Start > Körkortsforum > Kuggat teorin 2 gånger :(

Kuggat teorin 2 gånger :(

Tessa192 2015-01-29 09:35 ! Citera #
Nu har jag kuggat teorin 2 gånger första gången 51 rätt, igår 48 rätt. Börjar bli smått deprimerad, är jag så korkad att jag inte klarar teorin. Mest problem har jag med trafikregler och trafiksäkerhet :( gör jag elevcentralen prov har jag alla rätt men på teoriprovet är frågorna mer kluriga och förvirrande. Känns som jag aldrig kommer klara teorin. Uppkörningen klara jag på första försöket. Har ni några tips till en trög människa så att hon klarar teorin?
Linus 2015-01-29 16:37 ! Citera #
Jag har inte pluggat i Elevcentrals frågor faktiskt... Eller jo en gång, men fick inte så bra resultat, jag klarade teori med endast pluggat här i korkortonline. Jag har gjort frågorna så många gånger om. Ligger i snitt 98% runt, alla gånger, och 100% några gånger, ibland missförstod jag en fråga eller så tappade jag koncentration pga. allt annat omkring mig. men 98 i snitt, då tycker jag att man har god förståelse i teori, jag har inte heller läst någon teoribok.

Jag brukar sammanfatta alla frågor här i en Word dokument och läs på hela tiden, inte kopiera frågorna utan skriva ner med mina ord och meningar för att göra det lättare för mig att komma ihåg. totalt hade jag sammanfattat runt 15 sidor A4 papper. Detta är väldig bra för att när man sammanfattar så fastnar det i hjärna bättre än bara läsa genom, jag är inte geni och har också dålig minne ibland, därför detta är det bästa sättet för mig att komma ihåg.

Under teori inlärning så är det bra också att öppna ögonen på gatan, tittar på alla skyltarna och hur bilarna kör och fundera hur det är i teori som du har läst, tänka på regler under övningskörning är också väldig bra, kör många gator/vägar med massor med skyltar och högerregel då sitter det ännu mer i hjärna.

Hantera stress under provet... Japp, det måste man göra, komma i god tid till provet, och blunda tänk ingenting, du behöver inte titta mer på trafikteori under vänt tiden för att de sitter redan in i hjärna. Det finns folk som tycker annorlunda här, de vill läsa på även under väntande, detta har inte fungerat bra för mig, för att om man såg någonting i boken som man blandar ihop med någonting annat och du blir helt överraskad av detta, stress brukar man känna och då utger detta ett dålig resultat. Fokusera på frågorna, verkligen hög koncentration... blir inte störd av folk som klarar sig snabbare än dig, folk som skriker när de går ur salen och folk som pratar med inspektören.

Många frågor var trafik körning, en lite del var miljön frågor och skyltarna, en lite del var stopp/reaktion/bromssträcka, man måste kunna räkna med huvud, jag brukade räkna med miniräknare för att lata mig, men det fick man inte göra under provet... Frågade efter papper och penna, fick ett stort NEJ ifrån inspektören... Fastna INTE på en fråga utan markera det och ta nästa... tiden är viktig här, jag hade 5-6 markerande frågor och hade runt 15 minuter på mig att fundera genom till slut.

Jag tror inte att människorna är korkad eller dum utan man behöver satsa hårdare och koncentrera sig 100% på det man läser så lyckas man.
Linus 2015-01-29 16:41 ! Citera #
Såg nyss att miniräknare är nu tillåtet... Gud va skönt...

https://korkortonline.se/nyheter/2014/miniraknare-teoriprov/
Tessa192 2015-01-29 18:35 ! Citera #
Tycker teori boken är jobbig. Det fastnar inte på samma sätt som testerna men men får väl läsa den några gånger till. Tyckte tiden gick sjukt snabbt på teoriprovet kunde iallafall varit 10 min till ;)
cww 2015-01-29 22:33 ! Citera #
Förstår precis vad du går igenom TS..
Jag har gjort allt privat, gjorde min uppkörning på trafikverket, klarade det på första försöket.
Nu har jag gjort teoriprovet 3 gånger och kuggat :( Känner också mig helt värdelös.. Dock blir poängen högre så det är positivt , nu sist hade jag 50... GAAH!!
Läser , läser , gör tester på internet och får allt rätt... Blir förhörd och svarar rätt, men på provet så står allt helt still :(
Nu har jag bokat ny tid och jag sitter och försöker komma på alla möjliga tips jag kan få.

När jag gick i skolan så hade jag inga problem med prov, räckte jag pluggade dagen innan så kunde jag allt...
Men nu så försvinner det så fort jag sätter mig på stolen och ska trycka på Starta Prov.
Tessa192 2015-01-30 06:47 ! Citera #
När gör du teoriprovet nästa gång? Själv gör jag det den 12/2 så nu får jag rå plugga om det nu hjälper, kommer ändå få blackout när jag väl sitter där.
Bud 2015-01-30 20:55 ! Citera #
Jag klarade det på första försöket idag. Jag har JÄTTESVÅRT för att läsa teori
Så jag har ignorerat boken helt. Suttit med frågorna och klickat tills jag klarat det
Helt enkelt. Tydligen funkade det och jag är helchockad. 56 fick jag. Och jag har aldrig
Klarat ett teoretiskt prov i mitt liv typ. Det GÅR!! Repetera frågorna .
Bud 2015-01-30 21:13 ! Citera #
Ett tips till! Kolla hur många frågor det kommer på provet på respektive kategori så är det lättare att fokusera rätt när man pluggar!
Det står. Lycka till
Tessa192 2015-01-30 21:38 ! Citera #
Har bokat om så jag gör det på tisdag istället. Sitter o rå pluggar här på körkort online. Tusen tack här ska repeteras :lol:
Gäst 2015-02-02 01:47 ! Citera #
Tessa192
När gör du teoriprovet nästa gång? Själv gör jag det den 12/2 så nu får jag rå plugga om det nu hjälper, kommer ändå få blackout när jag väl sitter där.

Nu på tisdag! :O Oj, du har lite mer tid på dig =) .. Jag vill faktiskt bara på det överstökat så bokade så snabbt som möjligt... Har blivit förhörd av min pappa och min man hela kvällen igår, och jag svarade rätt på allt... Idag gick jag och mannen igenom många frågor och jag fick rätt på allt..... Så nu ska de fanimej gå bra annars............
Vet inte alls vad som händer med mig när jag sitter i den stolen och ska trycka Starta Prov... Men pulsen blir hög, hjärtat klappar och minnet blir helt blankt... Fattar inte! I skolan hade jag inga problem över huvud taget... Jag kan misstänka att det är lite med pengar att göra, att ju mer jag kuggar desto dyrare blir det.. Så det blir en press tyvärr.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor