Start > Körkortsforum > Koll i backspegel, provuppkörn…

Koll i backspegel, provuppkörning

Gäst 2015-02-08 17:24 ! Citera #
Hej jag hade provuppkörning i fredags med annan körlärare. Allt kändes bra och i slutet sa hon att det gått riktig bra men att jag måste kolla oftare i bakspegeln på landsvägar och efter jag svängt på/svängt av landsväg.
Samt att hålla mer koll mellan utfartsregel och högerregel. Jag har mitt körprov på onsdag så är självklart nervös men har en dubbellektion på tisdag och en lektion precis innan uppkörningen.

Till mina frågor:
Hur ofta ska jag kolla i bakspegeln för att bli godkänd, min vanliga körlärare har knappt sagt något om detta innan?
Sen finns det några speciella saker att tänka på under uppkörningen?
kennys1996 2015-02-08 19:42 ! Citera #
Du ska kolla så ofta som möjligt skulle säga var 10:e sekund om du kör i stan och var 30e sekund utanför stan (landsväg etc.)
Kom ihåg att kolla i backspegeln, sidospegeln och sedan döda vinkeln och vänta 1-2 sekunder och sedan blinka om du köra ut ur ett accelerationsfält eller annat.
kennys1996 2015-02-08 19:45 ! Citera #
Det du ska tänka på är att innan du ska svänga till vänster till exempel på en rondell och du kom nyss från motorväg, kom ihåg att motorbromsa tex om du är på 6ans växel växla ner till 5ans och sedan till 4an (50km/h) och sedan bromsar du lite och växlar ned till 2an eventuellt 1an om du måste stanna. Kopplingen ska vara släppt när du är i 2ans växel om du inte behöver stanna för att minska bränsle utsläpp.
Gäst 2015-02-08 20:34 ! Citera #
Det där med utfartsregeln/högerregeln är ändå det som jag tror de flesta känner sig osäkra på. Tagit mitt kort rätt nyligen men känner mig ändå si-sådär om det. Det gör många andra med. I princip så verkar det lätt men sen när man kör in i vissa områden där det finns både saker som parkering, bostäder/byggnader osv. är det ju lite svårt för dig som förare att snabbt veta vad som kommer gälla innan du kommit dit.

Vet att man alltid ska köra lugnt i sådana lägen och så men det skapar ju ändå en osäkerhet. Sen så hålls ju knappt högerregeln i regel i många fall vilket inte hjälper någon. Blir ju bara massa bilar som står och avvaktar och sen så chansar många också och ibland blir det farligt.
Jossan-88 2015-02-08 21:11 ! Citera #
kennys1996
Du ska kolla så ofta som möjligt skulle säga var 10:e sekund om du kör i stan och var 30e sekund utanför stan (landsväg etc.)
Kom ihåg att kolla i backspegeln, sidospegeln och sedan döda vinkeln och vänta 1-2 sekunder och sedan blinka om du köra ut ur ett accelerationsfält eller annat.

Man ska kolla betydligt oftare i backspegeln än vad du säger att man ska göra..
Kör man i stan så gäller det att kolla, jag fick lära mig att kolla var tredje sekund, för det är otroligt mycket som kan hända på några få hundradelar, och ska du då kolla var 10e sekund så har du absolut inget koll på vad som har skett bakom dig under dom sekunderna. När det kommer till landsväg så kollar jag oftast efter 5-8 sekunder, och det är att farterna är betydligt högra där, så en bil som ligger bakom dig kan komma ifatt mycket fortare än vad du anar, så att bara var 30e sekund är helt fel. Hur mycket som helst hinner/kan hända bakom dig om du bara kollar var 30e sekund.
När det kommer till att lämna ett accelerationsfält så stämmer det att du ska kolla backspegeln, sidospegeln och sedan döda vinkeln, när du har avslutat detta med döda vinkeln titten så sätter du igång blinkers, och sedan kollar du om allt igen innan du svänger ut. (backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln. Blinka. titta igen i backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln. Sväng ut om det är fritt)
inspektörn 2015-02-08 22:33 ! Citera #
Kennys 1996!
Varför skall man vänta 1-2 sekunder efter du kollat döda vinkeln????
Det kan hända ganska mycket på den tiden!
När man har sett att det är fritt skall man agera omedelbart, annars är informationen för gammal och man måste börja om igen!
I övrigt så håller jag med min gamla vapendragare Jossan!
LinaLi 2015-02-09 08:42 ! Citera #
Regelbundet skulle jag svara. Och inför varje nytt moment man ska göra också såklart. Dvs även om dy nyss kollat så kolla ändå om du ska bromsa etc.
Gäst 2015-02-11 16:25 ! Citera #
Tjena alla!
Klarade uppskrivningen men inte körningen.
Jag har aldrig vart så nervös någonsin, benen skakade innan. Gick bra till en början men ut mot landsvägarna blev inspektören otydlig så jag hann inte svänga av där jag skulle så fick vända. Problemet var att det fanns ingen lämplig plats att vända på ”i tid” så jag blev underkänd på vändning. Samt att jag kom något för snabbt in i en rondell och körde för långsamt på motorvägen.

Blev underkänd på manövrering (körning i tätort) men godkänd på miljökörning.
Underkänd på trafiksäkerhet och beteende (vändning, självständig körning mot mål, körning motorväg) De med självständig körning blev för jag frågade vart vi skulle.

:o
Björn He 2015-02-11 20:41 ! Citera #
Synd att du blev kuggad, Emmea, men du klarar nog det nästa gång, kämpa på bara! Kom ihåg att man är inte korkad bara för att man blir kuggad. Var körde du upp förresten?
Gäst 2015-02-11 21:33 ! Citera #
Kände mig korkad då han pratade med mig som jag vore en bebis och sedan inte ens sa hejdå utan gick till min körlärare så skämtade de om de o skratta... Jag körde upp i varberg med en väldigt reserverad kille.
Fan va ont de gjorde när jag såg en annan tjej från samma körskola som jag körde halkan med som kollade in i vår bil och log och trodde att jag också klarat kortet men så såg hon min besvikna min :/

Har nu bokat en tid privat i kungsbacka nästa vecka, annars hade jag fått väntat en månad pga kötiderna här i varberg! :o

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo