Start > Körkortsforum > Kolla i backspegeln.

Kolla i backspegeln.

elinemittnamn 2009-08-04 17:23 ! Citera #
Hej! hur ofta ska man kolla i backspegeln? något tips? har hört lite olika saker om det... kram
JoeThePlumber 2009-08-05 16:44 ! Citera #
Hej Elin

Jag tror den här frågan varit uppe på tapeten tidigare, men jag hittar inte tråden som den diskuterats på.

Det har getts många bra tips, här är ett urval:

1. Så fort du ska förändra din framfört: Exempelvis när du vill öka farten, bromsa, särskilt då du måste göra en hårdare inbromsning (ngn dyker in i en rondell med hög fart), i sidled, när du vill byta körfält, köra om, starta, etc.

2. Så fort något förändras i din omgivning: När hastigheten på vägen, höjs eller sänks, när du ser varningsmärken vid sidan - har vet du att en extra fara kommer att dyka upp, då är det bra att bilda sig en uppfattning om vad som händer runt omkring dig.

3. Tvåan kan utveckals och gälla andra bilister, detta särskilt ju närmare de är. Det är viktigt att ha koll på när trafiken är tät.

4. Långsamma områden: Parkeringar, villaområden, tätort, köbildning, när du krypkör, alltid uppsikt.

Ett tips kan vara att om du precis som jag inte kört allt för länge tittar i speglarna lika ofta som du tittar på hastighetsmätaren (ett tips jag fått från den tidigare tråden), detta kan bli en bra rutin då man tittar mycket på hastighetsmätare när man är ny.
Gäst 2009-08-15 21:34 ! Citera #
Backspegeln är ett bra redsakp som man skall titta i atoumatiskt varje 30sekund. men gärna oftare ;)
idachan 2009-08-31 00:30 ! Citera #
Ska man alltid kolla i ALLA backspeglarna? Och vilken börjar man i i så fall?
Gäst 2009-08-31 18:34 ! Citera #
idachan
Ska man alltid kolla i ALLA backspeglarna? Och vilken börjar man i i så fall?

Om du ska svänga vänster så kollar du 1. backspegeln 2. ytterspegeln på din sida 3. ger blinkers
ska du svänga höger kollar du 1.backspegeln 2.ytterbackspegeln på passagerar sidan 3. ger blinkers
Gäst 2009-08-31 18:37 ! Citera #
Gäst

Om du ska svänga vänster så kollar du 1. backspegeln 2. ytterspegeln på din sida 3.vinkeln 4.ger blinkers
ska du svänga höger kollar du 1.backspegeln 2.ytterbackspegeln på passagerar sidan 3.döda vinkeln 4.ger blinkers

kolla backspegeln så fort du accelererar på en större väg du kommit in på. Håll också åt höger sida så att bakomvarande kan köra om dig.
hanie 2009-09-20 23:21 ! Citera #
Kolla sa fort du kan for att fa information om din omgivning. Det ger dig nytta ifall du kollar snabbt och tar in information.
DennisCM 2009-09-28 10:54 ! Citera #
När du ska svänga så ska du kolla backspegeln och döda vinkeln, samt när du kör ut på en väg där det är högre hastighet än det du körde på. Sen ska man ju kolla så ofta som möjligt för att vara medveten om trafiken bakom dig etc. Jag tror inte det är så mycket mer än så, men jag är ju inte så jätte erfaren inom körningen, så om jag har fel eller missat någon är jag säker på att någon annan kommer fylla på resten :)

MVH Dennis
Gäst 2009-11-10 21:40 ! Citera #
Håller med ovanstående. titta i backspeglarna varje gång något händer på vägen och varje gång du ska göra något. ungefär var 20e sekund så att du har ordentlig koll på omgivningen. Även varje gång du växlar, har jag fått lära mig.
mattias 2009-11-28 13:53 ! Citera #
Mina grundregler för tittning:

1. Ha alltid uppsikt på vägen framåt. Både långt fram och nära bilen.
2. Se in på alla småvägar så att det inte kommer någon o prejar dig från sidan.
3. kolla i backspegeln kontinuerligt, lite hela tiden, så att du känner du har koll på vad som händer och kolla sedan en extra gång varje gång du saktar ned.
4. kolla givetvis även i sidospeglarna.

En viktig sak: Det är bättre o kolla en gång för mycket än en gång för lite!

/mattias

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor