förvänta dig att frysa! Mycket pga att rummen är så stora att elementen inte klarar av att värma upp hela rummet, samt att propparna kommer att gå med jämna mellanrum då folk använder sig av flyttbara element å samtidigt kanske vill ladda sin mobil ”gammalt proppskåp”

Nu till Betalningen: priserna som står på deras hemsida är extremt missvisande! Man ger exempel på olika priser för paket dom har.. Men i dom flesta fallen behöver alla som kommer dit fler körlektioner än vad dom anger på hemsidan ”vad jag själv upplevde när jag var där” det kvittar nästan hur mycket du har kört tidigare man kör i regel 2 timmar per dag i 2 veckor ”förutom helgen” dom tar ca 350kr per halvtimme så då kan man ju räkna ut vad det kommer att kosta + böcker,teorilektioner,uppkörning,halkbanan å riskettan

Skolan här en fast anställd körlärare : Gun.. Dom andra är inhyrda å kräver nästan betalning direkt efter lektionerna.. Glöm kortbetalning! Här är det kontant som gäller, eller om dom upplyser om det..ett PG nr
har man turen eller oturen ”beror på hur man ser det” att få Gun, kan man samla ihop alla lektioner å betala i slutet av veckan.. Oturen om man nu vill se det så är att Gun är en av dom strängaste lärarna ”min lärare” som är just känd för detta då det värkar vara almän kunskap när man kommer dit ”kompisar av kompisar som varit där å sen berättat det vidare.. I övrigt tyckte jag hon var den bästa då det är bra att dom är hårda, då lär man ju sig mera!

Många som kommer dit ”göteborgare” kommer dit pga att dom hört från vänner å släktingar att detta är det bästa stället/skolan att ta sitt körkort på.. Antagligen för att det gick så bra för dom själva att dom helt glömmer att alla inte lär sig på samma sett å hur stället var i huvudtaget.. Tror folk blir alldeles för upphetsade över att dom äntligen fixat det så dom glömmer alt annat..

Sen förstår jag faktiskt inte hur folk vågar ta sit körkort i lilla Säffle å sen skal dom ut å köra i stora GBG! För många som kommer dit kör inte privat eller har kört i huvudtaget...

Det som är felet nu när jag tänker på det i efterhand är just tiden man har i Säffle att köra på.. 2 v eller 1 månad ”som det tog för mig, då jag inte var redo efter 2 v något jag enbart skyller på mig själv” är alldeles för kort att lära sig precis alt... Detta merker jag nu när jag kör i större städer eller på hemorten.. Hade jag vist detta från början hade jag nog valt den vanliga vägen istället.. Vist det är smart med intensivkurs i längden om man skal bli en bättre förare behöver man nog mycket mer övning när det gäller körkort..

Det ända positiva i alt detta är vännerna jag fick å att jag faktiskt fick körkort, klarade förresten alt på första försöket..

OBS! Om någon här har tänkt er till Säffle någon gång tänk då på att begära/köpa böckerna av skolan innan å få dom hemskickade i god tid innan kursen, det gjorde jag.. Men inte alla andra som var där just dom veckorna.. Man hade nämligen bara 2 dagar på sig att skriva klart den ena delen av boken för att sedan få tillgång till proverna på datorn.. Vilket i sin tur resulterade i att många fick panik å tok pluggade i 2 dagar så att dom skulle hinna.. Vilket jag då som sagt slapp då jag gjort alt innan..

Gör förresten inga viktiga saker på deras datorer då dom har gamla XP å inget virusprogram installerat..

Avslutar min tråd med att avråda er från att i alla fall välja just Säffletrafikskola..OM ni nu måste göra som jag välj då en annan skola.. Men tänk på att även om Säffle är ett relativ lätt ställe att köra på så ser det inte ut såhär i övriga Sverige ”såklart”

Tror nog det var alt.. Men är det något ni undrar över så är det bara att fråga! ;)

Å till slut lycka till alla framtida körkortstagare! :D
Gäst 2017-01-26 23:06 ! Citera #
Finns det folk som kommer dit som inte klarar uppkörningen? hur ser vägarna ut där o köra på? har Själv funderat på Säffle. Men vågar dock inte lägga ut en så stor summa o sova borta i två veckor och sedan inte få ett körkort. Idag kan jag köra. men menar om nervositeten skulle ta över kärrningen.. Kan du berätta lite merär nyfiken? :)
55 2017-01-27 12:59 ! Citera #
Gäst 2017-01-26
Finns det folk som kommer dit som inte klarar uppkörningen? hur ser vägarna ut där o köra på? har Själv funderat på Säffle. Men vågar dock inte lägga ut en så stor summa o sova borta i två veckor och sedan inte få ett körkort. Idag kan jag köra. men menar om nervositeten skulle ta över kärrningen.. Kan du berätta lite merär nyfiken? :)
Du skriver att du kan köra, är väl då bättre för dig att gå i körskola i närheten du bor. Blir billigare o mer praktiskt för dig.
Gäst 2017-01-27 14:16 ! Citera #
Gäst 2017-01-26
Finns det folk som kommer dit som inte klarar uppkörningen? hur ser vägarna ut där o köra på? har Själv funderat på Säffle. Men vågar dock inte lägga ut en så stor summa o sova borta i två veckor och sedan inte få ett körkort. Idag kan jag köra. men menar om nervositeten skulle ta över kärrningen.. Kan du berätta lite merär nyfiken? :)
En intensivutbildning garanterar inte att alla som går den får körkort...
Men är man redo att chansa och tycker att det passar just den personen bäst så är det bara att chansa.

Själv föredrog jag körskola, dels för att det blev billigare då jag kunde boka körlektion när jag kunde, och dels för att jag då även kunde hinna med att plugga och jobba extra på ett lager och få in pengar till körkortet..
TS 2017-01-28 00:00 ! Citera #
Gäst 2017-01-26
Finns det folk som kommer dit som inte klarar uppkörningen? hur ser vägarna ut där o köra på? har Själv funderat på Säffle. Men vågar dock inte lägga ut en så stor summa o sova borta i två veckor och sedan inte få ett körkort. Idag kan jag köra. men menar om nervositeten skulle ta över kärrningen.. Kan du berätta lite merär nyfiken? :)
Ja det gör det faktiskt, med tanke på att det är intensivkurs setts det en viss press på folk att hinna färdigt dessa 2 veckor, vist man är inte tvungen att klara det på 2 veckor men drar man ut på det blir det ju så klart dyrare..

Ex på en som inte klarade å avbröt var en tjej som inte klarade av att lära sig kopplingen på rätt sett, vist nu måste man inte ta körkort manuellt utan det går även att ta automat, men detta i kombination att hon hade svårt med teorin så avbröt hon alltså

Mitt uppehåll, körlektioner, riskettan, halkan, prov osv gick på sammanlagt runt 30000, vilket är ganska mycket pengar för dom flesta, har man inte dessa pengar eller tiden e det bäst att satsa på vanlig skola, många gör detta för att dom behöver körkortet snabbt, ex polisaspiranter, militärer mf

Säffle är en småstad med några tusen invånare, en liten stad med andra ord, 2 st små rondeller, en ljuskorsning och en huvudgata med tillhörande smågator, i övrigt är det mycket landsväg runt omkring, två järnvägsövergångar, en i centrum och en utanför, en lätt stad att köra i jämförelse med större städer där trafikflödet är större å inte minst mer stressande..

Har du pengar, tålamod och inte minst tid så går det alltså att ta körkort på detta sättet, men va beträdd på att det är just.. Intensivt!

Lycka till med vad du än väljer! :)
A 2018-10-18 16:18 ! Citera #
Körkortsinternatet körde jag hos, det var det bästa jag gjort i hela mitt liv, ändå åkte jag upp bara att fin slipa i 2 veckor och komma bort för att kunna plugga.
bangladesh 2018-10-18 17:03 ! Citera #
Skulle inte rekommendera att ta en intensivkurs om man är total nybörjare. Det är troligt att man inte kommer vara redo när det är dags att köra upp.
A 2018-10-22 08:56 ! Citera #
Gäst 2017-01-26
Finns det folk som kommer dit som inte klarar uppkörningen? hur ser vägarna ut där o köra på? har Själv funderat på Säffle. Men vågar dock inte lägga ut en så stor summa o sova borta i två veckor och sedan inte få ett körkort. Idag kan jag köra. men menar om nervositeten skulle ta över kärrningen.. Kan du berätta lite merär nyfiken? :)
Jag gick på trafikskoleinternatet och det finns absolut folk som kuggar, kan man inte hantera alla moment så kuggar du.
Vi var 7 st som körde upp samma dag.
1 av oss klara det inte.
Så det klart man kan det.
Tobias 2019-07-15 08:39 ! Citera #
Jag ska till Säffle i höst och ta intensivutbildning. Har kört 30-35 lektioner hemma (dubbellektioner) sedan januari 2019 men står och stampar på samma ställe fortfarande. Parkering och rondellkörning. Har pratat med familj, vänner och kollegor och alla tycker att ”men herregud, 30-35 lektioner och du har inte kommit längre än så och pappa tycker att jag kör jättebra men inte trafikskolan, nej nej. Så jag ska ta en intensivutbildning och ta det där jäkla körkortet :)
Alf 2019-11-24 18:59 ! Citera #
Jag har varit två veckor i Säffle. Avslutade min utbildning för 2.5 vecka sedan. Körde två lektioner per dag under två veckor. Har inget negativt att säga om utbildningen eller skolan. Jag hade visserligen 25-30 lektioner i ryggsäcken innan jag kom till Säffle plus att jag kört mycket privat.

Har uppkörning och teoriprov nu på tisdag i just Säffle. Säffle är en busenkel stad att köra i. Trafikljus vid ett område och sedan två-tre rondeller och E45 som går utanför.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo