Du ska kolla så ofta som möjligt skulle säga var 10:e sekund om du kör i stan och var 30e sekund utanför stan (landsväg etc.)
Kom ihåg att kolla i backspegeln, sidospegeln och sedan döda vinkeln och vänta 1-2 sekunder och sedan blinka om du köra ut ur ett accelerationsfält eller annat.
Man ska kolla betydligt oftare i backspegeln än vad du säger att man ska göra..
Kör man i stan så gäller det att kolla, jag fick lära mig att kolla var tredje sekund, för det är otroligt mycket som kan hända på några få hundradelar, och ska du då kolla var 10e sekund så har du absolut inget koll på vad som har skett bakom dig under dom sekunderna. När det kommer till landsväg så kollar jag oftast efter 5-8 sekunder, och det är att farterna är betydligt högra där, så en bil som ligger bakom dig kan komma ifatt mycket fortare än vad du anar, så att bara var 30e sekund är helt fel. Hur mycket som helst hinner/kan hända bakom dig om du bara kollar var 30e sekund.
När det kommer till att lämna ett accelerationsfält så stämmer det att du ska kolla backspegeln, sidospegeln och sedan döda vinkeln, när du har avslutat detta med döda vinkeln titten så sätter du igång blinkers, och sedan kollar du om allt igen innan du svänger ut. (backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln. Blinka. titta igen i backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln. Sväng ut om det är fritt)