Start > Körkortsforum > Köra om lastbilar?

Köra om lastbilar?

Bara lilla jag 2015-04-13 09:50 ! Citera #
inspektörn
Kör om!!!!!!
Varför skapa kö?
Håll ett högt jämnt tempo och KÖR bilen!!!!
Om ni är oroliga för att ni snart skall lämna motorvägen, så öppna teoriboken och ögonen och ta reda på hur skyltningen fungerar! Ni får åtminstone 400 meters förvarning till avfarten och det är mer än tillräckligt för att hinna köra om en lastbil på motorvägen!

Yes!
LinaLi 2015-04-13 12:40 ! Citera #
Bara lilla jag
Men nu handlade tråden om körning på motorväg! Sedan skrev jag ”Om trafiksituationen tillåter”. Så varför inte visa att du behärskar även omkörning?

Det finns väl motorvägar med maxhastighet 90 km/h... Så I rest my case. Det finns ögonblick då man bör låta bli att köra om även om trafiksituationen tillåter en omkörning.
inspektörn igen 2015-04-13 19:44 ! Citera #
Lina Li!
Att försöka gå igenom alla möjliga scenarion här är omöjligt, så om vi håller oss till grunderna: Kör bilen framför saktare än du, kör om så länge du håller hastighetsbegränsningen! Med god planering går det väldigt smidigt, men kör man upp i häcken på framförvarande och sänker sin egna fart medans man funderar på vad man skall göra, har man inte förstått principen!
Gäst 2015-05-28 15:06 ! Citera #
Finns ju ingen regel som säger att man måste eller att det är bäst att köra om. Jag ligger bakom lastbilar och fiser ibland om jag inte har bråttom. Varför ska jag stressa om jag inte måste?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo