Start > Körkortsforum > Kolla i backspegeln.

Kolla i backspegeln.

Gäst 2010-09-05 20:05 ! Citera #
Enligt min körlärare ska du titta i backspeglen var tredje sekund! Det vill säga nästan hela tiden! Jobbigt i början , men man vänjer sig!
Gäst 2011-08-04 17:44 ! Citera #
Min lärare sa att jag skulle kolla cirka varje 5-6 sekund, i alla fall på landsväg, och jag antar att det ungefär är samma i stadstrafik också. Däremot tror jag inte att du måste kolla i både backspegeln som sitter i mitten och sidobackspegeln, utan det är bara den i mitten. Men när du ska svänga höger eller vänster måste du kolla först i den i mitten och sedan i ytterbackspegeln såklart! ;)
Gäst 2011-08-04 21:31 ! Citera #
Jag tycker man kan titta i backspegeln regelbundet. Tar ca 1 sekund.
Kristian 2011-08-06 20:15 ! Citera #
Se bara till att du inte håller din blick för länge på backspegeln så att du missar hinder och faror framför dig.
RetarD 2011-08-08 20:05 ! Citera #
Titta i backspegeln så ofta du kan, det gäller att skaffa rutin och inte bara göra det när man kommer att tänka på det. Det ska ske automatiskt. Det har getts mycket bra tips tidigare i denna tråd så jag ska inte upprepa vad alla redan sagt utan vad jag känner att jag kan bidra med är att: Försök skaffa rutin! Det kommer underlätta otroligt mycket då det blir ett moment du slipper ägna så mycket tanke åt och istället kan fokusera mer på de delar av körningen som du känner dig mer osäker på. Tänk på att du inte kan ha för bra uppsikt över din omgivning! Glöm bara inte att kolla framåt också! ;D
Lycka till med körningen! :D
lizerd 2011-08-14 10:41 ! Citera #
När jag läser dessa inlägg så känns det som att lärarna ger eleverna en tids intervall som ska hållas.
Kanske för att ge en referens, men de känns som man skulle sitta och tänka på tiden ist för att vara uppmärksam.

Enligt min körlärare ska du titta i backspeglen var tredje sekund!

De låter helt sanslöst utlärlning enligt mina öron då man knappt skulle hinna med att göra annat än att titta i backspegeln ;)

I början är det lätt att glömma titta.
men efter ett tag så bygger man upp en känsla på hur ofta man ska titta i speglarna beroende på situation.
så när du kommer så pass långt att du inte behöver tänka på att du måste kolla i spegel men ändå gör det ofta så är man på rätt väg

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest