Hej alla, Jag har nyligen tagit mitt körkort och tänkte dela ifrån mig lite tips jag har lärt mig under tiden jag hållit på med körkortet.
1. De viktiga frågorna som man behöver kunna till teoriprovet är sådan frågor som finns här hos Körkortonline eller elevcentralen. Just när det gäller elevcentralen, så tycker jag att ni ska verkligen försöka göra alla fas frågorna. Dom hjälpte mig särskild mycket att klara av teorin.
2. Det viktigaste att kunna till den riktiga teoriprovet är trafikregler och riskbedömning. Det kommer flera frågor där man måste tänka sig vara i samma situation för att sedan förstå vad svaret är. T.ex. vilken dag sker fler olyckor i tättbebyggd område, och då kan man tänka sig en Lördag eftersom flera har druckit och kör samtidigt. Det handlar mycket om att tänka rätt, och förstå riskerna i trafiken.
3. Unga män, stackars oss unga män. Vi är dom farligaste i trafiken som oftast gör fler misstag. Ja, om ni får någon fråga med negativ laddning (t.ex. människor i vilken kön och ålder råkar mer för fara i trafiken) så ska ni veta direkt att det är UNGA män. Detta har visat mig att unga tjejer kör verkligen säkrare än unga män, och jag som man håller med.
4. Ha med er en vattenflaska när ni gör teoriprovet. Det gjorde mig mycket lugnare och mer fokuserad på provet. (och ja, ni får klart ha den med på provet).
5. Denna fråga, ang. om man ska stanna för en buss som blinkar ut på en väg som är 50, är en av dom frågorna som 90% av alla som gjort teoriprovet har fått den. Lätt fråga, så se till att ni kan det
6. Titta noggrann på bilderna som kommer tillsammans med frågorna. Dom flesta är bara luriga. Se till att ni kollar ordentlig på om det finns mer än 1 vägmärken uppsatta vid den vägen som finns med på bilden, eller att det kanske finns en stopp sträcka längre bort vid en anslutande korsning, vilket flera kan missa och tolka korsningen som högerregel.
7. Tänk inte på dom 50 minuterna ni har på er att göra provet. Har ni tränat mycket på andra teoriprov på nätet, så kommer dom 50 minuterna räcka till alla frågorna och även mer.
Dessa är iaf vad JAG har fått lära mig, sedan finns det så klart andra som tycker olika. Men eyy, detta är Sverige, visst får alla tycka vad dom vill...