Start > Körkortsforum > Måste jag hitta dragläget?

Måste jag hitta dragläget?

Gäst 2015-03-06 16:11 ! Citera #
Hej!

Jag har nyligen börjat övningsköra och jag har en fråga till er där ute. När jag till exempel ska köra in på en rondell(cirkulationsplats) och växlar ner till 2:an från 3an strax innan jag närmar mig och jag ser att det är mycket bilar som innan mig kör in på rondellen då är ju givetvis ettan ett bättre alternativ då bilen måste stanna för att vänta tills det blir tomt. Men min fråga är måste jag hitta dragläget och sedan höja kopplingen lugnt varje gång jag har stannat och gått ner på ettan som till exempel här vid en rondell? Eller går det bra med att bara gasa utan att hitta dragläget? Tacksam för svar.
Mito 2015-03-07 09:26 ! Citera #
Det jag tycker att du behöver använda mer är att använda motorbroms för att unvika stannar ( för det är miljövänligt sätt, när du tar uppkörningen kräver det med )
Ex : när du närmar en rondell och det är mycket trafik i rondellen , släpp gasen och låt bilen rulla ( bromsar lite narturligvis ). Kollar på vänster strafikants blinkers då kommer Du så småningom hittar an lucka att köra in utan att bromsa eller växlar ner till 1:an ( och det är vanligtvis att användar 2:an växel i rondellen samt när du svänger. )
Gäst 2015-03-07 11:32 ! Citera #
Mito
Det jag tycker att du behöver använda mer är att använda motorbroms för att unvika stannar ( för det är miljövänligt sätt, när du tar uppkörningen kräver det med )
Ex : när du närmar en rondell och det är mycket trafik i rondellen , släpp gasen och låt bilen rulla ( bromsar lite narturligvis ). Kollar på vänster strafikants blinkers då kommer Du så småningom hittar an lucka att köra in utan att bromsa eller växlar ner till 1:an ( och det är vanligtvis att användar 2:an växel i rondellen samt när du svänger. )

Tusen tack. Ska försöka motorbromsa lite mer det är där problemet ligger för min del jag sänker hastigheten väldgit sent vilket tvingar mig gå ner på ettan och stå o vänta. Borde precis som du säger motorbromsa och låta bilen rulla på 2:an och i värsta fall behöva gå ner på 1:an o hitta dragläget för att sedan köra iväg.
Mito 2015-03-07 14:19 ! Citera #
En sak till som jag kan tipsa dig är att om Du planerar att svänga , släp gas pedal tills du ser avfartet . Sedan kan du bedöma om du ska använda 2:an eller 1:an så kan du skipa att stanna i onödan :))
Jag ska ha uppkörningen på tisdag / hoppas jag kommer ihåg allt som jag har skrivit ovan lol
Lycka till med körkortet
Gäst 2015-03-07 15:57 ! Citera #
Mito
En sak till som jag kan tipsa dig är att om Du planerar att svänga , släp gas pedal tills du ser avfartet . Sedan kan du bedöma om du ska använda 2:an eller 1:an så kan du skipa att stanna i onödan :))
Jag ska ha uppkörningen på tisdag / hoppas jag kommer ihåg allt som jag har skrivit ovan lol
Lycka till med körkortet

Tack ännu en gång för dina tips.Det jag mest har problem med är rondeller känns det som. Jag blir lätt stressad när jag är tvungen att gå ner på ettan och när det är mycket trafik vid rondellen. Lyckas inte alltid åka iväg smidigt eftersom jag blir stressad när jag drar upp kopplingen till dragläget. Har du något tips för att lyckas åka iväg ganska snabbt med ettan? Jag brukar iof dra upp den till dragläget o sen drar jag upp den långsamt och sedan gasar jag. Jag borde nog ge lite gas först och sedan dra upp kopplingen eller vad tycker du?

Hoppas verkligen du lyckas med uppkörningen på tisdag min vän. Du klarar det håller tummarna :)
LinaLI 2015-03-08 18:42 ! Citera #
Om du står still på ettan så kan du försöka hitta en lucka. När du ser den så drar du upp kopplingen lite. Då går det snabbare att köra iväg sen när luckan kommer.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov