Start > Körkortsforum > Viljan av att skaffa körkort

Viljan av att skaffa körkort

Gäst 2015-01-16 00:29 ! Citera #
Tjena alla, tänkte dela med min väg till att skaffa det efterlängtade rosa kortet.

Jag har inte kört mycket hemma alls och körde bil för första gången när jag var 17 år och 8 månader. Målet var att skaffa körkort när jag var 18 år. Givetvis krävs det arbete för att uppnå målet. Mina föräldrar är inte så bra på att lära ut så jag valde och gå en intensivkurs över jullovet, vaknade ca kl 6 varje vardag över lovet för att vara där kl 8. Jag pluggade som f*n på Elevcentralen, boken samt Teo Trafikskola programmet.

Men det stora problemet var körningen, jag har kört bil för lite, och ville ta körkort så snabbt så möjligt, men rädslan av att misslyckas skrämde mig. Så varje gång jag satte mig i en bil för att köra så uppkom en viss rädsla/dålig känsla i magen. Trots att jag under dessa 14 lektioner under intensiven i stort sett alltid lugnade ner mig när jag väl körde efter ca 10 min.

Teorin fortsatte jag att plugga mycket på. Så när 9 januari väl kom så fixade jag teorin med 57 poäng. Det gjorde mig stolt. Samma dag skulle uppköringen göras. Det gick såååå dåligt :( Trots att jag är ganska okänslig av mig brast det verkligen för mig, känns som att jag aldrig gråtit så mycket i mitt liv. Mina föräldrar lade ner så mycket pengar på intensiven och ändå misslyckades jag. Körningen gjorde jag en massa misstag på. Brukar ej få motorstopp men denna gång fick jag 3 gånger på samma plats, anledningen? Växeln låg på 3:an istället för 1:an pga av att jag skulle släppa en förbi gående.

kolla igenom dessa..
postimg.org/image/ijm184sgz/
postimg.org/image/lp6mycb37/

Mitt självförtroende log på noll vid den tidpunkten. Ovan kan ni se vilka fel jag gjorde. Jag är en person med höga ambitioner i mitt liv och vill såklart inte ge upp med körkortet. Jag har återigen börjat köra privat med en vän till min far och kör så mycket jag kan. Då och då dyker rädslan fram igen, tex när jag känner mig osäker på vad jag ska göra. I framförallt motorväg.

Det här inlägget blev ganska långt ursäkta för det. Men vad tror ni jag behöver göra för att lyckas med uppköringen som jag har om ca 5 veckor?

Hoppas ni kommer med bra och trevliga svar, då jag behöver snäppa upp mitt självförtroende..
Gäst 2015-01-16 11:58 ! Citera #
Kör så trafiksäkert och planerat du kan så kommer det gå galant! Försök slappna av vid uppkörningen, det finns ingen anledning till att stressa upp sig så mycket. Inspektören finns ju där för att se till så att du kan köra säkert själv ute på vägarna så försök att inte tänka på körkortet så mycket när du väl kör, fokusera på körningen istället. :lol:

Lite tips inför uppkörningen:
Missa ALDRIG högerregeln
Titta ofta i speglarna samt döda vinkeln när bilen i allmänt flyttas i sidled
Släpp förbi gående
Sänk farten och avsök området vid skymd sikt
Planeringen är viktig
Vid ett accelerationsfält/sträcka så var inte rädd med att öka farten för det är ju det du skall göra
Kör inte för sakta (beroende på väglag)
Placering

Övertala dig själv om att du kommer klara uppkörningen så fixar du det.
ViPPEN 2015-01-31 02:20 ! Citera #
Lite kort först: 57 på poäng på första skrivningen - Kuggade första uppkörningen men klarade den andra.

1. Tänk inte så mycket medans du kör, ta det lugnt och sansat (Enklare sagt än gjort, jag vet, men ha det i tanken så ska det flyta på bra) Fokusera på själva körningen, planera och se dig omkring. Om du har kommit så långt att du ska köra upp så KAN du köra bil! Motorstopp får alla, även min pappa som haft körkort i 35 år.

2. Om du kommer in i ett område där det är max 50 och du ligger i cirka 55 - 60 så panikbromsa INTE. Ta det lugnt och släpp bara gasen, jag gjorde det flera gånger om och även i vissa 30 områden där jag råkade komma in lite fort men klarade det hela ändå.

3. Andas lugnt. Sitt inte och håll andan och spänn dig i onödan. Sånt gör att dina rörelser med bilen blir sämre.

4. Ifall du ska backa/parkera/något-som-tar-tid-moment så se till att du verkligen tar din tid! Ta det lugnt, du behöver inte stressa och om du inte blir nöjd så är det bara att gör om och rätta till det. Håll alltid koll runtomkring bilen vid sådana moment då de kan dyka upp något helt plötsligt bakom/framför dig. Sen innan du säger att du är klar så ska du själv känna att det blev bra.

5. Kolla ordentligt i döda vinkeln när det behövs. Hellre två gånger än ingen gång. Inspektören kollar på sånt mer än vad man kan tro.

6. Fick du känslan av att något vart lite tokigt? Andas lugnt och kör vidare. Inspektören har överseende över små saker.

7. Släpp ALLTID över folk vid övergångsställen eller liknande. Detta är otroligt viktigt. Kolla och planera genom att observera omgivningen; Jasså, där kommer en tant gående någon meter framför bilen till höger och det är ett övergångsställe där framme också. Ja, hon ska nog passera, planera och sakta in farten så du kan stanna smidigt.
Detta var något jag gjorde och fick beröm för av inspektören då det va något som kunde lurat många.

8. Och det viktigaste: TRO PÅ DIG SJÄLV!
Gäst 2015-02-26 22:28 ! Citera #
Hej igen alla!

Jag har nu fixat körkortet och det känns oerhört bra, kan jag så kan alla!
Jag gjorde ett misstag och ville skynda fram körkortet, det är fel. Och därav kuggades jag första gången. Det jobbiga var att jag även fick samma instruktör denna gång, men det gick ju bättre haha. Till alla er där ute som håller på med körkort, skynda inte fram det! Det tar sin tid att lära sig en så pass viktig grej i livet. Ta så mycket råd och tips ni bara kan, använd olika hjälpmedel. Anteckna vad ni gjorde för fel för att inte göra om felet. VILJA slår allt!

Jag kan iallafall säga att jag haft oerhört mycket hjälp av denna sida. Och är tacksam för alla svar jag fått av er! :P

Ha det bäst!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor