Start > Körkortsforum > Välja automat på risk 2:an

Välja automat på risk 2:an

Gäst 2014-12-20 18:06 ! Citera #
Hej!

Ska göra halkbanan inom en snar framtid. När man bokade kunde man välja att få köra med automat. Jag kryssade inte i det då jag ska ta körkort för manuell bil. Min fråga är om automat får/kan köras även av de som tar manuell. Hur ser det generellt ut under risk2:an, hur många kör automat och hur många kör manuell?

Vad körde ni och vad är att föredra?
Jossan-88 2014-12-21 13:38 ! Citera #
Gäst
Hej!

Ska göra halkbanan inom en snar framtid. När man bokade kunde man välja att få köra med automat. Jag kryssade inte i det då jag ska ta körkort för manuell bil. Min fråga är om automat får/kan köras även av de som tar manuell. Hur ser det generellt ut under risk2:an, hur många kör automat och hur många kör manuell?

Vad körde ni och vad är att föredra?


Hejsan!
Vill först säga att du kommer få en jäkligt rolig dag när du gör halkbanan :)
Men nu till din fråga, jag skulle välja den bil som har den växlingen som jag ska köra upp i.
Där jag hade min halkbana så fanns det också automat om man ville ha det, men då alla vi som skulle köra där skulle köra manuella bilar så plockades automatbilen bort. Och jag tycker att du ska köra detsamma :)
gäääst 2014-12-30 10:15 ! Citera #
Det spelar igen roll om man kör automat eller manuell bil på risktvåan, oavsett vilket körkort du tar. vill du gärna köra med automat så får du alltså göra det, även om du tar manuellt. när jag gjorde, samt när mina vänner har gjort halkan så har det varit färre som kört med automat.
jag körde med automat men har tagit körkort med manuell, och det gick super bra. jag hade testat att köra automat tidigare så jag visste redan hur det var och enligt min åsikt så är det roligare att köra med automat, så därför passade jag på när jag hade chansen :)
välj det du tror kommer bli bäst för dig, för som sagt, det spelar ingen som helst roll ;)
Gäst 2014-12-31 18:32 ! Citera #
Hej!

OK, tack för infon :) Jag vet att man får köra automat fastän man ska ta för manuell, men tänkte om man ändå borde tänka ”taktiskt” inför halkbanan. Nåväl, nu blir det nog ändå manuell, så gäller att i stället veta hur man bäst accelererar. Har hört att folk brukar noja för det, typ hur man ska växla upp etc.
Jossan-88 2014-12-31 22:32 ! Citera #
Gäst
Hej!

OK, tack för infon :) Jag vet att man får köra automat fastän man ska ta för manuell, men tänkte om man ändå borde tänka ”taktiskt” inför halkbanan. Nåväl, nu blir det nog ändå manuell, så gäller att i stället veta hur man bäst accelererar. Har hört att folk brukar noja för det, typ hur man ska växla upp etc.


Om du har kommit så pass långt in i din körutbildning så borde du redan veta hur man accelererar med bilen :)
Och varför ska du tänka taktiskt när du ska till halkbanan? det är ingen körlektion du ska ”klara”, utan du ska få testa på att få känna hur det är att köra på ett snorhalt underlag :)
Mikele 2019-10-03 21:13 ! Citera #
Hej.
Mitt namn är Mikele Abraha och jag skulle fråga dig om körkort?
Jag skulle ta körkort med automat och om några månader tänker jag ta vanligt körkort. Ska man kör två gånger risk tvåan då?
Tack
Hälsningar
Mikele Abraha
Lastbilstjejen 2019-10-04 13:19 ! Citera #
Mikele 2019-10-03
Hej.
Mitt namn är Mikele Abraha och jag skulle fråga dig om körkort?
Jag skulle ta körkort med automat och om några månader tänker jag ta vanligt körkort. Ska man kör två gånger risk tvåan då?
Tack
Hälsningar
Mikele Abraha
Hejsan!

Nej du behöver inte göra varken riskettan eller risktvåan två gånger, det enda du kommer få göra är att ha en uppkörning för en manuell växellåda om du idag endast har kört för automatlåda

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest