Enkel eller dubbellektion?
Hej! är det bästa att köra en dubbellektion förat eller ska man ta en ”enkel”lektion först?
Hej!
När jag börja på trafikskola så började jag med att köra enkel lektion. Det är alltid bra att börja med enkel, man är ny och framför allt så blir ma´n trött i benen och man blir lite snurrig i huvudet. Efter 4 enkel lektioner så kan man börja med dubbel lektion.
Jag har alltid fått höra att dubbellektioner är det bästa alternativet, men jag håller inte med om det påståendet. Självklart beror det på hur långa lektionerna är och hur mycket man kör hemma, men om man som jag tar 60 minuters lektioner och sedan kör 4 timmar hemma för varje lektion man tar på körskolan, så klarar man sig bra utan dubbellektioner. Har man däremot 40 minuters lektioner bör man nog ta dubbellektioner eftersom 40 minuter är precis för kort tid för att komma igång och hinna träna på ett nytt moment. Men som sagt, det beror på hur mycket du kör hemma. För mig är lektionerna som en föreläsning och sedan pluggar jag på en massa hemma innan nästa gång.
Min erfarenhet är att börja med någon enkellektion och kolla av de simplare grejerna typ start i backe, körning på mindre gator vilket man gör nära trafikskolan och sen när man kör landsväg/motorväg boka dubbell så man slipper förlora massa tid.
Nu är det väl ändå så att de flesta trafikskolor enbart kör dubbellektioner för att lektionen ska vara så effektiv och lärorikt som möjligt. Man hinner ju trots allt inte köra så mycket på ca 40 min (enkel lektion). Min trafikskola kör bara dubbellektioner och det är väldigt smart.
Jag gjorde som så att jag tog enkellektioner i början eftersom jag istort sett aldrig hade kört bil innan jag började på körskolan. Blev helt trött efter en lektion och hade aldrig orkat köra längre än än 40 minuter.
När jag däremot hade kommit så långt att jag kunde manövrera bilen utan problem bokade jag endast dubbellektioner (40+40 minuter).
Det man kan tänka på när man bokar en 40 minuterslektion är att det kanske bara blir max 30 minuters effektiv körning. Det tar en stund att justera speglar och säten, gå igenom vad man gjorde sist, det man ska göra på dagens lektion, köra ut och sen vara tillbaks på körskolan i tid.
Jag började ta lektioner när jag nästan var klar och då rekommenderar jag verkligen dubbellektioner! Minst tio minuter försvinner från varje lektion. Dessutom har ofta läraren 5min. rast mellan lektionerna så en enkellektion ger 30min. effektiv körtid och en dubbellektion 70/75min. Mer valuta för pengarna helt enkelt! Dock kan man bli rätt trött i hjärnan om man är nybörjare och då orkar man kanske inte en dubbellektion.
Jag själv tog en enkel-lektion första gången, mest för att träffa läraren och att visa vad jag har lärt mig när jag har kört hemma.
Men efter det så bokade jag bara in dubbel-lektioner. Mest för att 40 minuter går så fort, jag vill ha ut mer av en lektion.
Men har man aldrig kört bil tidigare så tycker jag att man ska ta enkel-lektioner i början och sen gå över till dubbel.
Jag blev rekomenderad av körskoleläraren att ta trippel-lektioner dagarna innan uppkörningen. Då skulle vi köra i området jag skulle köra upp i.
Vad tycker ni om den idén?
Jag själv tog en enkel-lektion första gången, mest för att träffa läraren och att visa vad jag har lärt mig när jag har kört hemma.
Men efter det så bokade jag bara in dubbel-lektioner. Mest för att 40 minuter går så fort, jag vill ha ut mer av en lektion.
Men har man aldrig kört bil tidigare så tycker jag att man ska ta enkel-lektioner i början och sen gå över till dubbel.
Jag blev rekomenderad av körskoleläraren att ta trippel-lektioner dagarna innan uppkörningen. Då skulle vi köra i området jag skulle köra upp i.
Vad tycker ni om den idén?
Det låter som en bra ide, tycker jag.
Jag började direkt med dubbellektion på körskolan. Delvis för att jag hade kört mycket hemma och för att 40 min går snabbt. Man måste ju ta sig till och från platsen. Men det gick bra, men till den som är ovan rekommenderar jag faktist att börja med en enkellektion, du kommer vara nervös. Och kanske dåligt tålamod? Börja lågt och öka vart efter. Det funkade iaf jätte bra för mig.
Dubbellektioner brukar jag köra. Då kan man först lära sig något nytt sen öva på det för att efter det fortsätta och öva om det inte riktigt satt sig eller påbörja nästa moment! Beror ju också på om du ska övningsköra hemma, då är det billigare med 1 körlektion och mängdträna hemma.
Tycker också dubbellektioner som så många andra redan skrivit. Av min erfarenhet så känns dubbellektionerna ofta som enkellektioner för att tiden går så himla snabbt när man övningskör och lär sig nytt.
Nu går ju jag intensivkurs så det kan ju vara lite annorlunda men jag tror faktiskt man får ut mer av att gå dubbellektion gentemot enkel, för hur långt kommer man egentligen på ca 35-40 minuter t.r. ?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget