Start > Körkortsforum > En fråga om motorvägen

En fråga om motorvägen

Gäst 2014-12-29 22:57 ! Citera #
Tjenare!

Om du skulle åka på en motorväg, på höger sida (den lugna sidan) och en bil till vänster skulle börja lätta på gasen eller bara bromsa, behöver du då bromsa/ lätta på gasen också så att du inte kör förbi den personen?

Enligt min trafik lärare så får man inte köra förbi någon på höger sida då man kör på motorväg, gäller detta även om den personen tappar fart?
Gäst 2014-12-30 16:39 ! Citera #
Ej säker men det vore ju löjligt om du måste bromsa/lätta på gasen för det. Håller du hastigheten som gäller räcker det. Det är ju en sån grej som inte hålls till 100% heller då det är väldigt svårt pga omständigheterna. Men sen är ju regeln också så att du får köra förbi om det är tät trafik, om körfälten leder åt olika mål osv. Men som jag sa så är det bara att hålla hastigheten och inte utöka farten över det. Men vill han köra in i ditt körfält kanske du kan försöka att underlätta det genom att lätta på gasen lite.

Jag tror nog att regeln betyder att man inte ska köra förbi i högre fart då det vänstra körfältet fungerar som ett omkörningskörfält. Tror inte det betyder att man måste bromsa i omständigheterna du tog upp. Skulle nog innebära en stor risk på motorvägen också.
Gäst 2015-01-01 14:36 ! Citera #
Ah...Okej, tack :)
Linus 2015-01-29 17:19 ! Citera #
Du ska försöka hålla fart, dvs. 70 kör 70, 80 kör 80, 110 kör 110. och jämnfart.

Om du håller farten då finns det ingen som kan omkör dig på vänster förutom utryckningsfordon. De som kör om dig även om du har hållit farten, de har redan brutit trafikregler och bör få sitt körkort avdragen.

Om du kan inte hålla fart då får man köra om dig, och om under omkörning har det hänt någonting som omkörnings bilen sänka fart och du kör om bilen på höger sidan, det är inte omkörningen, och detta händer inte i praktiken. Det kan möjligtvis hända om det är tät trafik och bilen fram blockerar, då får man köra om på högersidan. Jag ska förklara mig varför detta händer inte... om någon vill köra om dig, ska hen hålla fart och byter till vänster körfält och påbörjar omkörningen under omkörning så finns det regler som säger att DU som blir omkörd ska inte öka farten och försöka störa den som kör om. Om du håller din fart och hen håller hens, då kommer det aldrig hända att du omkör hen på höger sidan. Om bilen bakom har bestämt att köra om dig, skulle hen aldrig sänka fart under en påbörjad omkörningen. Det finns inte någon syfte med det. Därför bedömer jag att det kommer aldrig hända.
Björn He 2021-06-12 23:15 ! Citera #
Såvitt jag fått veta så måste man sänka sin hastighet, om det krävs för att placera sig bakom något framförvarande fordon som kör i lägre hastighet i körfält till vänster, eftersom omkörning är otillåten på sidan närmast egen vägkant utom vid vissa särskilda undantag.

När jag körde på E4/E20 mellan Västberga och Skärholmen nån gång när jag var 19 år gammal, då körde jag om en bil som körde i relativt mycket lägre fart än 80 km/tim i det näst högra körfältet på höger sida, men jag började känna mig ångerfull över det när jag hörde en universitetskamrat berätta att han blev kuggad på första försöket i Farsta med anledning av ”bara” ett enda (relativt lindrigt) misstag:

Hans misstag var att när han körde på den trefältiga 110-sträckan (eller numera 100-sträckan) på Nynäsvägen så körde han om en bilist, som ”sniglade” i relativt mycket lägre hastighet än 110 km/tim i mittersta körfältet, i höger körfält och fick med anledning av det där misstaget besked från inspektören att hans körprov inte kan vara godkänt eftersom inte han följde regler; det är ju i regel EJ tillåtet köra om något fordon på sidan närmast egen vägkant, som han gjorde (eller det hade ju varit okej om högsta tillåtna hastigheten hade varit högst 70 km/tim men nu var ju den HÖGRE ÄN 70); om han mot förmodan ville köra om den där ”mittfältssnigeln” så skulle han sänka sin hastighet, göra ett dubbelt körfältsbyte och köra om på sidan närmast mötande trafik och INTE på sidan närmast vägkanten.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest