Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll på uppkörnin…

Säkerhetskontroll på uppkörning???

Gäst 2015-03-27 20:26 ! Citera #
Så, två veckor innan uppkörning så fick jag veta att man måste göra säkerthetskontroll som del av uppkörningen! har gått på körskola (25lektioner) och de har inte nämnt det eller visat mig hur man kör den.
Min privata lärare (pappa) har visat lite hur motorn ser ut mm, men min körlärare bara ”äsch det är bara att kolla så att däcken är pumpade”(???). min kompis däremot fick visa var bateriet satt, spolarvätska osv osv.
Vad är era erfarenheter vid säkerthetskontrollen? hur omfattande är den? kan man bli kuggad? (kan liksom var batteriet sitter, hur man kollar oljan, spolarvätskan, men inget invecklad liksom)
tack!
Gäst 2015-03-28 07:12 ! Citera #
På min körskola har dom en broschyr om säkerhetskobtrollen som kommer på uppkörningen så nog kan den vara omfattande
Jossan-88 2015-03-28 15:23 ! Citera #
När jag började på min trafikskola så hade en teorilektion om hur en säkerhetskontroll går till. Man kan antingen få visa delar ur en invändig eller utvändig säkerhetskontroll, och dom går ut på följande:

Yttre säkerhetskontroll

Tänd parkeringsbelysningen, kliv ur bilen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov.
Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimbakljus (om det finns).
På vänstersidan: Kontrollera framhjul (ytligt – ser mönsterdjupet bra ut och är däcket runt och inte platt längst ner på grund av lågt lufttryck), framblinkers, framljus (halvljus), bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (eventuellt mönsterdjupet på däcken).
Slå på helljus och höger blinkers.
På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers.
Släck lysena och slå av blinkers.
Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.

Inre säkerhetskontroll

Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda.
Starta vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan).
Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt).
Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt.
Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida).
Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe).

Sedan kan du bli bedd att öppna motorhuven för att visa vart du fyller på spolarvätska, motorolja, bromsvätska, visa vart oljestickan sitter samt kylarvätska..
Och allt detta kommer du inte få göra, utan din inspektör kommer ta några få punkter bara som du ska genom föra. Jag fick genomföra alla lysen, kolla så att dom fungerade..
Ja du kan bli kuggad på en säkerhetskontroll, det handlar ju om säkerhet, så det är väldigt viktigt att du kan detta. Och visa får inte ens köra en meter om dom redan kuggar på säkerhetskontrollen. Så det vore ju bra om du bad din körskola ägna en lektion till att visa hur allt detta fungerar..
Lycka till!
Gäst 2015-03-30 16:31 ! Citera #
Jossan-88
När jag började på min trafikskola så hade en teorilektion om hur en säkerhetskontroll går till. Man kan antingen få visa delar ur en invändig eller utvändig säkerhetskontroll, och dom går ut på följande:

Yttre säkerhetskontroll

Tänd parkeringsbelysningen, kliv ur bilen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov.
Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimbakljus (om det finns).
På vänstersidan: Kontrollera framhjul (ytligt – ser mönsterdjupet bra ut och är däcket runt och inte platt längst ner på grund av lågt lufttryck), framblinkers, framljus (halvljus), bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (eventuellt mönsterdjupet på däcken).
Slå på helljus och höger blinkers.
På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers.
Släck lysena och slå av blinkers.
Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.

Inre säkerhetskontroll

Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda.
Starta vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan).
Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt).
Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt.
Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida).
Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe).

Sedan kan du bli bedd att öppna motorhuven för att visa vart du fyller på spolarvätska, motorolja, bromsvätska, visa vart oljestickan sitter samt kylarvätska..
Och allt detta kommer du inte få göra, utan din inspektör kommer ta några få punkter bara som du ska genom föra. Jag fick genomföra alla lysen, kolla så att dom fungerade..
Ja du kan bli kuggad på en säkerhetskontroll, det handlar ju om säkerhet, så det är väldigt viktigt att du kan detta. Och visa får inte ens köra en meter om dom redan kuggar på säkerhetskontrollen. Så det vore ju bra om du bad din körskola ägna en lektion till att visa hur allt detta fungerar..
Lycka till!


ELLER så kan de va så enkelt som att bara kolla om tutan fungerar å spola av fönstren så som jag fick göra.. Vet faktiskt inte hur vanligt det är att man gör en fullständig koll antingen inner, ljusen eller motorrummet m.m jag kan lika gärna haft tur oxå.. Så man vet nog aldrig.. Men som sagt det MÅSTE inte va så farligt som det ser ut.. Kan lika gärna få så lätt som ja fick.. Men lycka till i alla fall :D
Jossan-88 2015-03-30 17:01 ! Citera #
Absolut kan man få nått lätt att göra, men man kan även åka på att göra både en liten och en yttre säkerhetskontroll. Det fick min sambos kompis göra, han fick kolla både lysen, däck, vindrutetorkare, och tutan. Så det gäller att kunna hela den långa listan ändå, för man vet aldrig man åker på att visa :)
turki 2017-03-06 21:07 ! Citera #
Varför pumpar du ur trycket vid säkerhetskontroll?
Starcat 2017-05-10 01:53 ! Citera #
Jag fick göra säkerhetskoll och på bromsarna kom jag bara ihåg färdbromsen (trycka ner, starta och se att den sjunker ner), men glömde parkeringsbromsen och bromsljusen, så underkänt på det!

Läs på om alla delar i säkerhetskontrollen + kolla gärna på två olika bilar + klipp på Youtube och bilder på olika sidor, om du inte, som jag har nu, har bilskolornas Premium paket där alla delar presenteras riktigt bra i onlineutbildningen.
Starcat 2017-07-01 13:41 ! Citera #
Tips! Bästa infon om säkerhetskontroll finns i video från Gotlands trafikskola:
www.youtube.com/watch?v=N0xRyQ1dSZo&feature=youtu.be

Går igenom inre, yttre och under motorhuv + pekar ordentligt på varje sak så att man ser var den sitter. Guld!
Fabio 2019-05-23 07:48 ! Citera #
Körkortssidans videon är också jättebra

https://youtu.be/4XDw6HmLAXA
Björn He 2019-06-03 00:35 ! Citera #
Ja man måste ju läsa på ordentligt i Körkortsboken om hur man gör säkerhetskontroll av bilen eftersom man kan bli ombedd att göra en säkerhetskontroll på körprovet.

Jag blev ombedd att göra säkerhetskontroll innan vi började köra iväg, fast jag behövde inte göra någon jättestor kontroll, inspektören bad bara mig att kontrollera om handbromsen var i funktion och det kan man ju göra bara genom att dra åt bromsen och sedan försöka köra iväg. Jättelätt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest