Start > Körkortsforum > En tråd till er nervösa - uppk…

En tråd till er nervösa - uppkörning

Bmer 2014-12-12 16:09 ! Citera #
Hej,
Hade teori igår och uppkörning idag på förmiddagen. Teori klarade jag med 56/65. Hade enbart läst om vägskyltar så det får ju ses som godkänt. Kom en del statistikfrågor som jag hade noll koll på, så vill man veta sånt är det bäst att läsa någon teoribok.

Uppkörning hade jag idag i regnoväder som övergick till snöstorm. Var lite nervös eftersom jag aldrig tagit körlektioner, men kände jag hade koll på det mesta. Började med en säkerhetskontroll (fick kolla däcken). Därefter körning i ungefär 30min. Gick bra förutom att jag missade i en rondell, körde ut på fel utfart. Jag hittade ett lämpligt ställe att vända på, inga problem. Få inte panik om ni kör fel, utan leta efter ett lämpligt ställe att vända på. Vid parkering vid trafikverket fick jag reda på att det hela var bra och att jag hade fixat kortet.

Jag har alltså inte inte kört med någon körskola eller pluggat i någon teoribok. Detta är inte någon skryttråd, utan enbart till er som gör trådar och undrar om si och så många körlektioner räcker osv. Känn efter själv i stället. Ta med någon som har haft körkort ett tag när du är ute och kör, vad tycker den personen om din körning?

Har aldrig litat 100% på körskolor och kommer inte att göra det i fortsättning heller. Trevlig helg!
Gäst 2014-12-14 19:02 ! Citera #
Hej! jag undrade hur du tränade på teorin? jag har läst boken flera gånger o gjort några frågor här,men känner mig inte direkt redo, har du tips
Gäst 2014-12-14 20:49 ! Citera #
Det bästa man kan göra är att gå och göra ett teoriprov bara för att få en erfarenhet iallafall. För på så sätt kan du ju lära dig, ifall du inte klarar dig, olika saker (tex. hur frågorna är uppsatta, vad du bör träna på mer etc). Men det är nog det bästa.

Ifall du nu har läst boken och övad här också så bör det nog gå bra. Gå iallafall dit och försök att inte ha för höga förhoppningar och åtminstone lära dig. Sen kanske du tom klarar dig
Gäst 2014-12-15 18:32 ! Citera #
Aa tack , ska testa göra teoriprovet så får jag se om jag är redo, man kan ju alltid göra fler.
LinaLi 2014-12-15 21:18 ! Citera #
An bokar ju teori och förarprov samtidigt, så jag skulle nog se till att vara förberedd innan.
Gäst 2014-12-15 21:24 ! Citera #
Har kört mycket med trafikskolan , har gjort alla moment, uppkörningen tror jag inte är en stor problem , jag tänker mer på teorin än uppkörningen
Gäst 2014-12-17 09:55 ! Citera #
Gäst
hej! jag undrade hur du tränade på teorin? jag har läst boken flera gånger o gjort några frågor här,men känner mig inte direkt redo, har du tips

Jag tränade bara på siffror och datum man ska kunna när det gäller trafikregler. I övrigt var det inte svårt att klura ut dom rätta svaren på teoriprovet.
Idag ska jag hämta mitt körkort på posten ;)
Gäst 2015-01-05 20:05 ! Citera #
Vill inte vara gnällmoster men att bara läsa om trafikskyltar tycker jag inte är något att eftersträva. Mitt mål vara att dels klara provet med marginal, dels verkligen kunna teorin, inte bara klara provet.

Så alla ni som ska ta körkort så rekommenderar jag istället:

TEORI
Läs boken och gör frågor på nätet! Jag körde här och på elevcentralen. Var inte det minsta nervös när jag skulle skriva provet för jag VISSTE att jag KUNDE detta. Men det har givetvis kostat sina timmar med studier...

ÖVNINGSKÖRNING
Jag skulle rekommendera att köra privat kombinerat med trafikskola. Det är ju en kostnadsfråga hur många lektioner man kan ta och inte alla har ju någon att övningsköra med heller så går ju utmärkt att bara köra via trafikskola också. Jag tyckte det var bra att få instruktioner om hur man hanterar alla moment samt ha en utbildningsplan att utgå från. Samtliga moment kunde man sedan träna hemma. Kändes bra att veta också att man inte kört på ”fel sätt” och som man sedan måste öva bort. Mina handledare hade inte heller alls samma koll på vilka speglar jag tittade i, om jag låg i rätt hastighet när jag körde på motorväg, vilken ordning jag gjorde samtliga moment vid vänstersväng på landsväg etc. Min erfarenhet är att handledarna var mest fokuserade på att titta på omgivningen så att jag inte skulle missa en bil eller gångtrafikant.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov