Start > Körkortsforum > Köra på högre hastighet

Köra på högre hastighet

Gäst 2014-12-11 14:58 ! Citera #
Hej! Har sedan sommaren kört lite smått med mina föräldrar. Fyller inte 18 år förrän i januari nästa år, men ska redan nu på måndag gå en intensiv kurs som varar i 2 veckor.

Jag vill verkligen har körkort men jag blir oerhört osäker på mig själv så fort jag behöver köra mer än 80. (Inte kört på motorväg, och vågar heller inte göra det ännu) Det som främst gör att rädslan dyker när jag kör i snabbare hastighet är att jag inte riktigt kan planera min körning efteråt, asså efter att ha kört i hög hastighet så måste man växla ner. Och det gör mig stressad, att växla ner tex. på en avfart.

Någon har har kanske haft liknande problem, vad är er tips och råd till mig?
Jag vet att man ska vara lugn, då det är lösningen till problemet. Men jag blir jätte osäker på mig själv just vid sådana tillfällen dvs när bilen kommer upp runt 90.
Mvh.
LinaLi 2014-12-11 19:28 ! Citera #
Träna är nog mitt enda tips. Om du har möjlighet så prova på körskolan. Jag brukar bromsa direkt på avfarten, sen växla ned till fyran och därefter trean. Tycker påfart är mycket läskigare :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor