Start > Körkortsforum > Enkel eller dubbellektion?

Enkel eller dubbellektion?

Gäst 2012-03-06 15:23 ! Citera #
Det beror ju på hur mycket man har kört och så, hur mycket man behöver köra på körskolan. Det kan ju alltid vara bra att börja med enkel ifall man lika gärna kan gå hem och öva (billigare) på en del moment hemma. Har man valt att köra hela utbildningen på trafikskolan skulle jag säga att dubbellektion är bättre. Då behöver man ju bara parkera och starta en gång ;)
Gäst 2012-03-09 03:03 ! Citera #
Jag har aldrig kört dubbellektion men tror nog inte att det är så bra. jag känner mig alltid lite småstressad efter att jag har övningskört i en timma så tror inte min hjärna hade pallat pressen haha. bättre att återkomma dagen efter istället tror jag. :D
Gäst 2012-03-17 20:14 ! Citera #
Det är bra att ta nån dubbellektion när man t ex ska ut på motorväg eller landsvägskörning, kan annars bli att man nästan bara hinner åka ut och vända om man tar enkellektion.
Gäst 2012-03-23 21:06 ! Citera #
Jag har tagit två enkellektioner, men känner ganska snabbt att man inte får så mycket gjort. Alla mina bekanta säger också att dubbellektioner är att rekommendera, så jag ska nog personligen ta det nästa gång jag kör.
Thudor 2012-04-04 15:02 ! Citera #
Det beror på hur lång en enkellektion är, tycker jag. På min skola köpte jag ett pack på 18 st lektioner à 35 min som man måste uttnyttja minst 2 åt gången; så i praktiken blev det 9 st 70 minutare. De delade jag upp på ungefär varannan dag och har funkat hur bra som helst eftersom det är bra att ta en dag mellan körtillfällena och öva hemma med mamma lr pappa. Kör du mer än typ 1 h så blir det nog bara för mycket info att ta in per lektion.

Så mitt tips är att åk i ca 1 h per lektion. Det blir inte för mycket för hjärnan samtidigt som man känner att man hunnit åka lite.
Gäst 2012-04-06 16:11 ! Citera #
Jag tycker att man ska satsa på dubbellektioner. De ger mycket mer. En enkellektion går så snabbt och just då du kommit igång i trafiken så är det dags att köra tillbaka till skolan. Sätt ihop lektionerna så blir det effektivare enligt mig och min erfarenhet.
hesten 2012-05-12 13:57 ! Citera #
Ett tips är att om man vet att man till exempel behöver träna på just att backa runt gatuhörn, fickparkera m.m. kan man ta en enkellektion till att just träna på sådana moment :)
Gäst 2012-05-12 15:08 ! Citera #
Själv har jag varken haft tid för, eller känt behovet av att ha en dubbellektion och jag har lektion ungefär två gånger i veckan. Och så kör jag hemma mellan lektionerna. Men jag tror att det är viktigt att det inte blir för mycket information på en gång, utan att man låter körandet bli en vana innan man dyker in det :)
selina 2012-08-17 14:33 ! Citera #
Beror helt på hur långa lektionerna är från början, vissa är bara 35min och då skulle jag välja dubbellektion :)
Zett 2012-08-22 01:47 ! Citera #
Dubbellektion brukar vara bäst då du får ta del av mer information på kortare tid vilket gör att det fastnar i hjärnan på ett bättre sätt, sedan är en annan fördel att du slipper ta dig dit för att sitta i en bil i ~30-40 minuter (beroende på hur lång en enkellektion är), det är inte alls lika givande om du frågar mig men det är väl också individuellt antar jag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor