Start > Körkortsforum > Elak/opedagogisk lärare

Elak/opedagogisk lärare

prickigabollen 2015-03-27 14:37 ! Citera #
Hej!
är i slutskedet av min övningskörning, eller det trodde jag iallafall. har kört regelbundet med en nära anhörig sedan i maj (och innan det hade jag lärt mig dragläge mm), och med körskola sedan januari. min körlärare var inte ens snäll från början, hon klagade på att jag lärt mig ”hela grejen med bilkörning” helt FEL. försökte få henne att förklara hur och att hon var där för att hjälpa mig, men hon var bara hånfull. sedan blev hon lite snällare och jag tänkte att jag kunde vara kvar hos henne trots allt. Det blev lite bättre, och efter 20 lektioner fick jag provköra upp hos chefen, som bara hade två klagomål; att ja skulle kolla mer i speglarna och lära mig fickparkera lite bättre. Sedan var min körlärare bortrest en vecka och jag Jag övade då detta med min privatlärare hemma, och fick in fickparkeringen bra.
När jag kommer tillbaka (alltså i början av förra veckan!) är hon helt annorlunda, hånfull igen, klagar på allt jag gör (är tydligen en riktig trafikfara, men hon kunde inte förklara hur), gör mig supernervös (så att jag kör fel och ryckigt) och så frågar hon ”har du bokat uppkörning?” vilket jag svarar ”ja, det är om 2v”, och då ser hon ut såhär :o :o :( :? :o ”det är aaaalldeles för snart du har såååå mycket att lära dig detta krävs minst 10 lektioner till HERREGUUD!”, och jag försökte få henne att förklara, men hon sa bara saker som att jag är seg, uppmärksam, osäker, trafikfarlig mm. TRAFIKSKOLAN bokade min uppkörning, för de tyckte jag var redo. Men hon bara hånar och fnyser och är överlägsen.
Nu är min uppkörning om 12 dagar och jag känner mig helt förstörd/nedbruten osv. teorin kan jan, jag VET att jag kan trafikregler och skyltar och är uppmärksam och tar inga onödiga risker. min lärare jag har ”hemma” tycker jag kör som vem som helst och väldigt säkert.

Bör jag byta lärare trots att jag är alldeles i slutskedet? vill aldrig gå tillbaka till henne igen, betala henne för att bli sårad och upprörd.
Jossan-88 2015-03-27 16:02 ! Citera #
prickigabollen
hej!
är i slutskedet av min övningskörning, eller det trodde jag iallafall. har kört regelbundet med en nära anhörig sedan i maj (och innan det hade jag lärt mig dragläge mm), och med körskola sedan januari. min körlärare var inte ens snäll från början, hon klagade på att jag lärt mig ”hela grejen med bilkörning” helt FEL. försökte få henne att förklara hur och att hon var där för att hjälpa mig, men hon var bara hånfull. sedan blev hon lite snällare och jag tänkte att jag kunde vara kvar hos henne trots allt. Det blev lite bättre, och efter 20 lektioner fick jag provköra upp hos chefen, som bara hade två klagomål; att ja skulle kolla mer i speglarna och lära mig fickparkera lite bättre. Sedan var min körlärare bortrest en vecka och jag Jag övade då detta med min privatlärare hemma, och fick in fickparkeringen bra.
När jag kommer tillbaka (alltså i början av förra veckan!) är hon helt annorlunda, hånfull igen, klagar på allt jag gör (är tydligen en riktig trafikfara, men hon kunde inte förklara hur), gör mig supernervös (så att jag kör fel och ryckigt) och så frågar hon ”har du bokat uppkörning?” vilket jag svarar ”ja, det är om 2v”, och då ser hon ut såhär :o :o :( :? :o ”det är aaaalldeles för snart du har såååå mycket att lära dig detta krävs minst 10 lektioner till HERREGUUD!”, och jag försökte få henne att förklara, men hon sa bara saker som att jag är seg, uppmärksam, osäker, trafikfarlig mm. TRAFIKSKOLAN bokade min uppkörning, för de tyckte jag var redo. Men hon bara hånar och fnyser och är överlägsen.
Nu är min uppkörning om 12 dagar och jag känner mig helt förstörd/nedbruten osv. teorin kan jan, jag VET att jag kan trafikregler och skyltar och är uppmärksam och tar inga onödiga risker. min lärare jag har ”hemma” tycker jag kör som vem som helst och väldigt säkert.

Bör jag byta lärare trots att jag är alldeles i slutskedet? vill aldrig gå tillbaka till henne igen, betala henne för att bli sårad och upprörd.


Usch vad tråkigt att höra att du har fått en sådan lärare, men det jag kan rekommendera är att prata med hennes chef. Förklara för honom/henne hur du tycker att du har blivit bemött av din körlärare. Och att allt detta har fått dig att må dåligt och inte vilja fortsätta med henne som lärare. Eftersom körskolan har bokat dina prover så tycker ju dom att du är redo, så du vet redan där att du KAN köra bil. Sedan om din trafikskola är knuten till någon organisation så kan du anmäla henne till dom. För så där får inte en körlärare bete sig!!
Lycka till!
Gäst 2015-03-27 19:01 ! Citera #
Tack för svaret! har fått en ny provuppkörning nästa vecka hos min chef, dock endast en vecka (!) innan min riktiga uppkörning... tycker det är riktigt dåligt planerat!!
dessutom ska jag betala 2000kr för att låna körskolansbil+den hemska läraren till uppkörningen.. Ska jag byta körskola? de har nämligen endast en lärare (den hemska!) och chefen...
Gäst 2015-03-28 15:11 ! Citera #
Gäst
tack för svaret! har fått en ny provuppkörning nästa vecka hos min chef, dock endast en vecka (!) innan min riktiga uppkörning... tycker det är riktigt dåligt planerat!!
dessutom ska jag betala 2000kr för att låna körskolansbil+den hemska läraren till uppkörningen.. Ska jag byta körskola? de har nämligen endast en lärare (den hemska!) och chefen...


2000 kr för lån av bil tycker jag låter VÄLDIGT dyrt!
Du borde kolla så att du inte blir blåst, för när jag hade min uppkörning så lånade jag också bil från min körskola, och dom skulle bara 600 kr för det lånet, sedan hade jag en vanlig teorilektion precis innan som dom bjöd på.
Om jag hade vart i din situation så vet jag helt ärligt inte hur jag skulle ha gjort, så där kan jag tyvärr inte ge några goda råd.
Men som sagt så tycker jag att 2000 kr låter väldigt dyrt, vilken körskola använder du?
Gäst 2015-03-28 17:24 ! Citera #
2000kr är betalning för tre lektioner+lånet av bil. Alltså, en lektion att köra runt där innan, och sedan två för att hon ska sitta är o vänta + jag kör tillbaka. De informerade mig ej om priset, utan sa att det är som tre lektioner (alltso kunde hon ej säga ett exakt pris!) när jag frågade efter ett tag!
Vill verkligen inte köra henne dit (hon kommer ju bara kommentera allt och det känns ej bra precis innan uppkörningen, hon borde ju peppa mig!). Pratade med min kompis vars lärare hade haft fika med sig som de fikat precis innan!!
Gäst 2015-05-28 10:17 ! Citera #
Det har ju gått ett tag så jag hoppas att du klarade uppkörningen men det känns så onödigt att tåla en lärare som inte passar dig alls? Varför måste man plågas så länge och bita i kaktusen istället för att byta körskola i tid?
Gäst 2015-08-12 08:00 ! Citera #
Jag har haft otur med min lärare.Han verkar vara ny och opedagogisk.Jag kör bättre när jag övningskör själv än hos honom.Jag har tagit 25 lektioner redan och verkar aldrig vara färdig..Jag frågade honom om jag skulle kunna få uppkörningstid igår och han blev lite upprörd och sa att han inte släpper mig tills han tycker att jag är färdig.Men jag verkar aldrig vara det.I den lektionen blev han jobbig och klagade jämnt.Det gjorde att jag blev riktigt stressad den dagen och körde dåligt.Jag är besviken på den trafikskolan.Jag tog en alldeles för liten trafikskola.Det var ett misstag antar jag.Jag undrar också om trafikläraren har någon pedagogisk utbildning..han verkar inte ha någon alls! :? :?
Körkort2015 2015-12-13 17:49 ! Citera #
Finns en kvinna på min trafikskola som förtjänar en anmälan, hon är elak och opedagogisk, talar om för sina elever hur värdelösa dom är, är sarkastisk om allt när man har lektion med henne. Tydligen har hon gjort så här i många år.
Maria 2016-09-18 08:33 ! Citera #
Jag tar upp den här tråden nått år senare. Jag övningskör för tillfället jag också, hos en trafikskola på ort söder om Stockholm.
Jag har min ordinarie trafiklärare som jag kommer bra överens med generellt men också rent praktiskt ute i trafiken. Han är pedagogisk, lugn och trevlig.
Men så har jag körlektioner på helgen (som många andra häromkring inte ens erbjuder, så jag var lite tvungen till att välja denna skola) och den läraren (den enda läraren som kör på helgerna) är den mest opedagogiska läraren jag stött på. Jag har precis kommit hem från min näst sista lektion innan uppkörning, och mitt självförtroende är kört i botten. Han har suttit i 80 minuter sträck och klankat ner på mig med det ena och det andra som min ordinarie lärare inte ens anmärkt på. Jag kör sämre med honom, jag blir osäker och nervös och gör därmed sämre ifrån mig, som blir än mer för bränsle för honom att fortsätta.
Idag ifrågasatte han mig 5 ggr på raken om hur jag fortfarande kunde göra dessa ’fel’ trots att han redan sagt till mig om det i vår förra lektion (för 3 veckor sedan). Jag har för övrigt ingen möjlighet till mängdkörning hemma då vi inte äger bil eller känner någon som kan hjälpa.
Jag har kört med honom 4 gånger nu totalt och har en femte sista lektion kvar, och jag känner bara att jag inte ens vill ta körkort längre, det är inte roligt att köra längre.
Varje gång vi har kört så har jag tänkt att ”det blir säkert bättre nästa gång” men go f*****g figure, det har inte hänt.
Jag ska ringa min körskola på måndag och kräva att dom byter lärare eller betalar tillbaka pengarna för den sista körlektionen. Jag lär väl förlora det slaget men jag måste säga ifrån åtminstone.
Gäst 2016-09-18 13:06 ! Citera #
Känner vilken tur jag har haft som haft två stycken jättebra trafiklärare...

Till er som har såna idioter till lärare som bara klagar på en och får en att känna sig osäker finns bara en sak att säga: BYT lärare. Byt trafikskola om det är så. Det är du som betalar att sitta där med din trafiklärare! Du skulle inte fortsätta hyra någon läxhjälp t.ex som skriker och klagar på dig för du inte kommer ihåg hur man räknar ut ett tal, nej, du skulle byta och hitta någon som du känner dig trygg med och som lär ut bra. Det är samma sak med trafiklärare, det känns som många glömmer bort det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest