Start > Körkortsforum > Beslutsångest och söker tips!

Beslutsångest och söker tips!

Penna 2015-01-19 00:29 ! Citera #
Jag är 22 och har övningskört sedan april 2014, har kört i princip varje dag mellan april-november men blev lite skraj efter det då vägarna frös på rätt fint så har kört lite enstaka gånger sedan dess. Jag planerar att ta kortet i vår, runt månaderna mars,april eller maj (svårt att veta än då jag pluggar på distans och måste lägga upp kurserna först) så jag har några månader att fortsätta öva, men iaf så undrar jag om ni har tips om jag ska ta intensivkurs eller privat? Intensivkursen skulle bli på en mindre ort med mindre trafik medan privat skulle bli i stan där jag bor. Jag har sparat ihop 14 000 hittills och blir nog nån lapp mer för säkerhetsskull innan dess. Jag känner att en intensivkurs kan va en bra idé då det blir mer planerat och jag funkar bättre under en liten tidspress, samtidigt är jag rädd att slänga pengar i sjön om jag inte klarar de, fast det kanske kostar lika mkt privat också? Och sedan hade jag lite tankar kring det här med tiden jag tänkt göra det, hur är det att ta körkort runt mars-april ev. maj? Är det en bra tid på året tro? tänkte mest på vägar, tider för uppkörning/teoriprov etc. Har ju hört att våren är en populär tid på året att ta körkort på och många bokade tider. Teorin tror jag inte blir så stora problem då mitt läshuvud är som bäst nu när jag pluggat distans ett tag och är van att läsa in saker. så jag är uppsmörjd´ liksom ;) Men det är körningen jag blir nervös av. Och även detta med stadskörning, finns det några tips om det? Jag blir super nervös i stadskörning och är så rädd att göra fel, eftersom det kan gå så illa. Kan man tänka på något speciellt eller har ni några metoder för att hålla er lugna?
Tack så länge!

Mvh!
Jossan-88 2015-04-02 11:49 ! Citera #
Vad du ska välja kan jag faktiskt inte hjälpa dig med då jag inte vet hur bra/dåligt du kör privat. Men tycker din handledare att du kör bra så är det bara att satsa på intensivkurs, men du måste då vara beredd på att du skulle kunna kugga. Det ska man alltid vara medveten om. Själv så tog jag mitt körkort via en jättebra trafikskola i Katrineholm. Tycker det var en lagom stor stad att börja köra i, sedan övningskörde jag mycket privat med sambons pappa i större städer (Örebro/Eskilstuna/Norrköping) för att få känna på det också. Så du får känna efter själv vad du tycker är bäst.
Och du har helt rätt i att från våren fram till slutet av sommaren så är det väldigt många som bokar sina båda prov. Många vill ju så gärna ha körkort innan sommaren. Så just nu börjar det bli hårt tryck överallt, plus att många chansar och hoppas på att dom ska klara det. Vilket bara är ren idioti, det gör ju bara väntan ännu längre för att sådana personer försöker med att klara det så fort som möjligt med så liten ansträngning som möjligt. Jag tog teorin i slutet av Juni och hade sedan uppkörningen den 2 Juli, och då berättade min körskolelärare att det vart proppfullt med tider, så skulle jag missa min första uppkörning så fanns det bara tid för en enda chans till innan tidsperioden gick ut. Men tack o lov klarade jag både teorin+uppkörningen på första försöket..

Så tänk efter hur och vad du vill göra väldigt noga!
Lycka till! :)
Gäst 2015-04-02 13:14 ! Citera #
Min egna erfarenhet är att mycket av bilkörningen och behärskningen av körningen hänger på en sak: och det är att öva öva öva öva och öva. Alltså krävs det mycket tid. Tid får man på körskolan OM man har mycket pengar. Har man inte lust att punga ut med massor så bör man absolut övningsköra privat. Låt körskolan finjustera och så tränar man på det hemma. Jag är så enormt glad för att jag har någon att köra med privat, hade jag inte haft det vet jag inte hur jag hade löst det då pengar för min del inte finns i nån stor mängd (student). Men samtidigt har körskolan gett mig bra verktyg att jobba med hemma, så en kombination är klart önskvärd.
Penna 2016-03-23 13:50 ! Citera #
Jag hade helt glömt bort att jag skrivit här och såg det nu :P Jag tänkte bara uppdatera så att om någon annan läser det här och kanske har liknande funderingar som jag hade så kan jag meddela att jag gick intensivkursen i april förra året (alltså 3 månader efter inlägget) och jag klarade det galant! Allt på första försöket och jag ångrar inte en sekund att jag valde intensivkurs istället för att försöka mig på det privat. Under mina 15 körlektioner jag hade lärde jag mig otroligt mycket som min handledare (som tog körkort för 9 år sen) hade glömt bort att lära mig. Så mitt tips är, känner du dig inte 100 % säker, ta hjälp av en trafikskola :)
Gäst 2016-03-26 06:49 ! Citera #
Penna 2016-03-23
Jag hade helt glömt bort att jag skrivit här och såg det nu :P Jag tänkte bara uppdatera så att om någon annan läser det här och kanske har liknande funderingar som jag hade så kan jag meddela att jag gick intensivkursen i april förra året (alltså 3 månader efter inlägget) och jag klarade det galant! Allt på första försöket och jag ångrar inte en sekund att jag valde intensivkurs istället för att försöka mig på det privat. Under mina 15 körlektioner jag hade lärde jag mig otroligt mycket som min handledare (som tog körkort för 9 år sen) hade glömt bort att lära mig. Så mitt tips är, känner du dig inte 100 % säker, ta hjälp av en trafikskola :)
Kanoners! Kan skriva lite hur jag hade tänkt svara dig, ifall nån annan har samma fundering.

