Hej,
Tänkte jag skulle dela med mig av min uppkörning som jag hade igår. Har själv suttit på alla sidor som går att hitta, för att hitta tips eller bara läsa historier om hur folks uppkörningar går till. Vilket oftast bara gör en mer nervös, men man gör det ändå för det skänker någon slags ro till själen att man inte är ensam.
Har läst historier om förarprövare som kuggar om man missar en cykelöverfart, håller för hög hastighet, kör fel, etc. Antingen så vill de personerna inte erkänna vad de har gjort för fel, eller så är det helt enkelt så att förarprövarna bedömer väldigt olika, vilket jag har svårt att tro.
Igår hade jag som sagt min uppkörning i Sollentuna och jag körde både fel, släppte inte in en bil på påfarten, körde i 75 i kanske några sekunder på en 70 väg, var ute och körde i filen vänster om högerfilen på motorväg fast jag skulle ligga i den högra. Jag gjorde enligt mig, många missar som jag läst om att det absolut inte är okej över huvud taget. Bullshit. Så länge du kör trafiksäkert kommer du klara dig, så länge du vet vart du ska kolla och vad du kollar efter tex. i korsning eller rondell, eller efter en speciell skylt så KOMMER DU BLI GODKÄND. Fine du ska inte köra 10 km för fort hela tiden men hastighets ”misstag” verkar de inte ta så hårt på, i alla fall inte den jag körde med. Det här med ecodriving är inte heller en stor sak. Hoppade inte över någon växel när jag skulle upp på E4:an, eller någon annanstans heller. Bara när jag bromsade in. Så man kan alltså inte bli underkänd för att man inte hoppar över växlar! Utan då är det något annat.
Det jag ville komma fram till att kan du köra bil, kör säkert och vet VAD du ska kolla efter i olika situationer kommer du bli godkänd. Hoppas detta inlägg ger någonting till er som snart ska köra upp.