Start > Körkortsforum > Cyklister

Cyklister

D11 2015-02-03 17:46 ! Citera #
1. Om jag åker på en väg som regleras av trafikljus och ska till höger efter trafikljuset. Till höger om min bil finns en cyklist som ska rakt. Ska jag då vänta på cyklisten tills denne har åkt förbi mig och sedan svänga eller ska cyklisten vänta på mig?

2. Samma situation fast jag kör i ett villaområde/genom korsning utan trafikljus på tex. landsväg.
LinaLi 2015-02-06 18:22 ! Citera #
D11
1. Om jag åker på en väg som regleras av trafikljus och ska till höger efter trafikljuset. Till höger om min bil finns en cyklist som ska rakt. Ska jag då vänta på cyklisten tills denne har åkt förbi mig och sedan svänga eller ska cyklisten vänta på mig?

2. Samma situation fast jag kör i ett villaområde/genom korsning utan trafikljus på tex. landsväg.

Har cyklisten ljus eller inte?
D11 2015-02-07 17:17 ! Citera #
LinaLi: inga ljus
LinaLi 2015-02-09 08:34 ! Citera #
Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.
Undantag: Korsar du som bilförare en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelpassagen, även cyklister och mopedister.
Gäst 2015-07-12 10:19 ! Citera #
Fast det finns väl två fall här som inte nämns i frågan.
a. Cyklisten kör på cykelbana
b. Cyklisten kör på vägen

I det andra fallet stämmer väl då inte svaret?
Gäst 2015-07-12 11:07 ! Citera #
I den andra frågan så är det väl högerregeln som ska tillämpas eftersom det är ett villaområde, den ska ju alltid användas om det inte finna andra skyltar som visar vad som gäller, oavsett om det är cyklister, mopeder eller andra bilar..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor