Kolla döda vinkeln vid vänstersväng?
Hej ! läste någonstans att man ska kolla döda vinkeln när man ska svänga vänster?
Stämmer det?
Hej Elin
Du bör kolla döda vinkeln oftare än det.
Så fort du gör en förflyttning i sidled eller backar, om du kollat i ex. handledarboken, eller annan litteratur så ser du döda vinklen beskriven. Det är lämligt att du undersöker vad den är och innebörden, det kommer att hjälpa dig att förstå vikten av dödavinkeln.
Bara för att vi tror och dyker att inget bör dyka upp i döda vinkeln när vi exempelvis ska göra en sväng garanterar inte att det inte gör det. Kontrollen är för bådas säökerhet.
Döda vinkeln är otroligt viktig. och missar du den på uppkörningen kan jag säga att då blir du kuggad
Precis som Joe sa så ska du kolla döda vinkeln oftare än bara vid vänstersväng, det kan hända hemska olyckor om du inte gör det.
Det är alltid viktigt att kolla döda vinkeln även fast du inte tror att det är nödvändigt.
MVH Dennis
Ja döda vinkeln är ytterst viktigt. Jag kom ihåg i början av min träning på stadstrafik så kollade jag inte döda vinkeln vid sväng. Körde nästan på en bil i 400 000:- klassen :P.
Man ska gärna överdriva med att kolla speglarna, har vänner som har kuggat just för att dom inte kollat speglarna ordentligt.
Man bör se till att man får en bra spegelrutin innan uppkörning, man ska dock inte ’låsa’ sig vid speglarna för då kan uppkörningsledaren tycka att man inte har uppsikt på vägen.
Döda vinkeln är också jätteviktig vid högersväng efter rödljus,då gångtrafikanter och cyklister får grönt samtidigt som du. kolla döda vinkeln innan du svänger så att du inte måste tvärbromsa mitt i vägen och släppa fram dessa.
även vid vänstersväng från tex landsväg så att ingen försäker köra om dig på vänster sida.
Du ska alltid kolla Wdödavinklen” innan du svänger. Oavsett vilket håll. Du vet aldrig vad som kommer. Du kan aldrig anta att alla gör vad de ska i trafiken. Och det är alltid bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!
/mattias
Kolla alltid döda vinkeln när du svänger oavsett om det finns cykelbana eller inte. Det kan dock finnas cyklister.
Senaste foruminläggen
Rubrik