1. Om jag åker på en väg som regleras av trafikljus och ska till höger efter trafikljuset. Till höger om min bil finns en cyklist som ska rakt. Ska jag då vänta på cyklisten tills denne har åkt förbi mig och sedan svänga eller ska cyklisten vänta på mig?
2. Samma situation fast jag kör i ett villaområde/genom korsning utan trafikljus på tex. landsväg.
1. Om jag åker på en väg som regleras av trafikljus och ska till höger efter trafikljuset. Till höger om min bil finns en cyklist som ska rakt. Ska jag då vänta på cyklisten tills denne har åkt förbi mig och sedan svänga eller ska cyklisten vänta på mig?
2. Samma situation fast jag kör i ett villaområde/genom korsning utan trafikljus på tex. landsväg.
Har cyklisten ljus eller inte?
Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.
Undantag: Korsar du som bilförare en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelpassagen, även cyklister och mopedister.
Fast det finns väl två fall här som inte nämns i frågan.
a. Cyklisten kör på cykelbana
b. Cyklisten kör på vägen
I det andra fallet stämmer väl då inte svaret?
I den andra frågan så är det väl högerregeln som ska tillämpas eftersom det är ett villaområde, den ska ju alltid användas om det inte finna andra skyltar som visar vad som gäller, oavsett om det är cyklister, mopeder eller andra bilar..