Kolla döda vinkeln vid vänstersväng?
Döda vinkeln är oerhört viktigt att kolla vid sväng såklart, men att kolla döda vinkeln när man kör framåt och göra det allt för frenetiskt gör att man tappar fokus på trafiksituationen i allmänhet. Det finns exempel på personer som missat uppkörningen på grund av att ha kollat döda vinkeln för mycket - att göra det när man kör rakt framåt är inte att sikta på.
Situationer man ska kolla döda vinkeln är bland andra:
Vid vänster- och högersväng
Motorvägspåfart (kolla före du blinkar, samt speglar och en extra gång innan du svänger)
Korsande cykelbana där du ska köra över
Samt fler situationer än ovan nämnda!
Du kuggar om du inte kollar döda vinkeln vid vänstersväng på uppkörningen.
Har kört upp två gånger, och vid båda tillfällena har jag kuggat nästan enbart på att jag inte kollat efter bilar i döda vinkeln tillräckligt mycket. Känns skitsurt eftersom jag tänkte på det extra mycket andra gången, men kontrollanterna är stenhårda på denna punkt. Så nästa uppkörning ska jag f*n titta genom sidorutorna i varje sväng o varje liten förflyttning jag gör!
Döda vinkeln ska kollas väldig ofta och inte bara vid vänstersväng och det kan kan vara bra att kolla den lite då och då.
Jag brukar alltid titta på döda vinkeln. Efter uppkörningen fick jag konstiga kommentarer som att jag tittar för mycket (!), att det inte finns en cykelbana... och de sekunder kunde jag ägna mig åt att kolla övriga trafiken. Jag har inte förstått vad inspektören menar. Jag kommer att fortsätta att titta hur mycket jag vill - litar inte helt på speglarna.
Har hört att m¨nga blir kuggade på uppkörning för dom kollar för LITE i döda vinkeln. Så man skall nog kolla där mycket!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025