Jag rekommenderar körskola, för man lär sig verkligen jättemycket matnyttigt.
Massa smådetaljer som man ofta kan kugga på, som jag aldrig hade lärt mig privat, då min handledare lärde mig som han blev lärd för 30 år sen. Och oftast är det ju det som är nackdelen med privatister. Att de inte har koll på vilka krav som ställs vid en uppkörning.

Och när man har övningskört såpass länge och mycket som du gjorde, är intensivkursen förmodligen inget problem. Har man däremot inga kunskaper alls, är intensivkursen svårare, även om det händer att fullständiga nybörjare klarar det på 2-3 veckor.

Visst kostar körskolan, men jag tyckte det var värt varenda krona. (Gick dock inte intensivt, utan tog en lektion per vecka istället).

Men givetvis får man ta privat om man vill, även om det faktiskt finns många fördelar med att gå på körskola.
Gäst 2016-04-02 16:59 ! Citera #
Gäst 2016-03-26
Kanoners! Kan skriva lite hur jag hade tänkt svara dig, ifall nån annan har samma fundering.

Jag rekommenderar körskola, för man lär sig verkligen jättemycket matnyttigt.
Massa smådetaljer som man ofta kan kugga på, som jag aldrig hade lärt mig privat, då min handledare lärde mig som han blev lärd för 30 år sen. Och oftast är det ju det som är nackdelen med privatister. Att de inte har koll på vilka krav som ställs vid en uppkörning.

Och när man har övningskört såpass länge och mycket som du gjorde, är intensivkursen förmodligen inget problem. Har man däremot inga kunskaper alls, är intensivkursen svårare, även om det händer att fullständiga nybörjare klarar det på 2-3 veckor.

Visst kostar körskolan, men jag tyckte det var värt varenda krona. (Gick dock inte intensivt, utan tog en lektion per vecka istället).

Men givetvis får man ta privat om man vill, även om det faktiskt finns många fördelar med att gå på körskola.
Jag instämmer i att man lär sig mycket matnyttigt på körskolan, verkligen. Men jag tycker inte det finns något hinder i att övningsköra privat OCH körskola (vilket det ibland låter som...). Jag tycker snarare att den kombinationen är den klart mest fördelaktiga. Att lära sig det matnyttiga på körskolan (och alla småsaker som den privata handledaren kanske inte kan/minns/känner till) och sen nöta det hemma privat är guld. Lite som skolan när man var yngre och hade läxor: du lärde dig mycket i skolan, men genom läxorna fick du sedan praktisera allt du lärt dig hemma. Suveränt!

En annan sak... Bilkörning = mängdträning och sådan mängdträning passar perfekt att överlåta åt en privat handledare!
Amanda 2016-04-02 18:34 ! Citera #
Gäst 2016-04-02
Jag instämmer i att man lär sig mycket matnyttigt på körskolan, verkligen. Men jag tycker inte det finns något hinder i att övningsköra privat OCH körskola (vilket det ibland låter som...). Jag tycker snarare att den kombinationen är den klart mest fördelaktiga. Att lära sig det matnyttiga på körskolan (och alla småsaker som den privata handledaren kanske inte kan/minns/känner till) och sen nöta det hemma privat är guld. Lite som skolan när man var yngre och hade läxor: du lärde dig mycket i skolan, men genom läxorna fick du sedan praktisera allt du lärt dig hemma. Suveränt!

En annan sak... Bilkörning = mängdträning och sådan mängdträning passar perfekt att överlåta åt en privat handledare!
Jag håller med om att man kan mängdträna hemma på det man lär sig på körskolan.
För skulle man gå hela tiden på körskolan så skulle det bli väldigt dyrt att ta körkort.
Jag har tagit 10 körlektioner på körskolan för att lära in grunderna, sedan har jag mängdtränat hemma med pappa och mamma. Sedan har jag bara tagit en körlektion då och då för att visa för min körlärare att min körning går framåt, sedan får jag även tips om vad jag ska träna mera på.. Men hur som helst så har jag nu tagit 14 körlektioner och ska på måndag skriva mitt teoriprov för att på tisdag ha min uppkörning i Örebro.

Men den mesta körningen har jag skött privat med mamma o pappa :D
Blir inte alls så dyrt heller i jämförelse med om man bara gick på körskolan.
Nasiib 2016-04-02 23:15 ! Citera #
Nästan alla människor är nervösa när de har prov. Så jag är en av de som känner lite nervös inför provet . Har ni något bra tips som man skulle tänka inför provet?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo