Start > Körkortsforum > Enkel eller dubbellektion?

Enkel eller dubbellektion?

Shandi 2011-07-29 16:14 ! Citera #
Jag kör bara dubbellektioner, jag tror att det är bättre då man har tid att verkligen öva vissa moment och känna sig säker på dem innan lektionen är slut. Särskilt i början när man är ovan vid att köra.
Asile 2011-08-17 19:33 ! Citera #
Det är verkligen individuellt vad som är bäst! Jag har kört mest enkellektioner, men i slutet av utbildningen har det även blivit några dubbla, just för att hinna med t ex stadskörning och sånt. Det är nog rätt bra att testa och se. Märker man att man blir skittrött 10 minuter in på lektion 2, ja då är det ju bortkastade pengar.
Gäst 2011-08-18 18:45 ! Citera #
Beroende på hur mkt körvana du har men själv skulle ja tagit en vanlig lektion och sen därefter får jag ser hur det går, går det bra och ja suger in informationen och allt läraren lär mig då kan man väll köra en dubbellektion.

Risken finns att man kör för mkt och blir trött oengagerad ifall man gör för många fel därför är det bättre att gå långsamt i början så att allt sitter kvar längre fram.
Anna23 2011-08-19 13:05 ! Citera #
Jag kör enbart på trafikskola. Jag kör 3 lektioner i veckan och varje är på 40 min. Då området jag kör i nu ”villaområde” som det tar ca 7 min att köra till enkel väg. Jag frågade min körskollärare om vi inte kunde köra dubbel lektion alltså 2X40 min men nej det gick inte tydligen.

Den körtiden jag får varje lektion är drygt 15-20 min då förberedelser ska göras varje gång ställa in speglar och stolen. Jag och körläraren har typ samma inställningar men innan vi byter plats så ställer han alltid om backspegeln och sidospeglarna.
sten 2011-08-21 15:30 ! Citera #
Jag har gjort att jag kör en lektion på 40 min, går in i körskolan igen och fikar och pratar igenom hur det gick och vad vi ska göra nästa lektion sen sticker vi ut igen efter 10 min och kör 40 min till. på så sätt blir man lite mer avslappnad med en rast imellan och det är skönt att gå igenom lite som som ska komma skall.
Gäst 2011-09-15 13:21 ! Citera #
Dubbellektioner! tiden går så fort de första gångerna det är så mycket man vill komma igång med och så mycket man vill lära sig i början så tiden bara rinner iväg.
Gäst 2011-11-13 22:16 ! Citera #
Jag röstar på enkellektioner i början. Det är mycket att ta in och framför allt mycket teoretisk kunskap. Bättre i så fall med dubbellektioner senare när man mer vill nöta.
Gäst 2011-11-25 20:58 ! Citera #
Jag föredrar enkellektioner. Då kan man hålla fokus hela lektionerna och man lär sig lite åt gången. Sedan kan man träna på det man lärt sig hemma mellan lektionerna så amn lär sig en grej först innan man börjar med något nytt :D
fiialill 2011-11-29 18:21 ! Citera #
Dubbelektion! Du får ut mycket mer av den och hinner komma in i körandet. Enkellektionen känns det som den avbryts så abrupt...
Adddde 2011-12-08 14:39 ! Citera #
Jag skulle säga, dubbellektion i början av utbildningen och enkellektioner senare när det viktigaste är mängdkörning.

Anledning:
-I början av utbildningen är det mycket basic som tar mycket tid. På 40 min kommer det kännas väldigt avbrutet.
-Vår hjärna klarar inte att koncentrera sig maximalt i mer än 40-50 minuter. Det är en annan anledning till att använda 40 minuters lektioner.
-Mängdkörning kan bli väldigt dyrt och ineffektivt om man tar det på en dubbellektion. 40 minuter räcker väl!

Min skola har Paketpris för 10x80min lektioner. Dessa lektioner får man endast använda dubbelt. Därför köpte jag 40 minuters istället. Visst minutpriset blir ca 11kr/min istället för 10kr/min. Men eftersom en 40 minuters lektioner passar mig bättre så ser jag det som att det är jag som tjänar på det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov