Start > Körkortsforum > Handledarskap för privat övnin…

Handledarskap för privat övningskörning - handläggningstid

Bekymradmedborgare 2015-03-08 11:36 ! Citera #
Hejsan!

Jag undrar hur lång tid det tar till man får en handledartillstånd i posten. Jag och mina föräldrar har gått kursen på trafikskolan och ansökte om handledarskap genom körkortsportalens internet tjänst dagen efter. Min pappa betalade avgiften och gjorde allt precis som det står på körkortsportalen, och sedan väntade vi. Och vi väntar fortfarande, mer än en månad senare.

Vet någon om vi har gjort något fel eller om vi måste göra något annat? Jag har körkortstillstånd, har till och med haft några körlektioner hos trafikskolan, men när jag loggar in på elevcentralen så står det att jag saknar det?!?

Jag vet att alla mina kompisar har fått handledartillståndet inom 1 vecka. Måste jag liksom ringa någon för att de ska skicka det snabbare?
Jossan-88 2015-03-08 20:37 ! Citera #
Hejsan!
Det var konstigt att det har dröjt så pass länge, när jag skulle övningsköra så hade vi handledartillståndet i brevlådan redan samma vecka (beställde en måndag, och vi fick det på torsdagen)
Så du kanske ska ringa och kolla varför det tar sån tid.

Lycka till med din övningskörning! :)
Gäst 2015-03-09 10:01 ! Citera #
Tack!

Vet du vem jag kan ringa? Är det trafikskolan eller trafikstyrelsen?
Gäst 2015-03-09 10:03 ! Citera #
Trafikverket*
Jossan-88 2015-03-09 22:41 ! Citera #
Du kan kolla med din trafikskola så att dom har skickat in att du och din pappa har tagit handledarkursen, har dom skött sitt så får du ringa Transportstyrelsen och höra vad det är som är fel. För så här lång tid ska det inte ta!
Gäst 2015-06-13 12:49 ! Citera #
Många varianter här. Transportstyrelsen är det som utfärdar tillstånden.
Gäst 2016-03-25 11:07 ! Citera #
Om man har varit handledare för en person och handledaren förlorat sitt körtkort och gjort om den efter 3år räknas man fortfarande som handledare till den personen då? och handledaren har haft körkort i 18år och förlorat den i 3år och sedan gjorde han om den för två veckor sen.Räknas man fortfarande som handledare?...Tacksam för svar
Gäst 2016-03-26 07:25 ! Citera #
Bekymradmedborgare 2015-03-08
Hejsan!

Jag undrar hur lång tid det tar till man får en handledartillstånd i posten. Jag och mina föräldrar har gått kursen på trafikskolan och ansökte om handledarskap genom körkortsportalens internet tjänst dagen efter. Min pappa betalade avgiften och gjorde allt precis som det står på körkortsportalen, och sedan väntade vi. Och vi väntar fortfarande, mer än en månad senare.

Vet någon om vi har gjort något fel eller om vi måste göra något annat? Jag har körkortstillstånd, har till och med haft några körlektioner hos trafikskolan, men när jag loggar in på elevcentralen så står det att jag saknar det?!?

Jag vet att alla mina kompisar har fått handledartillståndet inom 1 vecka. Måste jag liksom ringa någon för att de ska skicka det snabbare?
Ring till transportstyrelsen och fråga. Så lång tid tar det inte.

Det är transportstyrelsen som utfärdar körkortstillstånden och körkorten. Trafikverket är bara mellanhanden som bedömer om du visar dig lämplig att inneha körkort (genom förarprov).

Visa upp ditt körkortstillstånd för din körlärare eller i receptionen, så hjälper dom dig.

Så var det för mig. Hade körkortstillstånd sen 2012, men stod inget på elevcentralen 2015. Så för att kunna boka lektioner via elevcentralen behövde man mata in det. Så då visade jag det bara för min lärare första lektionen efter ett uppehåll med övningskörningen, och sen fippla han lite på iPaden o sen var det klart. ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov