Start > Körkortsforum > Köra vid röd (trasig?) signal …

Köra vid röd (trasig?) signal på vägarbete?

MiTo 2015-03-19 07:22 ! Citera #
Kan någon förklara ?
Vad ersätt kastatrofsbroms för något ? ( parkering broms eller färdbroms ? )
Vid vägarbete hur ska man beter sig ?
Ex : du kör på en väg där vägarbete pågår och där står en trafiksingnal ( röd ) . Du väntade och trots det är trasig . Får man köra då ?
Tack så hemsk mycket om ni kan svara de :))
Emir 2015-03-22 15:30 ! Citera #
Vid vägarbete så ska du sakta trycka ner kopplingen, du får inte köra det beror på bilarna framför dig eller på korsningen om den är trasig då ska du tänka så kolla på bilarna om de stannar då kör direkt eller kör sakta fram o visa att du vill köra /Emir
Jossan-88 2015-03-22 20:39 ! Citera #
MiTo
Kan någon förklara ?
Vad ersätt kastatrofsbroms för något ? ( parkering broms eller färdbroms ? )
Vid vägarbete hur ska man beter sig ?
Ex : du kör på en väg där vägarbete pågår och där står en trafiksingnal ( röd ) . Du väntade och trots det är trasig . Får man köra då ?
Tack så hemsk mycket om ni kan svara de :))

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter, men ska försöka ge dig ett av svaren i alla fall.
1. Katastrofbroms har du bara till släpvagn, en sådan finns inte på vanliga bilar.
2. När du närmar dig vägarbete så ska du vara extra vaksam då det finns människor som jobbar nära vägen där du kör.
Så följ alla skyltar som finns uppsatta för just det området.
Om en trafiksignal är trasig så ska du använda dig av högerregeln, d.v.s släppa fram bilar som kommer från höger innan du får åka vidare.
Jossan-88 2015-03-22 20:48 ! Citera #
Ska försöka förklara lite mer grundläggande vad som gäller vid trasiga trafikljus.
Om trafikljuset blinkar gult eller inte fungerar alls, titta på skyltarna. Finns det inga skyltar som berättar vad som gäller, så är det högerregeln samt svängningsregeln man ska följa.

Ordningen lyder ju så här:
1. Polismans tecken
2. Trafikljus
3. Skyltar
4. Regler

Hoppas det blir lite lättare att förstå nu :D
MiTo 2015-03-23 09:24 ! Citera #
Tack för er svar !
Men Jag har fortfarande en fråga som jag inte kunde svara :(
Vad ersätt katastrofsboms för vilken broms på släpvagn om släpvagnen sliter sig ?
1 : färdbroms ( jag läseboken och det inte rätt )
2 : parkering ( tror inte rätt heller )
Jossan-88 2015-03-23 13:17 ! Citera #
MiTo
Tack för er svar !
Men Jag har fortfarande en fråga som jag inte kunde svara :(
Vad ersätt katastrofsboms för vilken broms på släpvagn om släpvagnen sliter sig ?
1 : färdbroms ( jag läseboken och det inte rätt )
2 : parkering ( tror inte rätt heller )

Förstår faktiskt inte vad du menar, en katastrofbroms har du ju till släpvagnen, det finns ingen katastrofbroms på en vanlig bil. Den sitter enbart på släpvagnar, och den har till uppgift att hjälpa dig om en olycka skulle vara framme..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor