Start > Körkortsforum > Rycker vid växling.

Rycker vid växling.

elinemittnamn 2009-08-04 17:29 ! Citera #
Hej :D jag undrar om man kan bli godkänd fast det rycker till lite ibland då man växlar 1:an till 2:an? kram
Love 2009-08-04 19:39 ! Citera #
Försök att få en sån jämn och mjuk växling som möjligt. :)
Gäst 2009-08-06 00:29 ! Citera #
elinemittnamn
Hej :D jag undrar om man kan bli godkänd fast det rycker till lite ibland då man växlar 1:an till 2:an? kram


Får du en riktigt grinig VV person så finns möjligheten att du blir kuggad om du upprepade gånger hackar fram väldigt mkt då de har som en punkt på protokollet att man ska ha kontroll över bilen, men det jag kan rekommendera dig för att få ett så smidigt växlande som möjligt är att du följer denna ordning: släppa gasen -> tryck ner koppling -> lägg i nästa växel -> tryck ner gaspedalen så du får den så kallade grundgasen, säg ca 1500 varv på motorn -> släpp sedan upp kopplingen försiktigt så ska du se att det kommer flyta på som bara den :) denna teknik kör du även med på resterande växlar så kommer det gå så mkt mjukare så, men varvtalet kan dock variera

Mvh
Christopher Anderson
Gäst 2009-09-20 22:39 ! Citera #
Jag har märkt att när jag växlar från ettan till tvåan, tar jag upp den till dragläget direkt efter jag växlat. Nu efter jag växlar väntar jag typ 1 sekund innan jag tar upp den till dragläget och det blir inte mer ryckigt. :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor