Start > Körkortsforum > Lägga växel i friläge efter av…

Lägga växel i friläge efter avslutad körning

Gäst 2015-05-22 16:09 ! Citera #
Gäst
Gäst
Du kan ha vilken växel som helst i :)

Nja... ettans växel har lägst utväxling och därför bäst att använda då den är trögast. :)
Gäst 2015-05-22 16:58 ! Citera #
Gäst
Gäst
Gäst

Nja... ettans växel har lägst utväxling och därför bäst att använda då den är trögast. :)

Jo visst, men teoretiskt så kan du ha vilken som helst, bilen kommer ju inte börja rullar oavsett om du har ettan eller 4:an i :)
Johanna 2015-06-02 14:09 ! Citera #
Har fått lära mig att det är friläge + handbroms som gäller, kan tillägga att jag dock bara stannat på hyffsat plan mark.
Min far däremot vill att jag lägger i 1an. På uppkörningen la jag den i friläge + handbroms och inspektören sa inget om det iallafall :)
Gäst 2016-06-30 20:13 ! Citera #
Gäst 2015-05-22
Gäst
Gäst
Gäst

Jo visst, men teoretiskt så kan du ha vilken som helst, bilen kommer ju inte börja rullar oavsett om du har ettan eller 4:an i :)
Fick senast prova idag att lägga in 4:ans växel vid parkering i nedförsbacke och jag kan säga att bilen rullade väldigt bra på den högre växeln jämfört med både backen eller 1:ans växel, då bilen stod helt still.

Lägre växlar är alltså att föredra när du parkerar i backe medan friläget fungerar om bilen står plant, även om det inte är rekommenderat
Gäst 2016-07-01 17:35 ! Citera #
Körskolorna vill oftast att eleverna ska ha i friläge efter körlektionen, så att inte nästa körelev råkar starta bilen med växel i.
Gäst 2016-07-01 23:28 ! Citera #
Gäst 2016-07-01
Körskolorna vill oftast att eleverna ska ha i friläge efter körlektionen, så att inte nästa körelev råkar starta bilen med växel i.
Man måste ändå använda koppling ...
Bosse 2023-04-14 14:46 ! Citera #
Jag MÅSTE lägga i backväxeln, annars får jag inte ur nyckeln. Det finns väl en tanke med att konstruera på det sättet...
Gäst 2023-04-16 18:42 ! Citera #
Bosse 2023-04-14
Jag MÅSTE lägga i backväxeln, annars får jag inte ur nyckeln. Det finns väl en tanke med att konstruera på det sättet...
Kör man saab så förstår man inte logik :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor