När jag började på min trafikskola så hade en teorilektion om hur en säkerhetskontroll går till. Man kan antingen få visa delar ur en invändig eller utvändig säkerhetskontroll, och dom går ut på följande:
Yttre säkerhetskontroll
Tänd parkeringsbelysningen, kliv ur bilen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov.
Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimbakljus (om det finns).
På vänstersidan: Kontrollera framhjul (ytligt – ser mönsterdjupet bra ut och är däcket runt och inte platt längst ner på grund av lågt lufttryck), framblinkers, framljus (halvljus), bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (eventuellt mönsterdjupet på däcken).
Slå på helljus och höger blinkers.
På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers.
Släck lysena och slå av blinkers.
Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.
Inre säkerhetskontroll
Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda.
Starta vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan).
Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt).
Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt.
Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida).
Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe).
Sedan kan du bli bedd att öppna motorhuven för att visa vart du fyller på spolarvätska, motorolja, bromsvätska, visa vart oljestickan sitter samt kylarvätska..
Och allt detta kommer du inte få göra, utan din inspektör kommer ta några få punkter bara som du ska genom föra. Jag fick genomföra alla lysen, kolla så att dom fungerade..
Ja du kan bli kuggad på en säkerhetskontroll, det handlar ju om säkerhet, så det är väldigt viktigt att du kan detta. Och visa får inte ens köra en meter om dom redan kuggar på säkerhetskontrollen. Så det vore ju bra om du bad din körskola ägna en lektion till att visa hur allt detta fungerar..
Lycka till!
ELLER så kan de va så enkelt som att bara kolla om tutan fungerar å spola av fönstren så som jag fick göra.. Vet faktiskt inte hur vanligt det är att man gör en fullständig koll antingen inner, ljusen eller motorrummet m.m jag kan lika gärna haft tur oxå.. Så man vet nog aldrig.. Men som sagt det MÅSTE inte va så farligt som det ser ut.. Kan lika gärna få så lätt som ja fick.. Men lycka till i alla fall