Start > Körkortsforum > Osäker, körfältsbyten

Osäker, körfältsbyten

Gäst 2015-03-13 12:42 ! Citera #
Jag har svårt för att byta körfält när jag behöver det. Jag tittar bak, men avstår liksom även om det ser ok ut för att jag är så osäker. Ibland hinner jag inte byta så att vi får köra en omväg. Min körlärare säger att jag ska titta först och blinka allra sist, men jag skulle hellre börja blinka lite innan så att bilen bakom hinner uppfatta att jag vill byta fält.
Hur ska man egentligen tänka när man byter körfält? När kan man byta/inte byta? Jag blir så otroligt osäker varje gång jag sitter där och får instruktioner om att ta mig över till andra sidan...
Jossan-88 2015-03-14 13:43 ! Citera #
Gäst
jag har svårt för att byta körfält när jag behöver det. Jag tittar bak, men avstår liksom även om det ser ok ut för att jag är så osäker. Ibland hinner jag inte byta så att vi får köra en omväg. Min körlärare säger att jag ska titta först och blinka allra sist, men jag skulle hellre börja blinka lite innan så att bilen bakom hinner uppfatta att jag vill byta fält.
Hur ska man egentligen tänka när man byter körfält? När kan man byta/inte byta? Jag blir så otroligt osäker varje gång jag sitter där och får instruktioner om att ta mig över till andra sidan...

När du ska byta körfält så ska du först titta i alla speglarna(backspegeln, sidospeglarna) sedan titta i döda vinkeln, ser det bra ut där så kan du börja blinka, och innan du svänger för att byta körfält så tittar du i alla speglarna igen. Ser det fortfarande bra ut så är det bara att byta körfält :)
Du kan byta körfält om det inte finns någon trafik där :)
Gäst 2015-03-14 19:28 ! Citera #
Jag kan hålla med dig där. Mitt absolut största problem är dock att, när jag kollar i bilens alla speglar, och kollar in de andra bilarna bakom mig i de andra körfälten så har jag jättesvårt att bedöma avståndet, alltså: hur långt bort de är och om jag hinner köra. Ibland har min handledare sagt att ”oja, de är långt borta” när jag själv, genom att kolla i spegeln, tycks uppleva att de är mkt närmare än vad de är.

Hur tränar man på detta? Eller snarare: hur bedömer jag hur långt bort de andra bilarna är? Är en tumregel att om de inte dyker upp i döda vinkeln så är de inom ett ”ok” avstånd?
Jossan-88 2015-03-15 20:36 ! Citera #
Så länge du ser hela fronten på bilen bakom i sidospegeln så är säkert att byta körfält om du har kollat speglar+döda vinkeln samt börjat blinkat. OM du ser en bil i döda vinkeln så är den bilen för nära för att börja byta körfält, så då är det bättre att sänka farten något och låta den bilen passera innan du byter körfält :)
LinaLi 2015-05-16 21:17 ! Citera #
Jag tycker också det är svårt att bedömma avståndet (har haft körkort i ett halvår) men det blir enklare och enklare desto mer man kör.
Jossan-88 2015-05-17 09:44 ! Citera #
LinaLi
Jag tycker också det är svårt att bedömma avståndet (har haft körkort i ett halvår) men det blir enklare och enklare desto mer man kör.

Det tyckte jag också till en början, men nu har jag snart haft körkort i 2 år och kör dagligen, så allt blir ju lättare ju mera man får träna på det :)
Gäst 2015-05-17 10:28 ! Citera #
Jossan-88

Det tyckte jag också till en början, men nu har jag snart haft körkort i 2 år och kör dagligen, så allt blir ju lättare ju mera man får träna på det :)

Skönt att höra, för jag håller helt med om ”rädslan” att byta körfält. Kanske inte direkt på motorväg, för där har man ofta tid på sig att tima in bytet, men typ mer i storstan, i tätort, där bytena måste ske snabbt snabbt om man ska hinna. (då ska det tilläggas att jag undviker att köra där för att slippa dessa byten.. :o )
Jossan-88 2015-05-17 23:54 ! Citera #
Kan förstå hur du känner när du är inne i storstan och kör, men mitt tips är att du ska utsätta dig för sådana situationer också. För annars kommer du aldrig att köra bil i storstan bara för att du alltid kommer tycka det är jobbigt med alla filbytena.
Om du bara planerar din körning hela tiden och har bra uppsikt åt alla håll så kommer det gå jättebra att köra även inne i storstan :) Övning ger färdighet ;)
Min tjejkompis är precis som du, hon kör gärna bil, men aldrig i storstan. Så om hon ska in och shoppa så måste hon åka kommunalt bara för att hon inte gillar att köra bil i stan. Vilket jag tycker är dumt.. :)
Lycka till! och kom ihåg att öva, Ta med dig någon kompis som kan sitta bredvid om du inte vill åka ensam :)
Gäst 2015-05-18 21:20 ! Citera #
Kan förstå hur du känner när du är inne i storstan och kör, men mitt tips är att du ska utsätta dig för sådana situationer också. För annars kommer du aldrig att köra bil i storstan bara för att du alltid kommer tycka det är jobbigt med alla filbytena.
Om du bara planerar din körning hela tiden och har bra uppsikt åt alla håll så kommer det gå jättebra att köra även inne i storstan :) Övning ger färdighet ;)
Min tjejkompis är precis som du, hon kör gärna bil, men aldrig i storstan. Så om hon ska in och shoppa så måste hon åka kommunalt bara för att hon inte gillar att köra bil i stan. Vilket jag tycker är dumt.. :)
Lycka till! och kom ihåg att öva, Ta med dig någon kompis som kan sitta bredvid om du inte vill åka ensam :)

Håller med, Jossan, man ska verkligen inte undvika det man tycker är läskigt. Så ja, jag antar att jag ska testa på även storstan. Jag är så pass färsk med körkortet fortfarande att bara en sak som att parkera gör mig smånervös. :lol: :)
Gäst 2015-05-21 08:41 ! Citera #
Det är svårt det där. När jag ska titta på döda vinkel så följer ratten med mina rörelser...tycker det är svårt :(

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor