Hej! Jag kör en del hemma och med trafikskola. Min trafiklärare lär mig att jag ska växla från 3an till 5an på 70 väg. Och på en mer än 80 väg så är det 3an till 6an som trafikskolan lärt mig.
Så jag gjorde så även privat, och min far blev rasande och sa att jag kunde förstöra motorn sådär. Vem har fel och vem har rätt? 3an t 6an är väl kanske bättre för miljön men för bilen??
Väntar förväntansfullt på era svar..
Nu skall vi försöka bena ut det här i lugn och ro!*L* Man kan faktiskt säga att båda har rätt! Det beror lite grann på förutsättningarna!
Generellt skall man inte hoppa i växlarna förrän man nått sin sluthastighet!
Skall du upp i 70 km/h, så starta på 1:an, två billängder och tryck till lite så bilen inte stannar när du lägger in 2:an. Ge max halvgas upp till 3000 rpm, lägg in 3:an och max halvgas upp till 3000 rpm. Gasa bestämt men inte överdrivet. I det här läget kör de flesta bilarna i 70 km/h. Lägg därefter i högsta möjliga växel och surfa på den uppnådda hastigheten. Att lägga in 6:an är sällan problem.
Skall du upp in 90 km/h, lägg in 4:an och gasa, hoppa sedan när du uppnått 90 km/h.
Det vanligaste felet man gör är att man inte får fart på bilen utan hoppar i växlarna i låga hastigheter. Att lägga in 4:an i 40 km/h och sedan försöka accelerera upp till 70 km/h funkar inte! Det blir segt, motorn kanske hackar och man gör av med mer bränsle. Att växla från 3:an till 6:an i låga hastigheter kan mycket väl skada bilen. Bränsleförbrukningen ökar också! Inget bra miljötänk!
En parameter som de flesta glömmer är hur ser vägen ut? Lutar den uppåt eller neråt eller är det ingen nivåskillnad?
Lutar den uppåt blir det ju svårare att få upp farten vilket gör att man kanske inte kan hoppa i växlarna, lutar den nedåt får man ju hjälp av nedförsbacken och kan kanske lägga in en hög växel tidigare.
Försök alltid att kör på högsta MÖJLIGA växel! Prova med 6:an, funkar det fortsätt, funkar det inte-växla ner!
Observera att detta var en snabblektion!
Det där kan vi inte bedöma vem har rätt vem har fel
)
Vårt kör sätt är inte lika med varandra , tills och med bilar är annorlunda. Men jag rekommendera dig att kör som din trafiks lärare säger , för att det är han/hon som ska bedöma du ska bli godkänd. När du tar uppkörning så kommer du att använda skolans bil , vilket gör att det blir lättare för dig sen.
( när du har tagit körkort då kan du köra hur du vill som passa dig mest
, )
Såhär gör jag oftast. Undantag finns såklart t.ex. vid backe eller om det är mycket trafik ect.
ALLTID
Start - 1:an
Efter några billängder - 2:an
VID 30 VÄG
Runt 30 - 3:an
VID 50 VÄG
Runt 40 - Hopp över 3:an och direkt till 4:an
VID 60 ELLER HÖGRE
Runt 30 - 3:an
Runt 50 - Hopp över 4:an och direkt 5:an
Om 6:an behövs så växlar jag upp till den när jag hittat rätt hastighet och avstånd till bil framför ect.